-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/11/07 - 14:14
  • 515
  • زمان مطالعه : 25 دقیقه
از سوی نمایندگی‌های فرهنگی ایران؛

جشن میلاد مولای متقیان حضرت علی(ع) در خارج از کشور برگزار شد

مراسم جشن میلاد نخستین اختر فروزان امامت و ولایت، مولی الموحدین حضرت امام علی(ع) از سوی نمایندگی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با حضور پیروان و ارادتمندان خاندان اهل بیت(ع) برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این مراسم در کشورهای ذیل برگزار شد:

روسیه

جشن میلاد مولای متقیان حضرت علی (ع) با حضور شیعیان و دوستداران اهل بیت (علیهم‌السلام) در مرکز اسلامی مسکو برگزار شد و برنامه‌های متنوعی به اجرا درآمد.

سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین بخت‌آور؛ رییس مرکز اسلامی مسکو، سرود و مولودی‌خوانی، نمایش‌های کوتاه، سخنرانی حاج چنگیز رمضانوف و نظامی باغلانوف؛ رییس جمعیت اسلامی اهل بیت(ع، اهداء جوایز مسابقه از بخش‌های دیگر این مراسم بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین بخت‌آور در این جشن ماه رجب را ماه رحمت دانست و اظهار داشت: رجب ماهی است که خداوند بندگانش را به درگاه خود دعوت می‌نماید. نباید از روزه‌داری در این ماه غفلت کنیم و در روایات بر روزه گرفتن در ایام البیض تاکید شده است.

وی در ادامه ضمن برشمردن برخی جنبه‌های زندگی امام اول شیعیان درباره روایات و جملاتی که پیامبر اکرم (ص) در مورد فضیلت‌های ایشان نقل نموده‌اند، صحبت کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین بخت‌آور گفت: شخصیت عظیم حضرت علی (ع) در تصور عالمیان نمی‌گنجد و کلام او در خطبه‌هایش از منظر فصاحت و بلاغت بی‌نظیر و زندگی ایشان الگو و سرمشق همه شیعیان بلکه همه آزادگان جهان است.

سپس، پخش کلیپ به زبان روسی از سخنان مقام معظم رهبری درباره شخصیت نورانی امیرالمومنین علی علیه‌السلام پخش شد.

سخنران بعدی این مراسم حاج چنگیز رمضانف در سخنانی به زبان روسی با اشاره به آیاتی از سوره آل عمران اظهار داشت: خداوند در سوره آل عمران می‌فرماید اگر مرا دوست دارید از پیامبر پیروی کنید تا من شما را دوست بدارم. وی افزود: اما چه کسی می‌تواند به طور کامل از پیامبر پیروی کند؟ چه کسی می‌تواند مثل او حرف بزند، مثل او رفتار کند و مثل او فکر کند؟ امام علی(ع) تنها کسی‌ست که شامل این خصوصیات است.

حاجی نظامی باغلانوف نیز در سخنانی به تاریخچه ولادت حضرت امیرالمومنین علی(ع) اشاره کرد و از فضایل شخصیت امام شیعیان گفت.

آئین گرامیداشت میلاد باسعادت مولی‌الموحدین حضرت امام علی(ع) و روز پدر با تجلیل از نفرات برتر شرکت‌کننده در مسابقه کتابخوانی «فاطمه در آیینه وحی» ادامه یافت و پس از آن مدیحه‌سرایی و مولودی‌خوانی توسط گروه مداحان اهل بیت(ع) مسکو که با جمع‌خوانی حضار همراه شد، از دیگر برنامه‌های جشن مولود کعبه در مرکز اسلامی مسکو بود.

همجنین، جشن میلاد حضرت علی(ع) با حضور ایرانیان، دانشجویان مشغول به تحصیل در روسیه و محبان اهل بیت (علیهم‌السلام) از ملیت‌های مختلف روس، آذری و افغان در مسجد خاتم‌الانبیاء مسکو برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام ابوالحسنی پیرامون فضایل اخلاقی، شخصیتی و سلوک مولای متقیان علی (ع) صحبت کرد و اظهار داشت: امامان عزیز ما و زندگی پر از درس آن‌ها بایستی الگوی رفتاری پیروانشان باشد و حال در سالروز تولدشان بهانه مبارکی است برای یاد بیشتر ایشان و شناخت و انس با شخصیت و زندگی جانشین رسول خدا(ص).

وی در مورد مکان ولادت امیرالمومنین علیه السلام گفت: اشرف بقاع یعنی حرم و اشرف اماکن حرم مسجد است و اشرف بقاع مسجد کعبه که مولودی جز آن حضرت در آن مکان تاکنون به دنیا نیامده است.

در ادامه این مراسم، مولودی‌خوانی برگزار شد و اشعار و ابیاتی که شعرای بزرگ درباره امام(ره) سروده‌اند قرائت شد. اجرای سرود از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

حراره

مراسم با شکوه جشن میلاد حضرت علی(ع) با حضور مسلمانان (شیعیان و محبان مکتب اهل البیت (ع) و اهل سنت)، ایرانیان مقیم و دیپلمات ها در مسجد آل محمد(ص) در حراره برگزار شد. این مراسم با اقامه نماز جماعت مغرب و عشا همراه بود.

حمید بختیار رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، ضمن تبریک این عید بزرگ، به فضائل و مناقب حضرت علی (ع) اشاره کرد و افزود: پیامبر اسلام خصایص و فضائلی که در خصوص علی (ع) فرموده است، برای هیچ فردی بکار نبرده است. وی با اشاره به تفسیر آیه 207 سوره مبارکه بقره، به نقل واقعه لیله المبیت پرداخت و سپس به یکی از فضائل خاص علی بن ابیطالب در خصوص محل تولد امام متقیان در کعبه اشاره کرد و افزود: هیچ کس دیگری چنین تمایزی نداشته است. سخنران بعدی این مراسم عباس نوازانی، سفیر ایران در زیمبابوه بود.

وی ضمن تبریک ولادت حضرت علی(ع) و ذکر فضائل و مناقب آن حضرت و اهمیت ولایت در دین مبین اسلام، به مسئله فلسطین در جهان اسلام و جنایات رژیم صهیونیستی اشاره کرد و افزود: برای دولت های غربی جان انسان ها اهمیتی ندارد و در مسئله فلسطین به وضوح اعمال استاندارهای دوگانه را از سمت کشورهای غربی شاهد هستیم.

در ادامه شیخ اسماعیل دعا، رئیس شورای عالی امور مسلمانان زیمبابوه نیز با تبریک این عید بزرگ به روایت رشادت های حضرت علی (ع) در جنگ ها با پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد.

سخنران بعدی این مراسم شیخ احمد از شیعیان کالج فاطمه الزهرا(س) حراره بود که با اشاره به حدیث ثقلین، محبت اهل بیت (ع) را باعث سعادتمندی در دنیا و آخرت دانست.

در این مراسم مولودی های مختلف برای حضار پخش شد و گروه همخوانی کالج فاطمه الزهرا(س) به شعرخوانی و اجرای سرود در خصوص اهل بیت و حضرت علی (ع) پرداختند.

بانکوک

مراسم جشن ولادت حضرت علی(ع) و روز پدر با حضور ایرانیان مقیم و شیعیان علاقمند به خاندان عصمت و طهارت از تایلند در محل حسینیه ولایت رایزنی فرهنگی ایران در بانکوک برگزار شد.

مهدی زارع بی عیب، رایزن فرهنگی ایران در خصوص شخصیت والای حضرت امیرالمومنین(ع) و دوران زندگی ایشان و  همچنین الگوی گیری ازآن امام همام در زندگیهای فردی واستفاده از سیره حضرت سخنرانی کردند.

وی بیان کرد: جامعیت خصوصیات آن حضرت در همه ابعاد انسانی، سیره وهم سخنان گرانبار ایشان نشان دهنده شخصیت والا وانحصاری امیرالمومنین(ع) است به خوبی آشکار میگردد که نشان از روحیه‏ ای است که در انحصار بزرگمرد تاریخ بشریت است.

وی اضافه نمود: شخصیت امیرمؤمنان علی(ع) یک شخصیت وسیع، همه جانبه و چند بعدی است و همواره در طول تاریخ نیز به این خصلت ستوده شده ، او در عین این که زمامداری است عادل، عابدی است شب زنده‏ دار؛ در محراب عبادت گریان و در میدان نبرد خندان؛ سربازی شجاع و بی‏ پروا و در عین حال سرپرستی مهربان و رقیق القلب؛ حکیمی است ژرف‏ اندیش، در عین این که فرماندهی است لایق. او هم معلم است و هم خطیب؛ هم قاضی است و هم مفتی، و هم نویسنده. در یک کلام، او انسان کامل است.

زارع بی عیب مطرح کرد : آیه شریفه إنّما ولیّکم اللّه و رسوله و الّذین آمنوا الّذین یقیمون الصّلاة و یؤْتون الزّکاة و همْ راکعون آیه ولایت است که درباره امام علی (علیه‌السلام) نازل شده این آیه با کلمه «انّما» که به معنى انحصار مى‏آید شروع شده و مى‏گوید: «ولىّ و سرپرست و متصرف در امور شما سه کس است: خدا و پیامبر و کسانى که ایمان آورده‏اند، و نماز را برپا مى‏دارند و در حال رکوع زکات مى‏دهند» منظور از «ولىّ» در آیه فوق ولایت به معنى، سرپرستى و تصرف و رهبرى مادى و معنویست و به این ترتیب، آیه از آیاتى است که به عنوان یک نصّ قرآنى دلالت بر ولایت و امامت على علیه السّلام مى‏کند.  

در ادامه این مراسم، یکی از ایرانیان مقیم تایلند به مدیحه سرایی پرداخت که با همخوانی حضار همراه و نوای موسیقی ایرانی نیز توسط یکی از ایرانیان نواخته شد.

همچنین، ویژه نامه ولادت امام علی علیه السلام از سوی رایزنی فرهنگی ایران در بانکوک منتشر شد. این ویژه نامه به فضایل امام علی علیه السلام و خدمت‌های حضرت به اسلام و مسلمانان می پردازد که شامل سه مقاله است. مقاله اول درباره فضایل امام علی از دیدگاه پیامبر اسلام (ص) و دومین مقاله در مورد امام علی در جنگ و آخرین مقاله به سیره حضرت علی اشاره شده است.

مقاله دوم درباره امام علی علیه السلام و جنگ‌هایی که در زمان حیات پیامبر اسلام شرکت کرد، بحث می‌کند و جنگ بدر، جنگ احد و جنگ خیبر را به تفصیل شرح می‌دهد.

مقاله سوم با اشاره به سیره امام علی(ع) در مناسبت های مختلف از سیره امام علی علیه السلام صحبت می کند.

در پایان این ویژه نامه آیه‌ای در مدح امام علی علیه السلام با ترجمه قسمت هایی از  اشعار شهریار به تایلندی آمده است.

عشق آباد

مراسم جشن میلاد باسعادت حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) و روز پدر با حضور علی مجتبی روزبهانی سفیر ایران در ترکمنستان، نوید رسولی، رایزن فرهنگی، کارکنان سفارت و خانواده‌های آنها و جمعی از ایرانیان مقیم در مسجد حضرت فاطمه(س) در عشق‌آباد برگزار شد.

روزبهانی پس از قرائت آیاتی از کلام الله مجید و ضمن عرض تبریک این روز بزرگ، به فضائل و ویژگی‌های بارز حضرت علی (ع) اشاره کرد و گفت: حضرت علی(ع) در همه عرصه‌های زندگی اجتماعی، سیاسی و خانوادگی، نمونه و الگو بودند و رفتار آن حضرت با دوستان، دشمنان و نیز با اعضای خانواده خود سرشار از درس و حکمت است.

سفیر ایران در ترکمنستان افزود: امیرالمؤمنین (ع) نه تنها مختص به یک دوران نیستند بلکه در تمام مکان‌ها و زمان‌ها با جنبه‌های مختلف حضور داشته و دارند.

این مراسم با خواندن سرود، مقالات و دلنوشته هایی توسط دانش آموزان مدرسه سفارت ایران درباره مقام شامخ امیرالمؤمنین علی(ع) و پاسداشت روز پدر با اهدای گل و پذیرایی به پایان رسید.

چین

جشن میلاد حضرت علی ابن ابی طالب (ع) و روز پدر با حضور تعداد زیادی ایرانیان و دانشجویان ایرانی و تجار و بازرگانان ایرانی مقیم با شعر خوانی سیدمهدی طباطبائی و سخنرانی سید صدرالدین شریعتی و نمایش فیلم خورشید ساخته مجید مجیدی همزمان با شب میلاد مولا علی(ع) در تالار اجتماعات سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن برگزار شد.

سارایوو

به مناسبت فرارسیدن میلاد پربرکت حضرت امیرالمومنین علی(ع) مراسم جشنی با حضور سفیر، رایزن فرهنگی، مسئولین و کارکنان نهادهای ایران و تعدادی از ایرانیان مقیم در سالن اجتماعات ایرانیان در سارایوو برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، انصاری، رایزن فرهنگی کشورمان ضمن عرض تبریک فرارسیدن میلاد حضرت امیرالمومنین علی (ع) و روز مرد و روز پدر، به شرح و تفسیر خطبه هشتاد و ششم نهج البلاغه و پندهای اخلاقی آن پرداخت.

ابراهیمی‌ترکمان، سفیر کشورمان در سخنانی، نظریه وحدت وجود و همچنین جایگاه رفیع حضرت علی (ع) را بیان کرد.

پس از آن رضا سلیمانی، مداح اهل بیت (ع) به مدیحه سرایی و مولودی خوانی پرداخت.

صربستان

به مناسبت 13 رجب میلاد مولی الموحدین، مولای متقیان حضرت امام علی (ع) الگوی دیانت، عبادت، عدالت، شجاعت، فضیلت و شهادت وروز پدر مراسم جشنی در شب میلاد آن حضرت با حضور جمعی از خانواده ها و دانشجویان ایرانی مقیم بلگراد و اعضای سفارت ایران درسالن اجتماعات سفارت جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

رشید حسن پور، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سخنانی با تبریک میلاد مولای متقیان علی (ع) گفت: شخصیت علی (ع) با ابعاد و وجوه مختلف و بی نظیر نمونه یک انسان کامل است.

وی با اشاره به فرازهایی از فرمایشات امام ویژگی های برجسته و ممتاز آن حضرت در ابعاد اخلاقی، سیاسی و اجتماعی را تشریح کرد .

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنانش با یادآوری مسئله فلسطین و دور جدید جنایات اسرائیل و رنج مردم غزه گفت: با همه حملات و جنایاتی که صهیونیست ها مرتکب شده اند نتوانسته اند به اهداف خود دست یابند و با وجود اجماع جامعه جهانی برای تشکیل کشور فلسطین، اسرائیل در برابر این اجماع جهانی که حتی آمریکا نیز به عنوان بزرگترین حامی اسرائیل موافق آن است، زیر بار نمی رود اما اراده الهی بر پیروزی حق است.

سعید خلیلویچ مدیرمرکز علوم اسلامی بلگراد با اشاره به فرمایش امام که فرمود: "شرف المرء نزاهته و جماله مروء ته" گفت: شرف انسان به پاکیزگی روح و جان اوست همچنان که خدا منزه است انسان نیز باید با پالایش روح خود از گناه پاک شود و جمال و کمال خود را با اتصاف نفس به فضایل بدست آورد.

پورپزشک، رایزن فرهنگی با تبریک 13 رجب ولادت بزرگ پرچمدار عبادت، دیانت، عدالت، سخاوت، مروت، کرامت، شجاعت، معرفت، بصیرت، حقیقت، فضیلت و شهادت گفت: در باره امام علی (ع) قرنها گفته اند و نوشته اند و سروده اند اما هیچکس نتوانسته حق مطلب را در باره این انسان بی نظیر آنچنان که شایسته اوست ادا کند.

وی با مروری بر دفتر هزارساله شعر وادب فارسی، برخی اشعار شاعران شاخص و برجسته ایرانی در طول هزار سال گذشته از رودکی تا قرن معاصر را قرائت کرد.

احسان کیانا از دانشجویان ایرانی نیز در باره نقش و جایگاه پدر در خانواده سخن گفت.

عراق 

همزمان با ایام ولادت حضرت امیر المومنین (ع) و حضرت جواد الائمه (ع) مراسم تکریم، ویژه همسران  بانوان ایرانی مقیم بغداد در ساختمان شهید حاج قاسم سلیمانی رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران بغداد برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام غلام رضا اباذری رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد در سخنانی هدف از برگزاری این مراسم را تقدیر از همسران عراقی بانوان ایرانی دانستند . ایشان ضمن تجلیل از مجاهدت های همسران بانوان ایرانی که اکثرا از مجاهدین بدر در سال های دفاع مقدس بودند افزودند از برادران مجاهد به دلیل فراهم نمودن کانون گرم خانواده و حسن اخلاق با همسران و فرزندان  تشکر می کنیم. ایشان گفتند : ما همسران بانوان ایرانی و مجاهدین عراقی را مثل برادر پاره تن خود می دانیم. ایشان بر ضرورت استمرار این نشست ها تاکید کردند .

در ادامه این برنامه آیت الله سید یاسین الموسوی  به بیان فضائل امیر المومنین (ع) و نقش تاریخ ساز انقلاب اسلامی و  ایرانیان در ظهور  حضرت حجت (عج) پرداخت.

 قرائت شعر در مدح امیر المومنین (ع)  توسط شاعر عراقی سید سعید الصافی از دیگر برنامه های این مراسم بود.

ارمنستان

مراسم جشن میلاد مولود کعبه امیر مومنان علی علیه السلام و روز پدر پنج شنبه شب مورخ 5/11/1402  با حضور باشکوه ایرانیان مقیم ارمنستان، شیعیان غیرایرانی، کارکنان سفارت و رایزنی فرهنگی کشورمان به همراه خانواده‌های آنان، در مسجد جامع کبود ایروان برگزار شد.

برنامه با اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء و قرائت دعای پرفیض کمیل آغاز شد و با پخش کلیپی از بیانات مقام معظم رهبری حفظه الله درباره فضایل و عظمت جایگاه امیرالمومنین علیه السلام به همراه جلوه‌های هنری ادامه یافت که مورد توجه خاص حاضرین قرار گرفت.

در ادامه مراسم آقای دکتر سبحانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان ضمن خیر مقدم و تبریک میلاد خجسته امیرالمومنین علی علیه السلام و روز پدر به بیان گوشه‌هایی از فضایل مولای متقیان علی علیه السلام پرداخت. وی با بیان اینکه سخن گفتن پیرامون ابعاد شخصیت آن حضرت بسیار دشوار می‌باشد گفت: آن حضرت انسان والایی بود که الگوی بشریت و انسانیت در تمام قرون و اعصار می‌باشد.

این مراسم با پخش کلیپ هایی پیرامون روز پدر و جایگاه مولی الموحدین امیرالمومنین علیه السلام نیز اجرای سرودهایی توسط دانش‌آموزان مدرسه ایرانیان و شعرخوانی دو نفر از همکاران محترم سفارت ادامه یافت و سپس حجت الاسلام والمسلمین عدالتیان از اساتید  حوزه و دانشگاه طی سخنانی به جایگاه رفیع امیرالمومنین علی علیه السلام در منابع اهل سنت پرداخت و گفت : شأن و جایگاه آن حضرت در این منابع از اهمیت بسیار والایی برخوردار است وی با بیان فرازهایی از سخنان گوهربار امیرالمومنین علیه السلام اظهار داشت : هر آنکس به تهذیب سیرت خود اهتمام گمارد ، صورت و ظاهر او نیز پاکیزه و مطهر خواهد شد.

پایان بخش برنامه اجرای یک نمایش تئاتر زیبا در مورد یکی از قضاوتهای امیرالمؤمنین علیه السلام بود که توسط دانش آموزان مدرسه شهید فهمیده ارمنستان اجرا شد که مورد استقبال و تشویق میهمانان محترم قرار گرفت.

اسدی موحد رایزن فرهنگی کشورمان طی سخنانی گفت: ما شیعیان باید افتخار کنیم که مولایمان علی است همان که در گفتار و نوشتار بزرگان علم و ادب او را به بزرگی ستودند.

ژوهانسبورگ

مراسم جشن میلاد حضرت علی(ع) با حضور بیش از 200 نفر زن و مرد و با مدیحه سرایی 3 مداح و دو سخنران در محل مرکز باب العلم شهر ژوهانسبورگ برگزار شد.

دریاباری، رایزن فرهنگی کشورمان به بیان سخنانی در خصوص دلیل اهمیت جشن میلاد حضرت امام علی(ع)، قرآن ناطق بودن اهل بیت(ع) و نحوه درخواست و توسل به آنها با محوریت امام علی(ع) و نیز شخصیت عارفانه بانو فاطمه بنت اسد پرداخت.

همچنین، جناب شیخ مسعود مصطفی نیز در زمینه فضائل اهل بیت(ع) و به خصوص امام علی(ع) ایراد سخنرانی کرد.

بیشکک

مراسم جشن میلاد با سعادت مولی الموحدین حضرت علی (ع) با مشارکت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بیشکک برگزار شد. در این مراسم که با حضور پرشور شیعیان و ارادتمندان اهل بین عصمت و طهارت از ایرانیان، آذری ها، افغانستانی ها و پاکستانی های مقیم بیشکک و رایزن فرهنگی ایران در بیشکک همراه بود، حجت الاسلام معرفت شیرین اف در سخنانی به ذکر فضائل حضرت علی(ع) و اهمیت بزرگداشت این روز خجسته پرداخت.

در ادامه، ذاکرین اهل بیت(ع) به زبان های فارسی، آذری و اردو به مداحی در وصف حضرت علی (ع) پرداختند.

فرانسه

به همت انجمن اسلامی دانشجویان فرانسه و با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در فرانسه، مراسم جشن میلاد حضرت علی (ع) با حضور جمعی از ایرانیان و دانشجویان مقیم فرانسه در محل این نمایندگی فرهنگی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم نماز جماعت به امامت حجت الاسلام نیستانی اقامه شد. مدیحه سرایی (به صورت ویدیو کنفرانسی) و سخنرانی بخش‌های مختلف مراسم بود.

اوگاندا

مراسم جشن ولادت با سعادت امام علی (ع) با حضور حدود 500 نفر از شیعیان هندی، پاکستانی، لبنانی، یمنی، اوگاندایی و ایرانی در مسجد جعفری کامپالا (مسجد شیعیان خوجه اثنی عشری) برگزار شد.

در این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی؛ رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، محمدرضا شکیبا، مجید صفار؛ سفیر کشورمان، حجت الاسلام والمسلمین دهقانی؛ رییس دانشگاه المصطفی (ص) و رایزن فرهنگی ایران حضور داشتند.

این مراسم همزمان با اذان مغرب و اقامه نماز جماعت توسط حجت الاسلام والمسلمین سید علی عباس رضوی آغاز شد. وی طی سخنانی ضمن بیان احادیثی از پیامبر اکرم(ص) و امام علی(ع) در باب اهمیت موضوع ولایت، به ذکر مناقب و فضائل آن امام همام پرداخت.

سپس، تعدادی از مداحان اهل بیت(ع) در رثای امام علی(ع) به مرثیه خوانی پرداختند.

فیلیپین

همزمان با میلاد با سعادت مولی الموحدین حضرت علی علیه السلام، جشن با شکوهی با حضور سفیر، جمعی از کارکنان سفارت، ایرانیان مقیم، شخصیت‌های مذهبی و شیفتگان خاندان عصمت و طهارت به میزبانی رایزنی فرهنگی کشورمان در مانیل برگزار شد.

ابوالقاسمی، رایزن فرهنگی در سخنان کوتاهی ضمن عرض خیر مقدم به سفیر، ایرانیان مقیم و شخصیت‌های مذهبی و مسلمانان، سالروز ولادت با سعادت مولود کعبه حضرت امیرالمومنین علی (ع) و روز پدر را به همه تبریک گفت و با قرائت ابیاتی از شعر معروف «علی ای همای رحمت» استاد محمد حسین شهریار در خصوص مقام و منزلت حضرت علی (ع) مطالبی را بیان داشت.

ناصر ابینال رئیس مرکز اسلامی امامت نیز در سخنانی، اظهار داشت: قرآن و اهل بیت حضرت محمد (ص) دو امانت گرانقدری است که می بایست به آنها متوسل شویم. همه می دانیم تمسک به قرآن و اهل بیت(ع) مؤید تسلیم و اطاعت ما در برابر خداوند متعال است.

وی تأکید کرد: قرآن باید سرلوحه زندگی ما باشد تا ثمره نبوت و امامت را به وضوح درک کنیم. همیشه باید روش صحیح تقرب به کتاب خدا را به یاد داشته باشیم.

پخش نماهنگ‌های منتخب و خوانش اشعاری در مدح مولی الموحدین حضرت علی علیه السلام توسط ﺑﺮﺧﯽ ﻣﯿﻬﻤﺎﻧﺎﻥ از دیگر برنامه‌های این شب به یاد ماندنی بود.

کنیا

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در نایروبی در سایت و شبکه های اجتماعی این نمایندگی به مناسبت سالروز میلاد حضرت علی (ع) با انتشار عکس و فیلم و مطالبی در این خصوص این روز را گرامی داشت.

     

تفلیس

به مناسبت میلاد با سعادت  امام علی(ع) و سیزده رجب، مراسم جشنی پس از قرائت دعای روح بخش کمیل با حضور محمود ادیب سفیر  ایران در تفلیس، احمدمهری اردستانی رایزن فرهنگی ایران، تعدادی از ایرانیان مقیم، کارگزاران و کارکنان سفارت کشورمان در حسینیه ایرانیان مجتمع فردوسی تفلیس برگزار شد.

در این مراسم، حسن یوسف زاده نماینده جامعةالمصطفی(ص) العالمیه ضمن تبریک سیزده رجب و ولادت مولود کعبه امام علی(ع) طی سخنان کوتاهی به برخی از ویژگی های شخصیتی آن امام اشاره و اظهار داشت: غیر از نهج البلاغه احادیث فراوانی در خصوص ویژگی های شخصیتی حضرت علی (ع) داریم.

در ادامه یکی از مداحان ایرانی مقیم ضمن قرائت اشعاری در وصف آن امام همام به مولودی خوانی پرداخت و گروه سرود دانش آموزان مجتمع فردوسی تفلیس نیز سرود «علی ای همای رحمت » را برای حضار اجرا کردند. شایان ذکر است، این مراسم با برگزاری مسابقه و اهدای جوایز خاتمه یافت.

اسلام آباد پاکستان

سالروز ولادت با سعادت حضرت مولی المولی الموحدین، امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب(ع) و روز گرامیداشت مقام شامخ پدر، مراسم مولودی خوانی و جشن ولایی در محل مسجد سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد پاکستان برگزار شد.

آغازگر این محفل که با پشتیبانی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد انجام شد، قرائت دعای پرفیض کمیل بود و در ادامه، مجید مشکی، رایزن فرهنگی کشورمان در موضوع مقام و منزلت حضرت امام علی(ع) به ایراد سخنرانی پرداخت.

برنامه پایانی این مراسم که با حضور معاون سفیر و کارکنان سفارت و نهادهای جمهوری اسلامی ایران مستقر در اسلام آباد، مدیر و کادر مجتمع آموزشی امام حسین(ع) به همراه خانواده هایشان برگزار شد، اجرای برنامه های مولودی خوانی و مدیحه سرایی بود.

همچنین، به مناسبت ایام فرخنده ماه رجب به ویژه میلاد با سعادت و سراسر نور امام المتقین حضرت امام علی(ع)، طبق رسم دیرینه مسلمانان کشور پاکستان به خصوص شیعیان در مساجد و حسینیه های پایتخت و شهرهای مختلف با استقبال از این ایام نورانی، محافل جشن با شکوهی را برگزار می‌کنند.

 آفریقای جنوبی

مراسم جشن میلاد امام علی(ع) در محل مرکز باب العلم شهر پرتوریا برگزار شد.

دریاباری، رایزن فرهنگی ایران در پرتوریا با محوریت امام علی علیه السلام و نیز شخصیت عارفانه بانو فاطمه بنت اسد(س) سخنرانی کرد.

همچنین، شیخ عبدالقادر نیز در زمینه امام علی علیه السلام ایراد سخنرانی کردند.

اوگاندا

به همت رایزنی فرهنگی کشورمان و با مشارکت سفارت ایران، مراسم جشن ولادت باسعادت امام علی (ع) با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی؛ رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، محمدرضا شکیبا، مجید صفار؛ سفیر کشورمان، حجت الاسلام والمسلمین روح اله دهقانی؛ رئیس دانشگاه اسلامی المصطفی(ص) و ایرانیان خارج از کشور در محل سفارت ایران برگزار شد.

این مراسم با اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء آغاز و پس از آن دعای کمیل توسط رایزن فرهنگی کشورمان قرائت شد.

محمد لطفی؛ قاری قرآن کریم و مداح اهل بیت(ع)، سوره مبارکه جمعه را تلاوت و سپس در مدح و ثنای امام علی(ع) به مرثیه سرایی پرداخت.

 در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین خاموشی در سخنانی به ذکر فضائل و مناقب امیرالمؤمنین امام علی(ع) پرداختند.

وی ضمن ترجمه و تفسیر چند آیه از قرآن کریم که در شأن امام علی(ع) نازل شده است، به بخش هایی از زندگی سراسر خیر و برکت آن امام همام اشاره کرد. 

کویته

همزمان با شب میلاد مولی الموحدین، مولد کعبه، حضرت امام علی ابن ابیطالب علیه السلام و روز پدر، محفل باشکوه انس با قرآن به همت خانه فرهنگ ایران در کویته در کتابخانه اقبال لاهوری نمایندگی فرهنگی کشورمان برگزار شد.

این محفل با همکاری مدرسه علمیه تحسین العلوم خیابان کواری شهر کویته(اهل سنت) و مجموعه پیغام پاکستان برپا شددر این برنامه، سید صداقت حسین، معروف ترین چهره قرآنی کشور پاکستان به عنوان مهمان ویژه شرکت کرد و در کنار قاریان معروف شهر کویته، به رونق این محفل افزود.

علاوه بر این، شایقی، معاون سرکنسول ایران در کویته، طاهر رشید رئیس بزرگترین مؤسسه توسعه و آبادانی ایالت بلوچستان(BRSP)، خرم شهزاد معاون اداره حسابرسی ملی پاکستان در ایالت بلوچستان، فهیم اختر از مدیران سابق اداره برق بلوچستان و مقاله نویس و مشاور فعلی امور انتشارات ارتش پاکستان (ISPR) و مشاور اداره حسابرسی ملی پاکستان در ایالت بلوچستان، علمای فرقه های مختلف، قرآن دوستان، شاعران و دیگر اقشار جامعه حضور داشتند.

اجرای این برنامه توسط مولانا حافظ حامد سعیدی، معاون رئیس اداره منهاج القرآن ایالت بلوچستان انجام شد.

همچنین، قاری کامران کاکر، قاری محمد زمان اکبری، استاد القراء قاری عبدالوهاب آنشینی، استاد القراء قاری محمد اسماعیل سعید، استاد القراء قاری وجاهت رضا، استاد القراء قاری سید انور هاشمی، استاد القراء قاری محمد طاهر، قاری اکرام الله محسن که در این سفر آقای سید صداقت حسین را همراهی می کردند، از جمله قاریانی بودند که در این محفل نورانی تلاوت کردند.

سید صداقت حسین شاه، مهمان ویژه این برنامه قبل از آغاز تلاوت خود با ابراز سپاس و قدردانی فراوان از خانه فرهنگ ایران در کویته، گفت: این برنامه باشکوه به مناسبت میلاد امام علی علیه السلام تدارک دیده شده است.

وی از استعدادهای قرآنی ایالت بلوچستان چنان به حیرت افتاده بود که بیان داشت: در این روز بسیار نیک و مبارک، تلاوت کلام الله مجید توسط قاریانی انجام شد که یاد و خاطره اساتید بزرگ قرآن در تاریخ را زنده کردند. به پیشگاه خداوند منان دعا می کنیم، اشتیاق و محبتی که در ایران نسبت به قرآن وجود دارد، این روحیه در کل جهان به ویژه در پاکستان نیز ایجاد شود.

صداقت گفت: در این شکی نیست که قرآن در عرب نازل شد و مصری ها سبک تلاوت این کتاب را ایجاد کردند ولی عمل به این کتاب مقدس را مردم فارس بیشتر از هر مسلمانی انجام داده اند.

سید جواد موسوی، شاعر و مداح معروف زبان فارسی در کویته، اشعاری را به مناسبت میلاد امام علی علیه السلام برای حاضران به خوانش گرفت و مورد استقبال حاضران که اکثراً از برادران اهل سنت بودند قرار گرفت.

در حاشیه این مراسم، یک جلد از کتابچه بیانیه «مجموعه پیغام پاکستان» که یکی از نهادهای زیرمجموعه ارتش این کشور است به مسئول خانه فرهنگ ایران در کویته به عنوان پیام صلح اهداء شد.

 

عراق

سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره و به همت وابستگی فرهنگی ایران در بصره، مراسم جشن ولادت حضرت امیر المؤمنین امام علی علیه السلام و روز مرد و ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها و روز زن را با حضور 600 نفر از بانوان ایرانی مقیم استان‌های بصره، ذی قار و میسان برگزار کرد.

در این مراسم، بختیاری، رئیس کمیته امداد خمینی(ره) ایران و علی عابدی، سرکنسول کشورمان و رضا ملکی، وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بصره و کارکنان نمایندگی و رئیس سازمان بدر در استان بصره، ذی قار، میسان شرکت کردند.

علی عابدی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بصره در سخنرانی خود، گفت: ما گرد هم آمدیم گرامی بداریم ولادت با سعادت علی بن ابی طالب علیه السلام اولین امام شیعیان که مصادف است با روز آقایان و همچنین گرامی می داریم روز ولادت با سعادت بانوی جهان اسلام حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها که این روز را به نام روز بانوان نامگذاری شده است.

رضا ملکی، وابسته فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره به مقام والای حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) اشاره کرد و گفت: اکنون در اکثر فناوری‌ها و پیشرفت‌هایی که در جهان است، رتبه اول تا دهم جهان را داریم.

وی افزود: ما وظیفه داریم نسبت به شما ایرانی های مقیم عراق چه در بصره، ذی قار، العماره و چه در استان‌های دیگر عراق توجه و خدمت رسانی کنیم و مسائل و مشکلاتی که شما دارید را پیگیری و دنبال کنیم که در این زمینه اقدامات زیادی صورت گرفته است.

ملکی عنوان کرد: در بحث آموزش و ادامه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها، وظیفه داریم کمک کنیم به شما چه در دانشگاه‌های ایران و چه در دانشگاه‌های عراق تا فرزندان شما به تحصیلات عالی خودشان ادامه دهند.

بختیاری، رئیس کمیته امداد جمهوری اسلامی ایران نکاتی را در خصوص درس ولایت و الگوبرداری از سیره حضرت زهرا سلام الله علیها مطرح کرد.

ابو لقاء، رئیس سازمان بدر در ناصریه و ابو سجاد، رئیس سازمان بدر در میسان از دیگر سخنرانان این نشست بودند.

 

ادامه دارد  ... 

 
. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved