-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/03/12 - 09:47
  • 373
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

جشن ولادت حضرت امام رضا(ع) در نمایندگی فرهنگی بانکوک

 
    به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این برنامه که با حضور سفیر محترم ج.ا.ا و کارکنان نهادها و ماموران اعزامی دستگاههای ج.ا.ا و خانواده هایشان و جمعی از ایرانیان مقیم تایلند ، حضور داشتند ، ابتدا دعای کمیل قرائت شد .
    سپس رایزن فرهنگی طی سخنانی ، به تفصیل ، ابعاد گوناگون وتاریخی و فرازهای مهم زندگی حضرت امام رضا علیهم صلوات الله پرداختند.
     وی گفت:امام با سه خلیفه عباسی؛ هارون الرشید، امین و مأمون هم عصر بود. به طورکلی اوضاع خلافت عباسی در دوران زندگانی امام رضا(ع) علی الخصوص در زمان مأمون با آشفتگی های فراوانی همراه بوده است.
    ایشان گفتند: مأمون با کوشش بسیار توانست بر این آشوب ها پیروز شود و چون ممکن بود ایرانیان هم به یاری علویان برخیزند، او تاکتیکی اندیشید و به فکر افتاد که با طرح واگذاری خلافت یا ولایتعهدی به شخصیتی مانند امام رضا(ع) پایه های حکومت خود را تثبیت و زمینه های انقلاب و شورش را از بین ببرد و مردم را راضی نگه دارد، تا بتواند بر مرکب خلافت سوار باشد. ازطرفی شورش علویان، تهدیدی جدی برای حکومت مأمون محسوب می شد لذا در سدد دعوت امام به حکومت داری بود.
    وی ادامه داد: انگیزه های مأمون از دعوت امام را می توان در چند موضوع خلاصه کرد مهار تحرکات نظامی علویان ،پوشش دادن آثار قتل امین، آرام ساختن اوضاع، زیر نظر گرفتن امام، فروکاستن جایگاه امام و مشروعیت بخشی به حاکمیت که با این کار مأمون که تا پیش از ولیعهدی تحمیلی، نزد شیعیان، غاصب حکومت بود، پس از آن حکومتش رنگ قانونی و شرعی می یافت .
    ایشان ادامه دادند : مأمون با آگاهی ای که از نفوذ معنوی امام داشت، تنها راه را برای کنترل و جلوگیری از نفوذ روز افزون امام در بین مردم، همین دانست که او را به نحوی در کنار خویش داشته باشد، تا هم امام را مراقبت نموده و زیر نظر قرار دهد و هم طرفداران و شیعیان وی را شناسایی نموده و کنترل نماید.
     سخنران این برنامه گفت: فعالیتهای امام در مقابل مأمون طوری طراحی شد که همه برنامه ها و اقدامات وی را بی اثر کرد. امام در مدینه به نامه های مأمون پاسخ نداد. برخلاف اینکه مأمون دستور داده بود ایشان خانواده شان را با خود ببرند، حضرت هیچ کدام از اعضای خانواده را همراه نبردند. امام با شرط گذاشتن بر عدم دخالت در عزل و نصب ها و سایر امور حکومتی، مأمون را مجبور به پذیرش شرط نمود امام رضا(ع) پیش از این به صراحت و قاطعیت، موضع منفی خود را اعلام کرده بودند. اماعلل پذیرش ولایتعهدی گزینش برترین راه؛مشروع ندانستن نظام؛مجال ندادن بر اجرای نقشه های مأمون؛روشن ساختن حقیقت در فرصت هارا نی توان نام برد.
      در پایان هم ایشان با ذکر حدیثی از امام رضا (ع) به تشریح ارتباط انسان با خدا پرداختند وراه نجات انسانها را آرامش درونی ذکر نمودد. 
     
 
. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved