-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/04/14 - 22:56
  • 316
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
در سومین نشست گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و تونس عنوان شد؛

جهان امروز بیش از هر زمان دیگری به گفت‌وگوهای فرهنگی نیاز دارد

سومین دور نشست گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و تونس به همت اداره کل همکاری‌های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با مشارکت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تونس برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سومین دور نشست گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و تونس با هدف استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی و تمدنی طرفین و بهره‌گیری از نقش نخبگان ایرانی و عرب در حل چالش‌های روابط بین‌الملل و با محوریت عرفان اسلامی در محل سالن کنفرانس شهید رحیمی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.
در این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، آیت الله مبلغی، عضو مجلس خبرگان، محمدعلی ربانی، مدیر کل همکاری‌های علمی و دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و تعدادی از اساتید و اندیشمندان داخلی به همراه ۸ تن از اندیشمندان کشور تونس حضور داشتند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور در این نشست با اشاره به نگاه عارفانه و مشترک حضرت امام خمینی(ره) به طریقت‌های اسلامی و نامه تاریخی ایشان به رهبر شوروی سابق، اظهار داشت: گفت‌وگوهای مشترک و تشیع و تصوف، فرصت طلایی در منظومه روابط فرهنگی و دینی دو ملت مسلمان ایران و تونس است.
 
وی افزود: جهان امروز بیش از هر زمان دیگری به گفت‌وگوهای دینی و عرفان‌محور نیاز دارد. اتفاقات غزه، با وجود فجایع وحشتناک، نشان داد که مردم دنیا به پوچی نظام غربی و لیبرال دموکراسی پی برده‌اند. این شرایط فرصتی تاریخی برای توجه بیشتر به معنویات فراهم کرده است. غرب با بهانه رنسانس، خدا را از جامعه بیرون کرد و اکنون وظیفه ما است که خداوند و معنویات را دوباره در جامعه جهانی وارد کنیم.
 
 
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تأکید کرد: بشر آینده و تمدن بشری، تمدنی خواهد بود که معنویات در آن نقش برجسته‌ای ایفا خواهد کرد. جمهوری اسلامی ایران مفتخر است که تجارب تمدنی خود را به عنوان سند تمدن نوین اسلامی منتشر کند و اکنون فرصت طلایی برای انجام گفت‌وگوهای دینی و فرهنگی به منظور ایجاد و احیای تمدن نوین اسلامی پیش روی جامعه جهانی قرار دارد.
عرفان؛ جوهره تاریخ اسلامی در ایران و تونس
محمدعلی ربانی، مدیر کل همکاری‌های علمی و دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی این رویداد را گامی مهم در تقویت روابط فرهنگی و دینی بین دو کشور ایران و تونس دانست.
وی اظهار داشت: ایران، سرزمین روحانیت و معرفت، مهد عارفان و شاعران بزرگ همچون بایزید، عطار، مولانا، حافظ، نظامی، جامی، سهروردی، ملاصدرا و امام خمینی(ره) است. این کشور، عشق به اهل بیت(ع) را نسل به نسل به میراث برده و عرفان و روحانیت را با فرهنگ و تمدن اسلامی درهم آمیخته است. عرفان، جوهر فرهنگ ایرانی شده و مذهب شیعه را به اخلاق و معنویت پیوند داده است.
 
ربانی ادامه داد: باعث افتخار ماست که امروز میزبان شیوخ صوفیه از تونس و اساتید و علمای ایرانی هستیم تا خاطرات شیرین تعاملات فرهنگی و دینی دو ملت ایران و تونس را بازآفرینی کرده و فضایی برای گفت‌وگو بین متفکران این دو کشور با تمرکز بر عرفان به‌عنوان پل مشترک بین فرهنگ‌های دو کشور ایجاد کنیم. عرفان، جوهره تاریخ اسلامی در این دو کشور کهن است.
وی افزود: امروز مفتخریم که سومین دور از گفت‌وگوهای فرهنگی بین ایران و تونس را با حضور محمد مهدی ایمانی بور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و اساتید برجسته ایرانی و میهمانان عزیز از تونس آغاز می‌کنیم.
 
ربانی بیان کرد: دو دور گذشته این گفت‌وگوها در دانشگاه زیتونه تونس و قم مقدس برگزار شده و موضوعاتی مانند گفت‌وگوهای فلسفی و دانشگاهی مورد بحث قرار گرفته است.
ربانی تأکید کرد: بدون شک، عرفان  اسلامی که در طول قرون گذشته امکان تعامل، هم‌زیستی و گفت‌وگو بین امت اسلامی و پیروان مذاهب مختلف را فراهم کرده، امروز بیش از هر زمان دیگری می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. جامعه‌های اسلامی در حال حاضر به شدت نیازمند توافق و همبستگی هستند.
مدیر کل همکاری‌های علمی دانشگاهی دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پایان سخنانش، ابراز امیدواری کرد که این گفت‌وگوها راه را برای تقویت تعامل و همکاری‌های فرهنگی بین ایران و تونس هموار کند.
 
انتهای پیام/
. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved