-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/03/24 - 15:58
  • 594
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
با همکاری رایزنی فرهنگی کشورمان؛

جشنواره «حرکات آیینی و فولکور» در ترکمنستان افتتاح شد

جشنواره بین‌المللی «حرکات آیینی و فولکور» در منطقه گردشگری «آوازه» توسط وزارت فرهنگ ترکمنستان و با همکاری رایزنی فرهنگی کشورمان و حضور گروه «زندگی مازندران» افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جشنواره بین‌المللی «حرکات آیینی و فولکور آوازه - 2023» (23 خردادماه) با حضور خانم مهری جمال ممدوا، معاون رئیس کابینه وزراء در امور فرهنگ و رسانه، نوید رسولی، رایزن فرهنگی ‌کشورمان، جمعی از دیپلمات‌های کشورهای مختلف، هنرمندان بسیاری از کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران، روسیه، تاتارستان، ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان، رومانی، هند و چین، شخصیت‌های فرهنگی، سیاسی و اصحاب رسانه‌های ترکمنستان در منطقه گردشگری «آوازه» در استان بالکان واقع در شمال غربی این کشور افتتاح شد.

در مراسم افتتاحیه جشنواره مذکور که با هدف توسعه همکاری برای حفظ و احیای فرهنگ و میراث حرکات آیینی و فولکلور ملی و محلی صورت گرفت، خانم مهری جمال ممدوا پیام رئیس جمهوری را قرائت کرد که به اهمیت بالای این رویداد فرهنگی بین‌المللی اشاره شده بود و موجب تحکیم روابط دوستانه بین هنرمندان حرکات آئینی و فولکلور مردمی کشورهای جهان و تبادل تجربیات متقابل بین فرهنگ و هنر می‌شود.

وی به جشنواره بین‌المللی حرکات آئینی و فولکلور که در ترکمنستان مستقل و بی طرف دائمی برگزار می‌شود اشاره کرد که کمک زیادی به توسعه همکاری‌های فرهنگی متقابل بین کشورهای دوست، برای آشنایی با دستاوردهای مردم جهان در هنر حرکات آئینی و فولکلور می‌کند و آن را در جهان گسترش می‌دهد و تقویت صلح جهانی را موجب می‌شود.

در پیام رئیس جمهوری ترکمنستان بر توسعه و بهبود همکاری‌های بین‌المللی در حوزه فرهنگ به عنوان یکی از جهت‌گیری‌های اصلی سیاست فرهنگی کشور تأکید شد.

در برنامه افتتاحیه به گروه حرکات آئینی و فولکلور هر کشور اجازه داده شد، اجرایی به مدت 5 دقیقه داشته باشند که مراسم با برگزاری گروه حرکات آئینی و فولکلور «زندگی مازندران» به سرپرستی «علی حسن نژاد» ادامه یافت.

در مراسم افتتاحیه به غیر از هنرمندان کشورمان، 8 کشور شرکت کننده و نیز هنرمندان 5 استان ترکمنستان به صورت جداگانه اجرا کردند.

در مصاحبه شبکه تلویزیونی «ترکمنستان» یکی از پرببیننده ترین شبکه‌های این کشور با نوید رسولی، رایزن فرهنگی کشورمان ضمن تشکر از مقامات ترکمنستان به موسیقی و حرکات آئینی و فولکلور به عنوان زبان مشترک ملل جهان اشاره کرد که مشترکات فرهنگی بسیاری از کشورها را نمایان می‌سازد و موجب نزدیکی فرهنگ‌ها و کشورها به یکدیگر می‌شود.

گروه‌های حرکات آیینی و فولکلور محلی بسیاری از کشورها از جمله روسیه، تاتارستان، ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان، رومانی، ایران، هند و چین برای شرکت در این جشنواره اعلام حضور کرده‌اند.

گروه ترانه و فولکلور 18 نفره «زندگی مازندران» به سرپرستی «علی حسن نژاد» از جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در این رویداد بین‌المللی به ترکمنستان می‌آید. «زندگی مازندران» در جشنواره‌های بزرگ موسیقی و فولکلور ملی و بینالمللی شرکت کرده و جوایزی کسب کرده است. این گروه برای معرفی لباس‌های قرون گذشته و میراث ایرانی به جهانیان اجراهای خود را با لباس‌های قدیمی و سرپوش های ملی اجرا می‌کند.

شایان ذکر است، این جشنواره به مدت چهار روز تا 26 خردادماه با اجرای همایش‌های علمی و عملی، اجرای گروه‌ها، مراسم اختتامیه و اهدای دیپلم به هنرمندان کشورهای شرکت کننده ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

 

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved