-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/05/22 - 08:47
  • 160
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

حضور پر رنگ ایران در سومین جشنواره فرهنگ، هنر و غذای ایران و ارمنستان

جمهوری اسلامی ایران در سومین جشنواره فرهنگ، هنر و غذای ایران و ارمنستان «نواسرد» حضور پر رنگی داشت.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جشنواره بین‌المللی نواسرد، جشنواره‌ای که هر ساله بهانه‌ای برای تجدید دیدار فرهنگ‌ها و آداب و رسوم ایران و ارمنستان می‌شود، امسال (20 مردادماه) در استان سیونیک شهر سیسیان ارمنستان برگزار شد.

این جشنواره به منظور توسعه و تقویت روابط فرهنگی بین ایران و ارمنستان به همت فدراسیون گردشگری این کشور و هماهنگی شهرداری سیسیان و سرکنسولی جمهوری اسلامی ایران در قاپان و با مشارکت و همکاری رایزنی فرهنگی ایران در ارمنستان و حمایت سفارت کشورمان، در سیسیان یکی از شهرهای مهم استان هم‌مرز با ایران برپا شد.

در سومین دوره این رویداد فرهنگی، شاهد حضور پررنگ هنرمندان، صنعتگران و آشپزهای ایرانی بودیم که با ارائه آثاری متنوع و چشم‌نواز، جلوه‌ای از غنای فرهنگی کشورمان را به نمایش گذاشتند.

در این دوره از جشنواره، حضور شایسته ۲۵ هنرمند و فعال حوزه غذا و لباس ایرانی از استان خوزستان بسیار قابل توجه بود.

همچنین، حضور نوجوانان تیم ورزش‌های باستانی و پهلوانی به سرپرستی رئیس فدراسیون ورزش‌های پهلوانی کشورمان در این جشنواره از دیگر جاذبه‌های جشنواره سوم بود.

از دیگر ویژگی‌های این جشنواره می‌توان به حضور سرآشپزهایی از استان‌های اصفهان، تهران، کاشان و آذربایجان شرقی و دیگر هنرمندان اشاره کرد.

اجرای گروه موسیقی هگمتانه از استان همدان نیز از جمله امتیازات جشنواره نواسرد بود که گردشگران را به شنیدن تصنیف‌هایی از سروده‌های مولانا و حافظ دعوت کرد.

در کنار جشنواره غذا و معرفی هنر استان‌های مختلف ایران به گردشگران، نمایشگاه صنایع‌دستی ایران نیز در این جشنواره برپا بود و در همین راستا، غرفه رایزنی فرهنگی کشورمان در ارمنستان با هدف معرفی صنایع‌دستی و جاذبه‌های گردشگری ایران به گردشگران، در این جشنواره فعال بود که با عرضه کتاب‌های ادبیات، تاریخ و تمدن ایران و کتاب‌هایی در زمینه زبان فارسی، به معرفی جاذبه‌های گردشگری کشورمان پرداخت که مورد توجه ویژه بازدیدکنندگان قرار گرفت.

از دیگر جلوه‌های جالب توجه این جشنواره، عکس یادگاری بازدیدکنندگان به‌ ویژه جوانان در کنار تمثال امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بود.

حضور تعدادی از ایل بختیاری استان خوزستان یکی دیگر از جاذبه‌های این جشنواره بود که بیش از هر چیز هدف معرفی سنت‌ها و آداب و رسوم، صنایع‌دستی و غذاهای این طایفه به گردشگران را دنبال می‌کرد.

غذاهای اصیل و سنتی کشورمان در این جشنواره عرضه شد و پخت نان‌های مختلف ایران به جشنواره جلوه ویژه‌ای بخشید  و برای ۱۵ هزار گردشگر از کشورهای مختلف شگفتی‌ساز بود.

امسال دولت ارمنستان با افزایش ۲۴ غرفه، تعداد غرفه‌های هنرمندان ایران را به ۴۰ غرفه رساند که این امر حاکی از استقبال گردشگران، علاقه  هنرمندان ایرانی و گرایش گسترده دولت ارمنستان به حضور صنایع‌دستی و دیگر هنرهای کشورمان در این رویداد است، این درحالی است که در دوره اول جشنواره نواسرد تعداد غرفه‌های ایران ۶ عدد بوده است.

در مراسم افتتاحیه این مراسم، طاهری، معاون سفیر ایران، ضمن تشکر از برگزارکنندگان این رویداد فرهنگی سترگ گفت: سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایروان همواره از انجام فعالیت‌های فرهنگی که باعث تعمیق روابط بین دو کشور دوست و برادر می‌شود، حمایت می‌کند.

وی ضمن استقبال از پیشنهاد خواهر خواندگی بین شهر سیسیان و یکی از شهرهای ایران گفت: جشنواره نواسرد بستر مناسب برای تقویت صنعت گردشگری است.

نواسرد به معنای نوروز و سال نو، در گذشته نام سال نو ایران و ارمنستان بوده است که در حال حاضر ارمنستان به احیای این سنت و آیین همت گماشته و در این جشنواره اشتراکات فرهنگی ایران و ارمنستان را به جهان معرفی می‌کند.

شایان ذکر است، همایش بررسی راهکارهای توسعه و تقویت گردشگری بین ایران و ارمنستان که در عصر روز یکشنبه مورخ ۲۱ مردادماه با حضور سفیر و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، رئیس کمیته و فدراسیون گردشگری ارمنستان و فعالان گردشگری این کشور در موزه تاریخ ارمنستان برگزار شد، پایان‌بخش سومین دوره جشنواره بین‌المللی فرهنگ، هنر و غذای ایران و ارمنستان بود.

انتهای پیام/

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved