-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/12/01 - 08:51
  • 331
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
نخستین نشست معرفی جایزه جهانی امام خمینی(ره)/ 3

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه: محور اصلی منظومه فکری امام(ره) توحید عرفانی است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: گر چه امام خمینی(ره) فیلسوف و فقیه بود اما محور منظومه فکری ایشان را باید براساس توحید عرفانی، ترسیم کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در نخستین نشست معرفی جایزه جهانی امام خمینی(ره)، با بیان اینکه امام خمینی(ره) از یک منظومه فکری برخوردار بود، اظهار کرد: بر همین اساس، نباید به شخصیت ایشان را جزءنگرانه بشناسیم، بلکه لازم است منظومه وار، به وجوه شخصیتی ایشان پرداخته شود.

وی ادامه داد: برای انجام این شناخت، یک روش حکمی-اجتهادی لازم است. برخی‌ها تلاش کردند با روش التقاطی- تحجری در شخصیت ایشان نظر کنند در حالی که، توجه به ایشان از طریق روش حکمی-اجتهادی، گره گشا است و مساله‌های زمانه را می‌توان از این طریق حل کرد.

امام خمینی(ره) فیلسوف و فقیه بود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به اینکه شخصیت امام خمینی(ره)، چند رکن دارد، گفت: نخستین رکن، توحید است. توحید امام(ره)، فلسفی و کلامی نبود، بلکه توحید ایشان، عرفانی بود. گر چه ایشان فیلسوف و فقیه هم بود. بنابراین محور منظومه فکری امام خمینی(ره) را باید براساس توحید عرفانی، ترسیم کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه، رکن دوم شخصیت امام خمینی(ره) را مطرح کردن اسلامی اجتماعی توسط ایشان، عنوان کرد و افزود: ارکان بعدی شخصیت امام(ره) را می‌توان ولایتمداری، وحدت مسلمین، عدالت گرای با محوریت مردم و همچنین استکبارستیزی و اجتناب از طاغوت دانست. 

بنابر اعلام این خبر، جایزه جهانی امام خمینی(ره) به عنوان عالی‌ترین نشان جمهوری اسلامی ایران در راستای اعتلاء و پاسداشت نام و راه حضرت امام خمینی (ره) در عرصه ملی و بین‌المللی به شکل دوسالانه و در دو بخش عملی و نظری به مؤثرترین اشخاص حقیقی و حقوقی فعال با آثار شاخص و ناب علمی و نیز اقدامات و فعالیت‌های تأثیرگذار و گسترده فکری و سیاسی _ اجتماعی که در راستای اندیشه‌های حضرت امام (ره) باشند، اعطا می‌شود. این رویداد به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و به دبیری حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، سال آینده برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رویداد می‌توانند به وبگاه این جایزه به نشانی https://emamkhomeiniprize.com/ مراجعه کنند.

انتهای پیام/

 

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved