-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/05/02 - 08:55
  • 265
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

توسعه کرسی های زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه های ترکیه

در حال حاضر در نه (9) دانشگاه ترکیه کرسی های زبان و ادبیات فارسی بصورت رسمی دانشجو جذب می نمایند که در سال جاری مجموعا 299 دانشجوی زبان و ادبیات فارسی ثبت نام کرده اند .

در سال های اخیر با حمایت دولت و همکاری دانشگاه ­های ایران و ترکیه، و حمایت وابستگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در استانبول و رایزنی فرهنگی کشورمان در ترکیه ، از سال تحصیلی جاری(1403) سه کرسی زبان و ادبیات فارسی دردانشگاه های دولتی ترکیه فعالیت خود را بصورت رسمی  با جذب دانشجوی زبان وادبیات فارسی در مقطع کارشناسی آغاز خواهند کرد .

دانشگاه های دولتی مدینت استانبول، دانشگاه ینی یوز یل شهر وان و دانشگاه یلدیرم بیازیت آنکارا با تکمیل کادرآموزشی وتکمیل اعضای هیئت علمی خود از سال جاری پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی را آغاز خواهند کرد.

در حال حاضردر نه(9) دانشگاه ترکیه کرسی های  زبان وادبیات فارسی بصورت رسمی دانشجو جذب می نمایند که در سال جاری مجموعا 299 دانشجوی زبان وادبیات فارسی ثبت نام کرده اند .   

 

ردیف

نام دانشگاه

تعداد پذیریش دانشجو در مقطع کارشناسی

1

دانشگاه استانبول

70 نفر

2

دانشگاه مدنیت استانبول

20 نفر

3

دانشگاه آنکارا

50 نفر

4

دانشگاه وان ینی یوز یل

30 نفر

5

دانشگاه  آتاترک ارزروم

30 نفر

6

دانشگاه دانشگاه سلجوق قونیه

25 نفر

7

دانشگاه قیریق‌قلعه

24 نفر

8

دانشگاه ماردین ارتولکول

20 نفر

9

دانشگاه یلدیرم بیازیت

30 نفر

 

جمع دانشجویان زبان وادبیات فارسی که در سال جاری پذیرش شده اند

299 نفر

 

نخستین کرسی زبان و ادبیات فارسی در کشور ترکیه، با تلاش‌های هلموت ریتر، شرق شناس مشهور آلمانی در دانشگاه استانبول رشتۀ زبان و ادبیات فارسی به همراه زبان و ادبیات عرب با نام رشتۀ «فیلولوژی عرب- فارس» راه اندازی گردید . گروه زبان‌ها و ادبیات شرقی دانشکده علوم و ادبیات دانشگاه کریک ‌قلعه از سال ۱۹۹۲ و همزمان با تأسیس دانشگاه کریک ‌قلعه آغاز به کار کرد و برای اولین بار در سال تحصیلی ۲۰۰۸- ۲۰۰۹ در مقطع کارشناسی زبان و ادبیات فارسی شروع به پذیرش دانشجو کرد. در سال تحصیلی 2011-2012 با توجه به تحولات و نیازهای روز، رشته مترجمی زبان فارسی جایگزین رشته فوق شد.

سازمان سنجش ترکیه علاوه بر زبان‌های انگلیسی، فرانسه، آلمانی و سایر زبان‌های زنده دنیا هرساله آزمون زبان فارسی را نیز برگزار می‌کند که مدرک قبولی این آزمون هم در دانشگاه‌ها و هم در ادارات ترکیه اعتبار دارد.

وابستگی فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استانبول

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved