-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/07/03 - 01:34
  • 253
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

حضور هیأت فرهنگی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در دانشگاه دولتی خجند

هیأت فرهنگی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با حضور در دانشگاه دولتی خجند با استادان، دانشجویان و علاقه‌مندان به زبان و ادب فارسی دیدار و گفت و گو کردند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به نقل از انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ،در ابتدای این دیدار که با حضور جمع زیادی از دانشجویان و استادان این دانشگاه برگزار گردید، «ایوب اسلام» رئیس دانشگاه دولتی «خجند» ضمن خوشامدگویی به هیأت ایرانی، طی سخنانی گفت: شهر «خجند» یکی از مراکز علمی، آموزشی، فرهنگی و ادبی بزرگ و شناخته شده است که شخصیت‌های برجسته‌ای در خود پرورش داده است. در این زمینه می توان از شاعر و اندیشمند بزرگ کمال خجندی که از شخصیت های بزرگ ادبی تاجیکستان است، نام برد. «خجندی» یکی از پرافتخارترین چهره های شعر و ادب تاجیک است و زندگی او پیوندی ناگسستنی با مردم و فرهنگ ایران، خاصه آذربایجان ایران دارد.

 

او تأکید کرد: شعرو اندیشه کمال خجندی عامل وحدت و پیوند دهنده و تثبیت کننده مناسبات علمی، فرهنگی، ادبی و شناختی میان ایران و تاجیکستان است. تا آنجا که وی را احیاگر مناسبات همسایگی و همدلی ایران و تاجیکستان می دانند.

 

عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هیأت مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز در این جلسه با اشاره به جایگاه و اهمیت حکیمان، شاعران و دانشمندان فارسی زبان در سپهر جهانی علم و فرهنگ گفت: هنوز در دانشگاه های اروپا و آمریکا، اندیشه دانشمندان و شاعران فارسی زبان از جمله ابن سینا، مولانا،کمال خجندی و ... مورد توجه علاقه مندان به میراث عظیم جهان پارسی زبان است.

در ادامه محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز به ایراد سخن پرداخت و با تأکید بر همدلی و همزبانی دو کشور دوست و برادر، ایران و تاجیکستان گفت: یکی بودن دو ملت و کشور ارزش و اهمیت فراوان دارد. اگرچه امروز مرزهای جغرافیایی و شرایط جهانی بین ما فاصله انداخته است، اما ایرانیان و تاجیکی ها هردو یکی هستند و از یکجا آمده اند و دریکجا رشد و نمو پیدا کرده اند. 

 

در پایان این جلسه نشان زرین انجمن آثار و مفاخر فرهنگی از سوی هیأت ایرانی به رئیس دانشگاه دولتی خجند اعطا گردید، همچنین چاپ جدید دیوان کمال خجندی نیز از سوی رئیس دانشگاه خجند به اعضای هیأت فرهنگی انجمن اهدا شد.

گفتنی است در حاشیه این دیدار، طی تفاهم صورت گرفته میان انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و دانشگاه خجند، در آینده نزدیک همایش بین المللی بزرگداشت کمال خجندی شاعر و عارف بزرگ پارسی گوی سده 8 هجری قمری در ایران و تاجیکستان برگزار خواهد شد.

 

. .

. .

تصاویر

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved