-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/05/23 - 10:49
  • 158
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

جایگاه والای حضرت زینب(س) در نگاه اندیشمندان ایرانی و عربی

اندیشمندان ایرانی و عربی از حضرت زینب(س) به عنوان نماد صبر و الگوی عملی برای زنان مقاومت یاد کردند.

به گزارش روابط ع مومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام، نشست تحلیلی با محوریت «سیده زینب(س) نماد صبر و الگوی عملی برای زنان مقاومت» با حضور اساتید، اندیشمندان و نخبگان سوریه و تعدادی از نویسندگان اتحادیه نویسندگان عرب و جمعی از ایرانیان مقیم دمشق در سالن اجتماعات امام خمینی(ره) رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سوریه برگزار شد.

در این نشست، حمیدرضا مختص آبادی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سوریه و خانم مرضیه مینایی‌پور، متخصص حوزه زنان و خانواده از ایران به عنوان سخنران و جمعی از ادباء، نخبگان، پژوهشگران، اساتید، دانشجویان و تعدادی از ایرانیان مقیم دمشق حضور داشتند.

مختص آبادی در سخنان خود با بیان اینکه حضرت زینب(س) اسوه صبر، شجاعت، استقامت و ایمان در طول تاریخ اسلام است، گفت: بانوی دلاور کربلا را باید به عنوان بانویی که نه تنها در زنان، بلکه در مردان عالم، کم نظیر دانست.

وی با بیان اینکه صحنه کربلا مملو از درس‌های مختلف برای بشریت و انسانیت است، افزود: حضرت زینب(س) علی رغم همه صحنه‌ها و حوادث فجیع کربلا، راضی به رضای خداوند بود و با سخنرانی قهرمانانه خود و عبارت «ما رأیْت إلّا جمیلًا» در کاخ ابن زیاد که می‌خواست عجز و ناتوانی حضرت زینب(س) را بعد از شهادت اباعبد الله الحسین(ع) به رخ بکشد، صلابت، افتخار، عظمت روح، عرفان، اخلاص و تسلیم در برابر امتحان الهی را به نمایش گذاشت.

ضرورت تبیین اندیشه‌های حضرت زینب(س) به دنیای بشریت

خانم مینایی‌پور، متخصص امور زنان و خانواده از جمهوری اسلامی ایران نیز در ادامه بر ضرورت تبیین اندیشه‌ها و تفکر حضرت زینب(س) به دنیای بشریت تأکید کرد و گفت: امروز در خصوص یکی از با فضیلت‏ ترین زنان جهان که دارای منزلت و جایگاه بسیار رفیع در خاندان پیامبر(ص) بوده سخن می‌گوییم؛ زنی که حیاتش با مصائب فراوان همراه بود ولی رهبری و استواری ایشان در همه سختی‌ها به ویژه نهضت خونین عاشورا و حماسه کربلا، همواره نمونه‌ برجسته‌ و الگوی برتر و بی نظیر زنان بوده است.

وی افزود: در دنیای امروز با توجه به مشکلات عدیده و سختی‌هایی که با آنها روبرو هستیم، معرفی این بانوی والا مقام به منزله‌ چراغی روشن و هدایتگر از ضروری ترین نیازها در شناخت صحیح شخصیت انسانی و جایگاه اجتماعی زنان به شمار می‌رود تا بتواند آنان را از خطرهای پیش رو آگاه و به سلامت به مقصد برساند و در همه صحنه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی حضور جدی داشته باشند.

در پایان این نشست، تعدادی از حاضران مواضع و دیدگاه‌های خود را در خصوص فضایل، صبر و استواری حضرت زینب(س)، عاشورا و نهضت حسینی و اینکه چگونه الهام بخش جبهه مقاومت در فلسطین شد ارائه کردند.

شایان ذکر است که در این مراسم خانم جیهان الطائی، مدیر و سردبیر مجله السیده الاولی در عراق و هیأت همراه به عنوان میهمان ویژه این نشست حضور داشتند.

انتهای پیام/

. .

. .

تصاویر

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved