-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/06/27 - 09:41
  • 333
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

دیدار با رئیس موزه باستانشناسی شهر تسالونیکی

صبح روز جمعه مورخ 24 شهریور ماه 1402 مهدی نیک خواه قمی رایزن فرهنگی کشورمان در یونان با حضور در موزه باستانشناسی تسالونیکی با دکتر آناستاسیا گادولوو مدیر این موزه دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ابتدای این نشست مدیر موزه باستانشناسی تسالونیکی ضمن عرض خیر مقدم به رایزن فرهنگی کشورمان، توضیحاتی در خصوص این موزه بیان کرد و گفت: عمده یافته های موزه باستانشناسی تسالونیکی از مجموع کاووش های باستانی منطقه استان مقدونیه به دست آمده است. این موزه دارای مصنوعات و آثار تاریخی از عصر هلنیستی یونان و روم باستان است. این موزه یکی از بزرگترین موزه های یونان و موزه مرکزی در شمال این کشور به حساب می آید. آثار تاریخی منحصر به فرد و تعداد بالای آثار ساخته شده از طلا، این موزه را در نوع خود بی نظیر کرده است. طراحی ساختمان این موزه، توسط معمار پاترکلوس کارانتینوس انجام شده و نمونه ای از معماری های مدرن یونان است. این موزه در سال 1962 ساخته شد و در سال 1980 یک بخش جدید به آن اضافه شد. بین سال‌های 2001 و 2004، در آستانه المپیک 2004 آتن، این موزه به طور گسترده بازسازی و نمایشگاه های دائمی آن سازماندهی مجدد شدند. علاوه بر نمایشگاه های دائمی، این موزه میزبان نمایشگاه های مهم موقت و موضوعی است.

وی در بخش دیگری از این گفت و گو اظهار داشت: من پیش از حضور شما تحقیقاتی در خصوص دو کشور ایران و یونان داشتم و متوجه تشابهات فرهنگی - تاریخی این دو کشور شدم. کتاب هایی در این خصوص به زبان‌های مختلف و همچنین به زبان یونانی چاپ و منتشر شده‌ که نشان از تاثیرپذیری اسکندر از فرهنگ ایرانی و تاثیرگذاری اسکندر بر فرهنگ ایرانی دار‌د. اسکندر بعد از حمله به ایران و پس از گذشت زمانی عاشق فرهنگ ایرانی شد و از این فرهنگ تاثیر پذیرفت. تا آنجا که من می دانم، در اشعار فردوسی و نظامی نیز ابیاتی درباره این پادشاه یونانی وجود دارد. این مطلب برای ما بسیار جذاب است چون ما اطلاعی از دوره زندگی او در ایران نداریم. لذا،  ایده ای به ذهنم رسید که اگر آثاری از هنرهای تجسمی مانند مینیاتور در این باره در ایران یافت شود می تواند در موزه ما به نمایش در آید. در خلال این نمایشگاه می‌توانیم نشست‌های علمی و تخصصی با این موضوع و با حضور اساتید مرتبط برگزار کنیم.

بعد از آن رایزن فرهنگی کشورمان ضمن اشاره به مسائل مشترک ایران و یونان در حفظ و نگهداری آثار باستانی، لزوم گفت و گو و تبادل ایده بین دو طرف را یاد آور شد و از ایده ارائه شده رئیس موزه در این دیدار استقبال کرد. در پایان مهدی نیک خواه قمی به همراه رئیس موزه از بخش های مختلف موزه باستانشناسی تسالونیکی بازدید کرد.

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved