-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/08/10 - 09:03
  • 299
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

جشنواره مشترک گردشگری ایران و ترکمنستان آغاز شد

جشنواره مشترک گردشگری جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان با حضور شرکت‌های گردشگری و صنایع دستی دو کشور آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جشنواره مشترک گردشگری جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان با حضور خانم «گلشاد باکی یوا یازلی یونا» معاون گردشگری وزارت فرهنگ ترکمنستان، دیپلمات‌های کشورهای مختلف و نمایندگان 22 شرکت‌ گردشگری و صنایع دستی دو کشور جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان و اجرای گروه های موسیقی و حرکات آئینی کشورمان، 9 آبان‌ماه در محل سالن نمایشگاهی آکادمی هنری شهر عشق‌آباد آغاز شد.

خانم «گلشاد باکی یوا یازلی یونا» در مراسم افتتاحیه این جشنواره، گفت: با سیاست رییس جمهوری ترکمنستان بخش گردشگری روز به روز رشد و توسعه پیدا می‌کند، زیرا حوزه گردشگری در هر کشوری نشانگر رشد اقتصادی آن است و در کشور ما نیز برای رشد حوزه گردشگری فعالیت‌های زیادی صورت می‌گیرد.

معاون گردشگری وزارت فرهنگ ترکمنستان افزود: در حال حاضر تعداد جهانگردان خارجی که به بازدید از بناهای یادبود تاریخی چون نساء، دهستان، کهنه اروگنچ، دایاخاتون، مرو قدیمی علاقه دارند، روز به روز افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به ترکمنستان به عنوان کشوری در مسیر جاده ابریشم افزود: از دیرباز، ترکمنستان مرکز جاده ابریشم بزرگ بوده است که غرب و شرق را به هم متصل می‌کرد. در دوره جدید در مسیر جاده ابریشم بزرگ، روابط اقتصادی جدید آغاز شده است که زمینه‌های مهم آن با روابط فرهنگی، تجاری، گردشگری و حمل و نقل و ارتباطات مرتبط است.

معاون گردشگری وزارت فرهنگ ترکمنستان سخنان خود را با اشاره به برگزاری جشنواره‌های گردشگری در سطح بین‌المللی به پایان رساند که بسترهای خوبی را برای شرکت کنندگان به منظور تبادل تجربه با کشورهای جهان فراهم می‌کند.

محمود صادقی، معاون سفارت ایران در ترکمنستان با اشاره به توجه خاص دولت‌ها و ملت‌ها به گردشگری گفت: امروزه گردشگری از مهم‌ترین صنایع خدماتی در جهان بشمار می‌رود که دولت‌ها و ملت‌ها توجه خاصی به آن دارند. گردشگری به عنوان ابزار توسعه نقش ویژه‌ای در پیوند و ارتباط دولت‌ها و ملت‌ها به ویژه کشورهای دارای مشترکات فرهنگی مانند ایران و ترکمنستان دارد.

وی ابراز کرد: جمهوری اسلامی ایران دارای اماکن تاریخی و طبیعی ارزشمند و زیبا است که بسیاری از آن‌ها در یونسکو ثبت جهانی شده است. شهرهای بزرگ مانند تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز و همچنین شهرهای حاشیه دریای خزر و خلیج فارس و دامنه‌های سلسه کوه‌های البرز در شمال و زاگرس در غرب ایران جاذبه‌های تاریخی، مذهبی، طبیعی و اقلیمی متنوعی برای گردشگران خارجی ایجاد کرده است.

صادقی افزود: طی ماه‌های اخیر، تعدادی از گردشگران ایرانی از ترکمنستان دیدار کرده‌اند. امید است با حمایت دولت ترکمنستان و ارائه تسهیلات بیشتر در اعطای روادید به گردشگران ایرانی به ویژه در قالب سفرهای خانوادگی، تعداد بیشتری از گردشگران ایرانی از ترکمنستان دیدار کنند.

سپس دو نفر از مدیران شرکت های گردشگری جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان به نمایندگی از دیگر شرکت ها سخنرانی کردند.

اجرای موسیقی سنتی و حرکات آئینی گروه‌های سماژین، داغلار و حطن کشورمان و گروه‌های موسیقی ترکمنستان، بازدید از نمایشگاه شرکت های گردشگری دو کشور و آشنایی با ظرفیت های آنها و پذیرایی با شیرینی ها و غذاهای ایرانی و ترکمنی مورد توجه بسیار حاضران قرار گرفت.

گفتنی است؛ جشنواره مشترک گردشگری ایران و ترکمنستان به مدت سه روز تا پنج‌شنبه 11 آبان ادامه دارد. همچنین؛ گروه‌های موسیقی سنتی و حرکات آئینی کشورمان و ترکمنستان به طور مشترک عصر روزهای 10 و 11 آبان در مرکز سینما وطن شهر عشق آباد اجرا خواهند داشت.

انتهای پیام/

. .

. .

تصاویر

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved