-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/02/03 - 10:48
  • 112
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
رئیس کمیته مدیریت و حکمرانی اسلامی و اقتصاد اسلامی از جایزه شهید صدر می‌گوید؛

درخشش ایده‌های برتر در یک جایزه جهانی

رئیس کمیته مدیریت و حکمرانی اسلامی و اقتصاد اسلامی برگزاری جایزه جهانی شهید صدر را یک اقدام ارزشمند در راستای شناسایی نظریه پردازان حوزه علوم اسلامی وعلوم انسانی عنوان می‌کند و در این باره می‌گوید:« از نگاه من جایزه جهانی شهید صدر یک اقدام بسیارخوب در این زمینه است، چرا که فرصتی برای شناسایی نظریه پردازان در حوزه علوم اسلامی و علوم انسانی خواهد بود.»

محمدجواد توکلی در گفت‌وگو با روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار داشت: «یکی از محورهایی که بایستی درثبت آن تلاش بیشتری صورت بگیرد، تولیدات خوب در زمینه علوم اسلامی و علوم انسانی است. در حال حاضر جشنواره ها و جایزه های بسیاری در سطح کشور برگزار می‌شود یا در حال برگزاری است، به ویژه در حوزه علوم اسلامی و علوم انسانی مانند  جشنواره فارابی، جشنواره کتاب سال و دیگر جشنواره‌ها که اغلب آنها عمدتا اثرمحور هستند و این اثار برجسته موفق به دریافت جایزه شده‌اند.»

او یکی از موضوعات مهم جایزه جهانی شهید صدر را پرداختن به ایده های برتر عنوان کرد و افزود: «یکی ازبرجستگی های جایزه جهانی شهید صدر، نگاه دست اندرکاران و برگزارکنندگان آن به ایده های برتراست تا این نوآوری ها دیده و موفق به دریافت جایزه شوند که در نوع خود یک کار بدیع و جدیدی است. نکته دیگرکه به عنوان ویژگی مهم این جایزه مطرح شده، این است که این جایزه در سطح داخلی متوقف نمانده است  و مباحث خود را درسطح بین المللی مطرح می کند. بطورمثال، آثار ارسالی این دوره  از  جشنواره ترکیبی از ایده هایی است متفاوت متفکران از کشورهای مختلف بوده که آن را ارائه کرده اند .»

توکلی در ادامه صحبت های خود به موضوع ممیزی علوم در کشور  اشاره کرد و گفت:« من براین نظرم که مبحث ممیزی علوم، که سالها پیش در وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مطرح شد  تا تولید علوم در کشور مورد رصد و ممیزی قرار بگیرند اتفاق خوبی بود. بدین منظور که بدانیم وضعیت تولید علم از جمله علوم انسانی در چه مرحله ای قرار دارد؟ آیا اندیشمندان ما در مرز دانش در حال حرکت می باشند؟  متاسفانه ظاهراً طرح ممیزی علوم تقریبا از اوایل دهه نود متوقف شد و تلاش جدی در مورد آن  دیگر صورت نمی گیرد. به همین سبب برگزاری جشنواره هایی مانند جایزه جهانی  شهید صدر، می تواند در همین موضوع حوزه ممیزی علوم اسلامی و علوم انسانی نقش خوبی ایفا کند تا از این طریق بدانیم ما در چه زمینه هایی در مرز دانش قرار داریم و حرکت می کنیم و چه زمانی می توانیم شانه به شانه نظریه پردازان برجسته جهان اندیشه های ناب اسلامی را ارائه کنیم.»

او همچنین بیان کرد:« در این دوره از جشنواره آثار متعددی درکمیته مدیریت اسلامی و اقتصاد اسلامی مورد ارزیابی قرار گرفت که برخی از آنها حاوی نظریاتی بودند و به بخش داوری ارسال شد. حال منتظر هستیم ببینیم آیا این نظریه ها شایسته دریافت جایزه خواهند بود یا خیر. البته چون این جایزه دور نخست خود را تجربه می کند، ممکن است ارزیابی و قضاوت در این زمینه و شناسایی نظریه پردازان  بویژه در بخش اقتصاد مدیریت اسلامی  کمی زود باشد و این امر نیازمند معرفی بیشتر این جایزه است تا  صاحبنظران وارد این میدان شوند و نظریات خود را به خوبی تقریر کنند. شاید هم نیاز است کرسی های نظریه پردازی با نظم بهتری و با بسامد بیشتری برگزار شود  تا بدین طریق  در حوزه ارائه نظریه های برجسته در حوزه اقتصاد اسلامی شاهد تضارب آرا باشیم.»

رئیس کمیته مدیریت و حکمرانی اسلامی و اقتصاد اسلامی در ادامه گفت: «در این حوزه بخصوص درحوزه اقتصاد اسلامی با داشتن متفکرانی چون شهید صدر که من از ایشان به عنوان بنیانگذار اقتصاد اسلامی یاد می کنم، به نظر می رسد اندیشه های بدیعی در حوزه اقتصاد اسلامی وجود داشته باشد. به عنوان مثال اغلب متفکران کشورمان از اندیشه های ناب و خوبی برخوردارند و در برخی از حوزه ها شاید سرآمد باشیم. مانند حوزه بانکداری اسلامی ، فلسفه اقتصاد اسلامی و یا حوزه های بخش عمومی اسلامی حتی بحث های  سیاست گذاری  اقتصاد اسلامی و در این زمینه تحرکاتی صورت گرفته و نظریه هایی در حال انتشاراست و اگر مجالی برای اجراها پیدا کنند به نظرمی رسد که می توان آنها را حتی در سطح بین الملل عرضه کرد. تنها نیاز است این حرفها شنیده و مجالی برای اجرای ایده‌های نو فراهم شود. به هر حال اندیشه تا وارد مرحله عمل نشود نمی تواند نقایص و نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کند به همین سبب به نظر می رسد جشنواره جایزه شهید صدر می تواند زمینه را برای طرح ایده های نو و برند سازی برای متفکرانی که ایده دارند، ایده هایشان را در معرض گفتمان عمومی قرار دارد. شاید چیزی شبیه  نوبل اقتصاد که بستری برای عرضه اندیشه ها است.فردی که موفق به دریافت نوبل اقتصاد می شود آثارش مورد توجه قرار می گیرد  داوری می شود.

او در ادامه ابراز کرد: «به نظر می آید جایزه شهید صدر که ابتکاری جالب است از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است بتواند آرام آرام جای خود را پیدا کند حتی در سطح بین الملل. در حال حاضر آثارخوبی هم در این زمینه ارسال شده مانند اثار متفکرین مسلمان که برخی از آثار آنها رسیده است. البته چون دوره اول برگزاری این جایزه است نیاز به زمان دارد که بتواند خود را در سطح بین الملل و حتی در سطح ملی به خوبی تعریف کند و آن زمان می توانیم منتظر اتفاقات خوب درباره این جایزه باشیم .
رئیس کمیته مدیریت و حکمرانی اسلامی و اقتصاد اسلامی در آخر برای ارتقا این جایزه پیشنهاد کرد:« نیاز است به عنوان پیشنهاداتی  موضوعاتی را مطرح کرد به عنوان مثال در شاخص های علم سنجی کار بیشتری انجام بدهیم. شاخص هایی که براساس آن می خواهیم کارهای نوآورانه را بسنجیم و بگویم ملاک ها چیست و برچه اساسی ارزیابی می شود؟ فرض کنید این ملاک ها در کرسی نظریه پردازی ارائه شده و یا تعدادی مقاله از آن منتشر شده است و یا احیانا مورد اقبال جامعه علمی قرار گرفته باشد. ما در اینجا شاخص های مختلفی را مطرح کنیم و این امر مستلزم این است که به تدریج در خلال برگزاری این جشنواره علمی، آرام آرام به سمت شاخص های ملموس و مشخص حرکت کنیم تا بتوانیم در این زمینه کارهای نوآورانه و خلاقانه را تشخیص بدهیم.

جایزه جهانی شهید صدر با هدف تقدیر از نظریات و اندیشه‌های علوم انسانی اسلامی شایسته ارائه جهانی به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بهار سال 1403برگزار می‌شود.






. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved