-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/06/21 - 13:31
  • 246
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
یادداشت/

جایگاه فرهنگ مطالعه در نیجریه

در حالی که نیجریه دارای ادبیات پر جنب و جوش با نویسندگان مشهوری است، فرهنگ کتابخوانی در میان نیجریه‌ای‌ها با چالش‌های مهمی مواجه شده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در عصری که دیجیتال و پیشرفت سریع فناوری بر آن حاکم است، وضعیت فرهنگ کتاب‌خوانی یک ملت به‌عنوان شاخصی حیاتی برای توسعه فکری و پیشرفت اجتماعی آن کشور عمل می‌کند. نیجریه درامر پرورش فرهنگ کتابخوانی بر سر دوراهی قرار گرفته است.

در حالی که نیجریه دارای ادبیات پر جنب و جوش با نویسندگان مشهوری مانند چینوا آچبه، وول سویینکا، بوچی امچتا، فمی اوسوفیسان، اولا روتیمی، چیماماندا نگوزی آدیچی است، فرهنگ کتابخوانی در میان نیجریه‌ای‌ها با چالش‌های مهمی مواجه شده است.

مجموعه ای از عوامل از جمله دسترسی محدود به کتاب، سیستم آموزشی دشوار و جذابیت سرگرمی‌های مدرن، به کاهش عادات مطالعه در سراسر کشور کمک کرده است. نظرسنجی‌ها واقعیتی دلسرد کننده را نشان می‌دهد: بخش قابل توجهی از جمعیت نیجریه به ندرت با ادبیاتی فراتر از الزامات دانشگاهی یا محتوای سطحی رسانه های اجتماعی درگیر می شوند.

والدین به دلیل نبودن الگوهایی که ارزش تقلید را داشته باشند، ندارند این امر به ایجاد چالش‌های پرورش فرهنگ کتابخوانی کمک زیادی کرده اند، زیرا کودکان ابتدا با مشاهده آنها در معرض زندگی قرار می‌گیرند و با آنها آشنا می‌شوند. متأسفانه این گفته معمول در نیجریه ، امروز به واقعیت تبدیل شده است: " اگر می خواهید چیزی را از یک نیجریه ای پنهان کنید، آن را در لای کتاب بگذارید، زیرا کسی آن را  نمی‌خواند "و این واقعیت غم انگیزی است که همه ما به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه با آن روبرو  هستیم . در زیر به چند مولفه مهم و تاثیر گذار در کاهش میزان علاقه مندی نیجریه ها به کتابخوانی بصورت خلاصه اشاره می شود :

عدم دسترسی به کتاب

دسترسی گسترده به متون و کتاب با کیفیت همچنان یک مانع بزرگ در این حوزه است. کتابخانه‌های عمومی در این کشور کمیاب و یا اساسا وجود ندارد و در کنار آن اغلب افراد بودجه کافی برای خرید کتاب را هم ندارند، و هزینه خرید کتاب، چه فیزیکی و چه دیجیتال به علت گرانی برای بسیاری از نیجریه‌ها مقدور نیست. افزایش قیمت های مایحتاج عمومی و دریافت دستمزد ناچیز اساسا فکر به کنار گذاشتن پول برای خرید کتاب را تقریبا بی معنی کرده است.

سیستم آموزشی نامناسب

بطور کلی یک سیستم آموزشی ضعیف ، تاکید کمتری بر تعلیم و فرهنگ سازی و تشویق به مطالعه را معطوف می دارد . یادگیری کسسته و موردی و اجرای صرفا برنامه های درسی متمرکز بر امتحان، هرگونه تفکر انتقادی و کاوش های فکری را منع می کند. در این کشور متون درسی شامل کتاب‌هایی است که دانش‌آموزان می‌توانند آن‌ها را بخوانند، در نظر گرفته می شود اما این فقط برای دانشجویان که در رشته هنر هنر و ادبیات به زبان انگلیسی تدریس می شود ، مهیا می باشد و شامل دانش اموزان علوم نمی شود.

گسترش فضای دیجیتال و فناوری  

امروز که گوشی‌های هوشمند و رسانه‌های اجتماعی و سرگرمی‌های آنلاین معمول شده است توجه جدی افراد را از مطالعه فیزیکی کتاب بشددت منحرف کرده است. بسیاری از افراد محتواهای دیجیتالی سریع و پر زرق و برق و کم عمق را غالباً بر محتواهای عمیق و درون نگر ارجحیت می دهند . و ازسوی دیگر تلویزیون در این روزها نقش بسیار مهمی در تبل پروری داشته است و جای واقعی مطالعه را اشغال کرده اند، زیرا بسیاری از آثار ادبی با ویدیوها و فیلم های خانگی چند ساعته جای خواندن کتابی که سه روز یا حتی بیشتر طول می‌کشد، را گرفته است. اکنون بسیاری تماشای فیلم را به خواندن کتاب ها ترجیح می دهند و فراموش می کنند که این کتاب ها مغزشان را با اجازه دادن به تصور و یادگیری چیزهای جدید می سازند .

تفاوت در موقعیت اجتماعی

بررسی ها نشان می دهد که به دلیل تفاوت در موقعیت اجتماعی از نظر تمکن مالی ، میزان مطالعه می تواند تحت تأثیر قرار گیرد. افرادی که دارای پیشینه ممتاز هستند ممکن است دسترسی بهتری به منابع و قرار گرفتن در معرض یک محیط خواندن دوستانه نسبت به کسانی که دارای امتیاز کمتری هستند ، قرار گیرند. اختلاف طبقاتی در نیجریه بسیار زیاد است ، مجموع اموال و وداریی های سه نفر معادل 80 میلیون جمعیت عادی در نیجریه است .

ترویج کتابخانه‌های اجتماعی، اصلاحات برنامه های درسی، توسعه دیجیتال ، کمپین‌های آگاهی‌بخشی، برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای ادبی می تواند به عنوان راهکار هایی برای برون رفت از این چالش مد نظر باشد.

تهیه و تنظیم : مجید کامرانی، رایزن فرهنگی کشورمان در نیجریه

منابع : https://tribuneonlineng.com/assessing-the-reading-culture-of-nigerians-2/

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved