-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/03/29 - 12:50
  • 326
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سفیر ایران در ترکمنستان:

حج مظهر عینی وحدت مسلمانان است

روزبهانی در مراسم بزرگداشت عید قربان که به همت رایزنی فرهنگی کشورمان در ترکمنستان برگزار شد، موسم حج را مظهر عینی از وحدت و همدلی میان مسلمانان جهان دانست.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت عید قربان، مراسم جشنی روز دوشنبه 28 خرداد با حضور علی مجتبی‌ روزبهانی، سفیر و نوید رسولی، رایزن فرهنگی کشورمان، دیپلمات‌های ایرانی، برخی شخصیت‌های فرهنگی و علمی ترکمنستان، فارسی‌آموزان و والدین آنها و ایرانیان مقیم در سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در  عشق‌آباد برگزار شد.

سفیر ایران در ترکمنستان ضمن تبریک عید سعید قربان با اشاره به داستان حضرت ابراهیم(ع)، این عید را یادبود روزی دانست که حضرت ابراهیم(ع) با آزمون الهی بزرگی روبرو شد.

وی افزود: اکنون با گذشت هزاران سال، این مناسک به نمادی از تسلیم و سرسپردگی در برابر پروردگار بدل شده است. هر ساله در عید قربان میلیون‌ها مسلمان این روز را گرامی می‌دارند و با اهدای قربانی و توزیع گوشت در میان نیازمندان، خشوع در برابر پروردگار را با نوع‌دوستی و توجه به فقرا پیوند می‌زنند.

سفیر ایران در ترکمنستان اظهار داشت: خدا را شاکرم که در کشوری هستیم که عید قربان گرامی داشته می‌شود و مردم آن به انجام مناسک و اهدای قربانی و رسیدگی به نیازمندان اهتمام دارند.

روزبهانی، عید قربان و موسم حج را مظهر عینی از وحدت و همدلی میان مسلمانان جهان دانست و گفت: هر سال در موسم حج میلیون‌ها نفر از مسلمانان گردهم می‌آیند و با کنار گذاشتن تفاوت‌های زبانی، قومی و مذهبی، یکصدا ندای وحدت سر می‌دهند.

وی تأکید کرد: رهبر انقلاب اسلامی ایران حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز همه‌ساله پیش از موسم حج در پیامی، مسلمانان را به وحدت بیشتر و برادری توصیه می‌کنند. برای من مایه خرسندی است که دو کشور ایران و ترکمنستان اکنون ذیل هدایت‌های رهبری عالی دو کشور، به نمادی عالی از رابطه برادرانه میان ملت‌های مسلمان بدل شده‌اند.

سفیر ایران در ترکمنستان اظهار امیدواری کرد که دو کشور دوست و برادر، ایران و ترکمنستان از برکات موسم حج و این عید فرخنده بهره‌مند شوند و بیش از پیش در مسیر گسترش همکاری‌های دوجانبه گام بردارند.

نوید رسولی، رایزن فرهنگی ایران در ترکمنستان با اشاره به عید سعید قربان و انجام آن در موسم حج به عنوان یکی از مشترکات دینی و فرهنگی دو کشور ایران و ترکمنستان گفت: از جمله آموزه‌های اسلام برای تکامل و رشد انسان‌ها و ایثار جان و مال در راه خداوند یکتا، عید قربان است؛ به این معنا که انسان، همه دارایی‌ها و امکاناتش را امانتی الهی بداند که باید در طریق بندگی هزینه کند.

وی بیان کرد: قربانی کردن نیز نمادی از قطع دلبستگی و وابستگی‌ها و جلوه‌ای از ایثار مال و جان در راه محبوب واقعی و رضای خداوند متعال است.

رسولی همچنین، گفت: گردهمایی عظیم عید قربان به عنوان یکی از اعیاد مهم و بزرگ مسلمانان، رهیافتی برای رسیدن به اعتصام به حبل الله است که یکی از مهم‌ترین دستورات اجتماعی اسلام است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که عید قربان در مناطق مختلف جهان از جمله ایران و ترکمنستان با مراسم و آیین‌هایی خاص و شکوهی ویژه برگزار می‌شود، گفت: ایرانیان و مردم ترکمنستان بنابر رسوم ویژه‌ای که دارند از مدت‌ها پیش از روز عید قربان، خود را آماده جشن می‌کنند و مقدمات این مراسم با خرید حیوان قربانی آغاز می‌شود. خانه تکانی، رفت و روب، شستشو، حمام و نظافت نیز از جمله آدابی است که مردم دو کشور پیش از عید قربان آنها را به جا می‌آورند. همه این آداب و رسوم بیانگر نزدیکی و خویشاوندی مردم این دو کشور همسایه است.

اجرای نمایش و سرود و دیگر برنامه‌های هنری، پخش کلیپ، خواندن شعر و مقاله در خصوص مشترکات دینی و فرهنگی دو کشور ویژه عید قربان، برگزاری مسابقه و اعطای جوایز پایان بخش مراسم یادشده بود.

انتهای پیام/

 

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved