-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/12/13 - 08:31
  • 199
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

دیدار با رئیس پژوهشکده تاریخ مرکز ملی تحقیقات یونان و مسئول دپارتمان تحقیقات شرقی

صبح روز پنجشنبه دهم اسفند ماه 1402 دکتر نیکولائوس پاپازارکاداس رئیس پژوهشکده تاریخ مرکز ملی تحقیقات یونان و دکتر زورناجی مسئول دپارتمان تحقیقات شرقی و باستانی آن مرکز با حضور در رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران با رایزن فرهنگی کشورمان دیدار و گفت و گو کردند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ابتدای این دیدار رئیس پژوهشکده تاریخ مرکز ملی تحقیقات یونان ضمن ابراز خشنودی از حضور در مرکز فرهنگی ایران گفت: ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که من روی حوزه ایران تسلط چندانی ندارم ولی همواره فرهنگ و تاریخ ایران چه تاریخ معاصر چه تاریخ باستان برایم جذاب بوده است. تخصص من دوران بیزانس است که در آن دوره روابط ایرانیان و یونانیان بسیار غنی تر بوده است. می دانید که در منطقه غرب آسیا و حوزه دریای اژه بیش از 2000 سال است که ایرانیان و یونانیان به موازات یکدیگر زیست دارند. عرب ها و ترک ها بعد تر به این منطقه آمدند. با وجود علاقه شخصی و علمی من به کشور شما، من نسبت به توسعه همکاری ها در آینده بسیار خوشبین هستم و از فعالیت های دکتر زورناجی در این خصوص حمایت می کنم. نیاز نیست که بگویم، خودتان می دانید که شرایط سیاسی بین دوکشور کمی عجیب است. من دانشگاهی هستم و سیاسی نیستم ولی اینقدر می فهمم که شرایط کمی پیچیده است. اما می توان با تمرکز بر روابط فرهنگی از مسائل و معضلات سیاسی عبور کرد.

در ادامه دکتر زورناجی مسئول دپارتمان تحقیقات شرقی و باستانی مرکز ملی تحقیقات یونان، ضمن تشریح همکاری های صورت گرفته با رایزنی فرهنگی گفت: در تعاملات تاریخی بین ایران و یونان، بیش از تقابل ها، تعاملات جاری بوده است. همه تلاش های من به عنوان یک پژوهشگر طی چند سال اخیر این بوده که بر تعاملات این دو ملت باستانی تاکید نمایم. با این دیدگان بود که نشست چندین سال پیش را با حضور پژوهشگران ایرانی و یونانی در مرکز ملی تحقیقات برگزار کردیم. در نوشتن هر مقاله ای همواره این موضوع را در ذهن خود دارم. با این دیدگاه بود که سایت جامعی در خصوص همزیستی ایرانیان و یونانیان راه اندازی کردم تا به این تشابهات و نزدیکی های فرهنگی – تاریخی بپردازد. این سایت با هدف نشان دادن شاخصه های عینی تمدن ایران و یونان در سال 2016 به صورت آزمایشی راه اندازی شد. محتوای آن براساس کتابشناسی معاصر و منابع معتبر تهیه شده و امروزه یکی از منابع برخط سایت های معتبر جهانی است. این سایت می تواند به عنوان چهارچوبی برای دانشجویان جوان و علاقمند به این حوزه باشد تا از طریق آن بتوانند در حوزه فرهنگ و تاریخ دو ملت مطالب جدید را بیاموزند. با این حال، ادامه فعالیت سایت ایران و یونان نیازمند حمایت مادی و تامین بودجه برای ارتقاء فنی و نیروی انسانی است.

در این نشست رایزن فرهنگی کشورمان نیز ضمن تشریح فعالیت های رایزنی فرهنگی در خصوص توسعه شناخت فرهنگی دو ملت ایران و یونان از یکدیگر از تو سعه همکاری ها با مرکز ملی تحقیقات یونان استقبال کرد.

 

 

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved