-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/06/29 - 08:29
  • 249
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

درخشش هنر ایرانی در نمایشگاه جشنواره آلماتی قزاقستان

غرفه اختصاصی ایران در نمایشگاه جشنواره فرهنگی تحت نام سیب آلماتی به‌عنوان بازار مردمی فرهنگ روز یکشنبه مورخ 26/6/1402 در پارک رییس جمهور افتتاح شد. در جشنواره بازار مردمی فرهنگی آلماتی قزاقستان، ظرفیت‌های هنری، فرهنگی و علمی جمهوری اسلامی ایران از سوی وابستگی فرهنگی سرکنسولگری کشورمان عرضه شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی حسین آقازاده وابسته فرهنگی سرکنسولگری کشورمان در آلماتی در این زمینه گفت: در این نمایشگاه علاوه بر ارائه محصولات صنایع‌دستی در بخش‌های میناکاری، مس کاری، خاتم‌کاری، ترمه‌دوزی، فرش‌بافی، کتاب‌های هنری، گردشگری، ادبی، آموزش زبان فارسی، همچنین ظرفیت‌های مراکز علمی و دانشگاهی کشور را برای مخاطبان قزاق و جذب  دانشجویان خارجی معرفی و تبیین کردیم. وی تصریح کرد شعار اصلی غرفه ایران در جشنواره و بازار مردمی فرهنگ آلماتی تحت عنوان "دوستی جوانان ایران و قزاقستان" نام‌گذاری شده و در همین قالب مسابقه "دوستی جوانان ایرانی و قزاقی" با نگارش یک جمله کوتاه دراین‌باره برگزار نمودیم و همچنین دو سایت مرجع ایرانی تحصیل در ایران (STUDY IN IRAN) آموزش عالی در ایران (EDUCAYION IRAN) را به مخاطبان قزاقی و قزاق‌های روس زبان معرفی کردیم و به منظور سهولت دسترسی مخاطبان به اطلاعات مذبور، افزون بر طراحی و نشر بنرهای ایستاده که حاویرمزینه پاسخ سریع (کیو آر) سایت‌های یادشده هستند، همچنین بروشورهایی نیز در اختیار علاقمندان و مخاطبان قزاق قرار گرفتند.

در طول زمان برگزاری نمایشگاه، نمایندگان سایر کشورها و مسئولین محلی از آثار ایرانی و محصولات علمی و فرهنگی بازدید به عمل آوردند و با آقای فغانی سرکنسول کشورمان و وابسته فرهنگی به گفتگو پرداختند.

 یادآور است شهر آلماتی به‌عنوان بزرگترین کلان شهر قزاقستان مرکب از دو کلمه آلما و آتا(به معنا شهر پدر سیب) است و به باور محققان قزاقی و مردم قزاقستان آلماتی از مکان‌های است که در آن انواع سیب‌های مختلف قزاقستان از گذشته دور رشد و نمو کرده است و در این زمینه محققان خارجی مطالعاتی انجام داده‌اند. این جشنواره برای مردم و مسئولان قزاقستانی از اهمیت ویژه برخوردار است و در طول برگزاری آن جمع کثیری از مخاطبان قزاقی و روس زبانان از نمایشگاه اختصاصی ایران بازدید به عمل آوردند و با ظرفیت‌های صنایع فرهنگی ایران و توانمندی‌های علمی و فناوری مراکز دانشگاهی ایرانی آشنا شدند. همچنین به دلیل پخش زنده برگزاری نمایشگاه و بازار مردمی فرهنگ در شبکه‌های اجتماعی، تعدادی از استادان قدیمی زبان فارسی و شهروندان قزاقی که زبان فارسی خوانده‌اند یا در حال آموختن زبان فارسی در سایر کشورها ازجمله روسیه می‌باشند به غرفه ایران مراجعه نمودند و با وابسته فرهنگی کشورمان به گفتگو و تبادل‌نظر پرداختند.

در دوره طولانی پاندمی کوید، رخدادهای فرهنگی هنری اقتصادی قزاقستان که با محدودیت‌های ناشی از آن مواجه شده بودند به‌تدریج در حال راه‌اندازی و بازگشایی هستند و مخاطبان قزاقی از این رویدادها استقبال گسترده‌ای می‌نمایند، به‌طوری‌که این برنامه‌ها، فرصت مناسبی برای تبیین ظرفیت‌های حوزه‌های مختلف ایران و تبادل تجربیات دو کشور همسایه به وجود آورند.

در پایان شایان‌ذکر است مخاطبان قزاقی و نمایندگان سایر کشورها غرفه ایران را یکی از غرفه‌های درخور توجه و متمایز جشنواره آلماتی ارزیابی کردند.

. .

. .

تصاویر

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved