-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1401/11/14 - 16:45
  • 505
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

دبیر شورای اسلامی اسپانیا: واشنگتن ناقض قوانین بین المللی است / ایران به دنبال توسعه صنعت دانش

یوسف فرناندز دبیر شورای اسلامی اسپانیا با بیان اینکه واشنگتن قوانین و معاهدات بین المللی را به طور منظم نقض می‌کند و تنها زمانی آنها را رعایت می‌کند که به نفعش باشد، گفت: برای مثال درخصوص توافق هسته‌ای با ایران و معاهدات بین المللی تسلیحاتی مختلف بدین گونه بوده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ،فرناندز در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا و در پاسخ به این پرسش که «تا چه حد با پیشرفت‌های علمی در ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مانند نانو، پزشکی، فضایی و نظایر آن آشنایی دارید؟»، گفت: ایران در سال‌های اخیر در زمینه‌های مختلف صنعتی و فناوری از جمله صنایع نظامی به‌ویژه موشک‌ها و پهپادها و سایر حوزه‌ها مانند فناوری نانو و پزشکی به موفقیت‌های بزرگی دست یافته است.

این تحلیلگر اسپانیایی افزود: این کشور همچنین یکی از معدود کشورهایی است که ماهواره ساخته و در مدار قرار داده است و همه اینها به همت متخصصان ایرانی و بر اساس توان ملی انجام شده است. ایران به دنبال توسعه صنعت دانش بوده و این امر برای تضمین استقلال و حاکمیت یک کشور ضروری است، همچنین باید توجه داشت که همه اینها در چارچوب تحریم‌های آمریکا انجام شده است.

 

این محقق اسپانیایی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبین براینکه «نقش و جایگاه ایران در بیداری ملل اسلامی و مسلمانان جهان و آزادیخواهان در برابر برخی سیاست‌های استعماری و استثماری غربی‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟»، گفت: امروزه ایران کشور مسلمانی است که در دفاع از جهان اسلام در برابر اقدامات قدرت‌های غربی و متحد آنها رژیم صهیونیستی، جایگاه پیشرو را به دست آورده است.

 

وی افزود: هدف اینگونه سیاست‌های غرب حفظ کنترل سیاسی و اقتصادی بر کشورهای مسلمان و جلوگیری از ظهور یک کشور قدرتمند در خاورمیانه است که بتواند خطری برای سلطۀ اسرائیل باشد.

 

این تحلیلگر اسپانیایی ادامه داد: با این حال، ایران توانایی‌های خود را ارتقا داده و به توسعه سایر کشورهای منطقه کمک کرده است تا محور مقاومتی ایجاد کند که به ملت‌های مسلمان اجازه دهد در برابر چنین سیاست‌هایی از خود دفاع کنند و شرایط را برای دفاع از حاکمیت و استقلال خود فراهم کنند.

 

فرناندز افزود: به همین ترتیب، ایران از اتحاد کشورهای جهان اسلام حمایت کرده است تا آنها را تقویت کند و تلاش‌های هژمونیک غرب علیه آنها را خنثی کند.

 

این تحلیلگر اسپانیایی همچنین در پاسخ به این پرسش که «به نظر شما با توجه به عهد شکنی آمریکا در زمینه‌های مختلف به خصوص خروج از برجام و برخی معاهدات بین المللی، آیا واشنگتن طرف قابل اعتمادی برای هرگونه توافق و مذاکره‌ای هست؟»، گفت: نگرش ایالات متحده نسبت به طرح جامع اقدام مشترک نشان داده است که واشنگتن قوانین و معاهدات بین المللی را به طور منظم نقض می‌کند و تنها زمانی آنها را رعایت می‌کند که به نفعش باشد. برای مثال درخصوص توافق هسته‌ای با ایران و معاهدات بین المللی تسلیحاتی مختلف بدین گونه بوده است.

 

فرناندز ادامه داد: در عین حال آمریکا همچنان به متحد اسرائیلی خود اجازه می‌دهد تا به طور مداوم قوانین بین المللی از جمله قطعنامه‌های سازمان ملل را نقض کند، قطعنامه‌هایی که (رژیم) اسرائیل را مجبور به عقب نشینی از سرزمین‌های فلسطینی اشغال شده در سال ۱۹۶۷ می کند.

 تازگی شاهد برقراری ارتباط از سوی برخی کشورهای عربی با (رژیم) اسرائیل هستیم، با توجه به اینکه اسرائیل به هیچیک از معاهدات بین المللی پایبند نیست و حق و حقوق فلسطینی‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد، اقدام این کشورها چه عواقبی برای منطقه و فلسطین دارد؟»، گفت: روند عادی سازی با اسرائیل توسط چهار کشور عربی - امارات متحده، بحرین، مراکش و سودان- انجام شده است، اما بازتاب عمده‌ای نداشته است به دلیل اینکه اغلب این دولت‌ها قبلاً روابط پنهانی با اسرائیل داشته‌اندکه اکنون آشکار شده و این امر نتیجه اقدام دولت‌هایی است که به دنبال «مزایای سیاسی» از آمریکا هستند که برای این عادی‌سازی میاجیگری کرده است اما این گونه طرح‌ها از سوی مردم رد می‌شوند و آنها را خیانت به فلسطینی‌ها می‌دانند.

 

فرناندز ادامه داد: یکی از نظرسنجی‌های اخیر نشان داده که ۸۴ درصد از مردم کشورهای عربی مخالف عادی سازی روابط با اسرائیل هستند و از سوی دیگر بیشتر جمعیت در دو کشور مصر و اردن که قبلاً با رژیم اسرائیل روابط برقرار کرده بودند دهه‌ها پس از امضای آن معاهدات به شدت مخالف این روابط هستند.

 

این تحلیلگر اسپانیایی افزود: در مراکش و بحرین، مردم به تظاهرات در خیابان‌ها برای مخالفت با عادی سازی و دیدار رهبران اسرائیل ادامه می‌دهند بنابراین این فرآیندهای عادی سازی شکست خواهد خورد و منجر به این که اسرائیل بتواند نقش خود را در منطقه تقویت کند یا اهمیت موضوع فلسطین را کاهش دهد نخواهد شد.

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved