-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/09/11 - 07:29
  • 658
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

جمهوری اسلامی ایران میزبان کارشناسان نسخ خطی پاکستان شد

دوره آموزشی «آسیب شناسی و مرمت آثار کاغذی» ویژه کارشناسان نسخ خطی پاکستان به میزبانی اداره‌کل همکاری‌های علمی و دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آباد و به میزبانی اداره‌کل همکاری‌های علمی و دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دوره آموزشی «آسیب شناسی و مرمت آثار کاغذی» ویژه کارشناسان نسخ خطی پاکستان برگزار شد.

 این دوره آموزشی فشرده از سوی اداره‌کل همکاری‌های علمی و دانشگاهی و با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با حضور کارشناسان مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان با هدف ارتقاء سطح توانمندی و آگاهی کارشناسان بومی در جهت حفظ، نگهداری و مرمت نسخه‌های خطی فارسی در محل کتابخانه ملی کشورمان برگزار شد.

شرکت کنندگان طی این دوره ضمن بازدید از بخش‌های مختلف سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با فنون و مهارت‌های «آسیب شناسی و مرمت آثار کاغذی» آشنا شدند.

در مراسم اختتامیه این دوره آموزشی که با حضور محمد حدادی، مدیر کل مرمت و حفاظت و خانم مریم زندی، نماینده و کارشناس نسخ خطی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، حدادی طی سخنانی ضمن ارایه گزارشی از فرآیند برگزاری دوره، به بررسی نتایج این دوره و ترسیم چشم انداز همکاری‌های آینده پرداخت.

وی اجرای برنامه‌هایی از این دست را در راستای حفظ و حراست از میراث مشترک فرهنگی دو کشور بسیار مهم و مفید دانست و آمادگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران را برای تداوم انتقال تجربیات و گسترش این همکاری‌ها اعلام کرد.

خانم زندی، نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در سخنانی، اجرای موفق این برنامه را از جمله کارهای مبتنی بر همکاری و مشارکت سازنده طرفین ایرانی و پاکستانی در راستای حفظ میراث تاریخی و فرهنگی مشترک دانست.

شکیله رفیق به عنوان نماینده هیات کارشناسان اعزامی از مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان، ضمن تشکر و قدردانی از اداره‌کل همکاری‌های علمی و دانشگاهی و نیز کتابخانه ملی ایران بخاطر برگزاری این دوره آموزشی ارزشمند، آن را یکی از جذاب ترین و موفق ترین برنامه‌های آموزشی اجرا شده برای کارشناسان این مرکز دانست.

در پایان این مراسم، گواهینامه پایان دوره آموزشی به شرکت کنندگان پاکستانی اعطاء شد. شرکت‌کنندگان این دوره آموزشی با فراگرفتن اصول اولیه و اساسی ترمیم نسخ خطی، از این پس امکان مرمت آثار ارزشمند موجود در مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان را خواهند داشت.

شایان ذکر است، مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان بر اساس موافقتنامه رسمی میان دو دولت ایران و پاکستان در سال ۱۳۵۰ هجری شمسی فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد و این فعالیت تا به امروز ادامه دارد. در آرشیو این مرکز گنجینه‌ای عظیم مشتمل بر ۱۷ هزار و ۵۰۰ نسخه خطی و بیش از ۱۰ هزار جلد کتب چاپ سنگی و کمیاب مربوط به قرون گذشته حفظ و نگهداری می‌شود که شامل نسخ، اسناد و شواهد پیوندهای عمیق فرهنگی، تاریخی و دوستی مشترک میان دو ملت است. این مرکز تحت نظارت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آباد فعالیت می‌کند.

انتهای پیام/

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved