-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/03/03 - 10:14
  • 583
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

حضور وابسته فرهنگی ایران در برنامه روز فرهنگ هزاره گی کویته

سید ابوالحسن میری، وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در برنامه روز فرهنگ هزاره گی کویته حضور یافت.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت روز جهانی فرهنگ هزاره گی، مراسم باشکوهی به میزبانی اداره کل فرهنگی ایالت بلوچستان و حزب دموکراتیک هزاره (HDP)  29 اردیبهشت‌ماه در زمین ورزشی مدرسه دولتی یزدان خان در شهر کویته برگزار شد.

سید ابوالحسن میری، وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ، فریدون پیرلورن معاون سرکنسول و علی هراتی کارشناس سیاسی سرکنسولگری ایران در کویته در اقدامی بی سابقه ی برای اولین بار به دعوت خالق هزاره، رهبر حزب دموکراتیک هزاره و وزیر فرهنگ، گردشگری، جوانان و ورزش حکومت بلوچستان پاکستان در این برنامه حضور یافتند و مورد استقبال گرم میزبان این مراسم قرار گرفتند.

 احمد علی کوهزاد، دبیرکل حزب دموکراتیک هزاره در بدو ورود، شال سنتی هزارگی بر گردن سید ابوالحسن میری، وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ و همکاران سرکنسولگری ایران انداخت و مجری برنامه «قادر نائل» که عضو مجلس ایالتی بلوچستان نیز به نمایندگی از حزب دموکراتیک هزاره است، حضور مهمانان سرکنسولگری را در این برنامه از صمیم قلب خیرمقدم عرض کرد.

مهمان ویژه این برنامه، ولی محمد کاکر، استاندار ایالت بلوچستان بود. حاج منظور حسین دبیرکل فرهنگی حکومت بلوچستان در کنار ده ها تن از اعضای پارلمان ایالتی، مسئولین دولتی و هزاران نفر از مردم هزاره در این برنامه شرکت کردند.

سپس، مجری برنامه مطالبی را درباره جایگاه فرهنگ هزاره گی و اهمیت و ضرورت بزرگداشت این روز فرهنگی بیان کرد.

در بخش بعدی برنامه، تعدادی از هنرمندان قوم هزاره که در عرصه های مختلف فرهنگی، صنعتی، علمی و ادبی خدمات شایسته انجام داده بودند، مورد تقدیر قرار گرفتند و نمایش پانتومیم از سوی گروه سرود کودکان هزاره که لباس سنتی هزاره گی بر تن داشتند، برای استقبال رسمی از مهمانان اجرا شد.

عبدالخالق هزاره، رهبر حزب دموکراتیک هزاره و وزیر فرهنگ، گردشگری، ورزش و امور جوانان حکومت بلوچستان گفت: خداوند خودش بهترین هنرمند است که مخلوق خود را به این زیبائی و به شکل ظریف آفریده است. زبان، آداب و رسوم، سبک زندگی، ادبیات، شعر، موسیقی، رقص ملی، هنر و صنایع دستی، جغرافیا، سبک معماری و دانش از مؤلفه‌های فرهنگ ملت‌ها است و فرهنگ هر ملتی با فرهنگ دیگر ملت ها پیوند خورده است و نقش فرهنگ در ترویج بردباری و برادری از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی گفت: روز فرهنگ هزاره گی نه تنها در کویته بلکه در دیگر ایالت‌های پاکستان، افغانستان، ایران، اروپا و استرالیا همه ساله در نوزدهم می تجلیل می شود.

هزاره اظهار داشت: سیاست اصلی حزب دموکراتیک هزاره بر ترویج صلح، عشق و برادری استوار است. ما به همدیگر پذیری و بردباری اعتقاد داریم و درک می کنیم که اگر صلح باشد توسعه و شکوفایی وجود خواهد داشت. ما به ترویج روند رقابت مثبت اعتقاد داریم.

وی همچنین افتتاح بازارچه جدید مرزی بین ایران و پاکستان با حضور رؤسای دو دولت را برای رونق تجاری و خوشحالی مردم دو کشور مؤثر دانست و به نمایندگی از حزب خود از این پیشرفت استقبال کرد.

هزاره همچنین اعلام کرد که برگزاری جشنواره فرهنگی بلوچستان در این ایالت در دستور کار دولت قرار دارد.

سخنران بعدی، عبدالولی خان کاکر، استاندار ایالت بلوچستان و مهمان ویژه این مراسم بود. وی گفت: خوشحالم استاندار ایالتی هستم که قومیت های مختلف با فرهنگ های ناب و منحصر بفرد خودشان در کنار هم در فضای مسالمت آمیز و صلح و برادری زندگی می کنند و به فرهنگ یکدیگر احترام می گذارند. هزاره یک قوم با فرهنگ و دوستدار علم و دانش است و افتخار سرزمین بلوچستان است.

 وی از قوم هزاره و سایر اقوام ساکن در بلوچستان خواست که رویدادهای فرهنگی خود را با همین شکوه و عظمت جشن بگیرند و فرهنگ خود را به جهان معرفی کنند و به جهانیان نشان دهند که بلوچستان سرزمین صلح و امنیت است.

مراسم جشن با اجرای دکلمه اشعار هزاره گی، شب شعر هزارگی، شب شعر موسیقی و رقص سنتی هزاره گی ادامه یافت.

همچنین، غرفه‌های نمایشگاهی از صنایع دستی، غذاها، لباس‌های سنتی و آثار فرهنگی، هنری و ادبی هزاره گی نیز برپا شده بود که هزاران نفر در طول روز از آن بازدید کردند.

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved