-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1401/11/29 - 08:26
  • 728
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

دومین جلسه کمیسیون دائمی هیات امنا بنیاد سعدی در سال ۱۴۰۱ برگزار شد

با حضور اعضای حقوقی کمیسیون دائمی هیات امناء بنیاد سعدی، دومین جلسه این کمیسیون در سالجاری، در محل این بنیاد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، در این جلسه غلامعلی حدادعادل، رییس بنیاد سعدی؛ حجت الاسلام و المسلمین ایمانی پور، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ودبیر هیات امناء و نمایندگان اعضای حقوقی این هیات از جمله نهاد ریاست جمهوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت آموزش و پرورش، جامعه المصطفی و وزارت امورخارجه به همراه معاونان و مدیران بنیاد سعدی حضور داشتند.

در ابتدا حدادعادل گزارشی از آخرین فعالیت ها و دستاوردهای بنیاد سعدی ارائه کرد و گفت: بنیاد سعدی سعی کرده موضوع آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان را به عنوان یک امر تخصصی و رشته علمی جدی بگیرد و با استفاده از ظرفیتی که در طول ۳۰ سال گذشته در دانشگاه های کشور در رشته آزفا فراهم شده، فارغ التحصیلان این رشته را نیز به کار گرفته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه های ایران تحصیل می کنند و همه این افراد زبان فارسی هم می آموزند، گفت: قبل از پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۷ کل دانشجویان دانشگاه های ما ۱۷۵ هزار نفر بود، اما الان بیش از ۱۰۰ هزار دانشجوی خارجی در کشور داریم که نشان دهنده پیشرفت علمی کشور است و این موضوع گسترش زبان فارسی به غیر فارسی زبان ها را توجیه می کند.

وی با اشاره به رابطه مستقیم و معنادار میان توسعه زبان هر کشور در خارج از مرزها، با اقتدار آن کشور گفت: به همین جهت است که کشورها به توسعه زبان خود اهتمام می ورزند و ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم.

وی همچنین با ذکر مثالی از دانشجویی بنگلادشی که در ایران دکتری زبان فارسی گرفته و به کشورش برگشته و ترجمه بیش از ۶۰ فیلم و سریال ایرانی را به زبان بنگالی و پخش در تلویزیون کشورش انجام داده است، بر تاثیرات مثبت آموزش و گسترش زبان فارسی در جهان و معرفی ایران به مردم جهان تاکید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور، دبیر هیات امناء بنیاد سعدی نیز در این جلسه ضمن تاکید بر اهمیت آموزش و گسترش زبان فارسی و همکاری این سازمان با بنیاد سعدی، به علت تشکیل کمیسیون دائمی برای بررسی موضوعات بنیاد سعدی اشاره کرده و اظهار کرد: چندین سال است که به دلیل مشغله معاون اول رییس جمهور و وزرای عضو هیات امناء، جلسات هیات امناء تشکیل نشده است اما با اهتمامی که دولت جدید و شخص رییس جمهور و معاون اول ایشان دارند، امیدواریم به زودی این جلسه تشکیل شود و برای نشست مذکور دستور کار و گزارشی لازم است تهیه شود.

سپس معاونان و مدیران بنیاد سعدی درباره فعالیت های انجام شده گزارش دادند و دستور کار جلسه مورد بررسی قرار گرفت که یکی از موضوعات، انتخاب دو عضو حقیقی از میان چهره های علمی فرهنگستان برای عضویت در هیات امناء بنیاد بود و محمدرضا ترکی و موسی اسوار معرفی و انتخاب شدند.

همچنین انتخاب قهرمان سلیمانی به عنوان رییس مرکز تحقیقات زبان فارسی بنیاد سعدی در هند به تایید اعضای کمیسیون دائمی رسید.

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved