-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/11/08 - 14:11
  • 260
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

دیدار رئیس‌جمهور با ایرانیان مقیم ترکیه

آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی در آخرین برنامه سفر به ترکیه در نشستی با حضور ایرانیان مقیم ترکیه شرکت و با آنها دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در این همایش که همزمان با سفر رئیس جمهور به آنکارا برنامه ریزی شده بود، جمع کثیری از ایرانیان مقیم و خانواده های دیپلمات‌های ایرانی حضور داشتند. در ابتدای حضور رئیس جمهور در همایش، یکی از کودکان ایرانی به رئیس جمهور خیرمقدم گفت و سپس مراسم با سرود ملی و قرائت قرآن توسط آقای حمید کاملی آغاز شد.

همایش دیدار آیت الله رئیسی با ایرانیان آخرین برنامه ایشان در سفر به ترکیه بود که تا پاسی از شب به طول انجامید و رئیس جمهور پای درد دل ها و دغدغه های ایرانیان مقیم نشست. در این نشست که جمعی از وزرا، نمایندگاه مجلس، سفیر و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در ترکیه نیز در آن حضور داشتند، سه تن از ایرانیان در موضوعات مختلف به ارائه نظرات خود پرداختند.

فرخ صدیق زاده، استاد دانشگاه گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آنکارا نخستین سخنران این مراسم بود. وی با اشاره به سابقه طولانی ارتباطات فرهنگی ایران و ترکیه و جایگاه زبان فارسی و مطالعات ایرانی در ترکیه گفت: زبان فارسی یکی از ارزش های مشترک ایران و ترکیه است و از راه های ارتباطی فرهنگی دو کشور استفاده از این ظرفیت منحصر به فرد است. در برخی از دانشگاه های ترکیه از دیرباز، گروه های زبان و ادبیات فارسی فعال بوده و دانشجویان و اساتید زیادی در آنها مشغول بوده و به فرهنگ ایرانی خدمت کرده اند.

صدیق زاده با اشاره به حمایت‌های ایران از فعالیت های آموزشی و علمی این دانشگاه ها، گفت: در دوره های مختلف مراکز علمی ایران، بنیاد سعدی و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی در ترکیه از فعالیت های مشترک در خصوص آموزش زبان فارسی و برگزاری همایش علمی و دانشگاهی حمایت کرده اند اما ضروری است با توجه به اقبال ترک ها به زبان فارسی این حمایت ها افزایش پیدا کند.

وی تصریح کرد: افزایش بورس کردن دانشجویان ترکیه ای در دانشگاه های ایران، مهارت افزایی اساتید زبان فارسی ترک و برگزاری دوره های مهارت افزایی در ایران، تجهیز کتابخانه های تخصصی فارسی در ترکیه، ایجاد خانه های ایران در دانشگاه های ترکیه و برگزاری همایش ها و نشست های مشترک علمی بین مراکز ایرانی و ترک از جمله اقداماتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

این استاد دانشگاه آنکارا ضمن تشکر از فعالیت های رایزنی فرهنگی ایران و بنیاد سعدی در خصوص توسعه زبان و فرهنگ ایرانی در ترکیه، افزود: امکانات و منابع موجود این مجموعه ها تکاپوی نیازها و مطالبات جامعه علمی و فرهنگی امروز ترکیه را نمی دهد و لازم است با توجه به وجود رقبای توانمند برای حضور موثر در این میدان ظرفیت های جدیدی ایجاد و امکانات مناسبی اختصاص داده شود.

در ادامه این نشست، محمد جان از تجار و بازرگانان ایرانی مقیم به سخنرانی پرداخت و ارائه گزارشی از مسائل مشترک در حوزه اقتصادی و صنعتی، ظرفیت تعاملات اقتصادی بین دو کشور را قابل توجه دانست.

سومین سخنران این همایش، خانم سپیده الهامی منش بود که به نمایندگی از سوی بانوان ایرانی مقیم به مشکل مدرسه ایرانیان استانبول پرداخت.

در ادامه این همایش، رئیس جمهور با استقبال ایرانیان حاضر در پشت تریبون قرار گرفت و به سخنرانی پرداخت. آیت الله رئیسی  با تبریک شب ولادت امیرالمومنین علی (ع)، روابط ایران و ترکیه را متکی بر سوابق تاریخی و اشتراکات اعتقادی دو ملت و کشور توصیف کرد.

رئیس جمهور با اشاره به اراده روسای جمهور ایران و ترکیه برای ارتقای سطح روابط، نقش ایرانیان مقیم ترکیه را در علمیاتی کردن تصمیمات اتخاذ شده برای توسعه روابط دو کشور مهم دانست و اظهار داشت: علاوه بر عرصه اقتصادی، گسترش روابط فرهنگی میان دو کشور نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و لازم است ایرانیان مقیم خارج برای حفظ ارتباط خود و فرزندان‌شان با هویت، فرهنگ و سرزمین اجدادی تلاش کنند.

آیت‌الله رئیسی همچنین، با اشاره به ظرفیت‌های بسیار خوب ایران برای سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی، ایرانیان مقیم خارج از کشور را به استفاده از این ظرفیت‌ها فراخواند.

رئیس جمهور با اشاره به طرح برخی مسائل از جمله کمک به گسترش آموزش زبان فارسی در ترکیه با توجه به علاقه مندی که نسبت به آن وجود دارد، انجام پروژه های فرهنگی مشترک، رفع موانع و مشکلات نوسازی مدارس و مراکز آموزشی ایرانی در ترکیه، رفع مشکلات مربوط به سربازی و تحصیل ایرانیان مقیم ترکیه و برخی مسائل مشابه، از سفیر و مسئولان مربوط خواست هر چه سریع‌تر نسبت به رفع این مشکلات اقدام کنند.

دکتر رئیسی همچنین با بیان اینکه مسئولان سفارت جمهوری اسلامی ایران باید در کنار ارائه خدمات اداری و کنسولی به ایرانیان مقیم، در جهت تقویت ارتباط با داخل و ریشه‌های فرهنگی آنان نیز تلاش کنند، گفت: یکی دیگر از وظایف مهم مسئولان و کارکنان سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران تلاش برای رفع گره‌های ذهنی میان ایرانیان مقیم و حتی مدیران و مسئولان میانی کشور محل ماموریت آنهاست. در این موضوع نقش رایزنی فرهنگی بسیار مهم است.

رئیس جمهور با اشاره به جنگ روایت‌ها در عرصه‌های مختلف و فعالیت جریان‌هایی که با مخدوش کردن واقعیات سعی در انتقال اخبار و اطلاعات جهت‌دار به ایرانیان خارج از کشور دارند، افزود: مسئولان و کارکنان سفارتخانه‌ها با ایرانیان مقیم و مسئولان کشور محل ماموریت خود در سطوح مختلف ارتباط گرفته و آن‌ها را با واقعیات ایران آشنا کنند.

آیت‌الله رئیسی در پایان از حقوق ایرانیان مقیم خارج و تکالیف دولت در قبال آنان گفت و اظهار داشت: نگاه ما به شما نگاه به شهروندان ایران است و تفاوتی میان ایرانیان داخل و خارج از کشور قائل نیستیم، شما نیز خودتان را شهروند ایران بدانید و همانند شهروندان داخل کشور برای رشد و اعتلای کشور تلاش کنید.

گفتنی است، این همایش با هماهنگی نهاد ریاست جمهوری و برنامه ریزی و اجرای سفارت و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی در ترکیه و با حضور فعال جمعی از ایرانیان برگزیده برگزار شد.

انتهای پیام/

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved