-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/07/08 - 14:00
  • 688
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

دانشگاه دولتی تفلیس خواهان توسعه روابط علمی با ایران است

جابا ساموشیا، رئیس دانشگاه دولتی ایوانه جاواخیشویلی تفلیس در دیدار سفیر و رایزن فرهنگی کشورمان گفت: دانشگاه دولتی تفلیس خواهان توسعه روابط در همه زمینه‌ها به ویژه بخش ایرانشناسی و زبان فارسی است.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در راستای توسعه فعالیت‌های علمی، آموزشی و فرهنگی دو کشور ایران و گرجستان، محمود ادیب، سفیر جمهوری اسلامی ایران در تفلیس به همراه احمدعلی مهری اردستانی، رایزن فرهنگی کشورمان با جابا ساموشیا، رئیس دانشگاه دولتی ایوانه جاواخیشویلی تفلیس در محل این دانشگاه دیدار کردند.

سفیر کشورمان در تفلیس در سخنانی اظهار داشت: در بین کشورهای منطقه قفقاز، گرجستان قرابت و اشتراکات فرهنگی بسیاری با ایران دارد لذا با توجه به این مشترکات باید تلاش کنیم که از ظرفیت دانشگاه دولتی تفلیس در همه بخش‌ها اعم از علمی، فرهنگی، سیاسی و ... برای توسعه همکاری‌ها استفاده کنیم.

وی افزود: با توجه به اینکه زبان فارسی و ایرانشناسی در این دانشگاه دارای سابقه و قدمتی بیش از 100 سال است و استقبال از  این رشته از چند سال اخیر کم شده لذا باید تلاش کنیم تا کرسی ایرانشناسی دانشگاه که در حال حاضر با 17 دانشجو در مقاطع کارشناسی،کارشناسی ارشد و دکتری فعال است تقویت و دانشجویان بیشتری جذب شوند.

ادیب بیان کرد: آمادگی داریم تا در قالب تفاهم نامه‌های منعقده بین دانشگاه تفلیس و دانشگاه‌های ایران نسبت به تبادل استاد و دانشجو در قالب فرصت‌های مطالعاتی، همکاری و زمینه انعقاد تفاهم نامه جدید با سایر مراکز و نهادهای علمی در جمهوری اسلامی ایران را فراهم کنیم.

وی به منظور تقویت کرسی ایرانشناسی به طرف گرجی پیشنهاد داد دانشگاه نیز تعدادی از سهمیه دانشجویان رشته‌های تاریخ گرجستان و تاریخ و ادبیات گرجی را به رشته ایرانشناسی اختصاص تا دانشجویان بیشتری در این رشته تحصیل کنند.

سفیر کشورمان پیشنهاد برگزاری برنامه‌های فرهنگی شامل نمایشگاه، هفته فیلم و ... را با همکاری مشترک در سالن دانشگاه مطرح کرد که مورد استقبال رئیس دانشگاه قرار گرفت.

جابا ساموشیا نیز طی سخنانی، اظهار داشت: روابط ایران و گرجستان همانطور که اشاره شد سابقه طولانی دارد و ما آن را ارج می‌نهیم که یکی از نمونه های بارز آن، آموزش زبان فارسی در این دانشگاه از سالیان گذشته است که ایرانشناسان و متخصصان بسیار زیادی در این رشته تربیت و فارغ التحصیل شده‌اند.

وی ادامه داد: دانشگاه دولتی تفلیس خواهان توسعه روابط در همه زمینه‌ها به ویژه بخش ایرانشناسی و زبان فارسی است لذا می‌طلبد که این روابط بیش از پیش گسترش یابد و این ملاقات می‌تواند سرآغاز فصل جدیدی از همکاری‌ها باشد.

جابا ساموشیا اعلام کرد دانشگاه آمادگی دارد در زمینه تبادل هیأت‌های دانشجویی در قالب فرصت‌های مطالعانی شش و یکساله نه تنها در رشته ایرانشناسی بلکه سایر رشته‌ها همچون تاریخ و ... همکاری کند.

انتهای پیام/

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved