-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/01/06 - 13:19
  • 266
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه

توزیع یک میلیون نسخه قرآن کریم در 35 کشور در مدت شش سال توسط انجمن کمک های بشردوستانه حیرت ترکیه

انجمن کمک‌های بشردوستانه حیرت یک سازمان خیریه است که به میلیون‌ها نیازمند در 5 قاره و 70 کشور جهان با 300 مرکز هماهنگی در ترکیه و 25 کشور خارج از کشور کمک رسانی می‌کند و با موسسات و سازمان‌های داخلی (ترکیه) و خارج از کشور کار هماهنگ انجام می‌دهد.

هاکی آیگون، رئیس انجمن کمک های بشردوستانه حیرت، در سال 1970 در بوردور، یشیلوا به دنیا آمد. پس از دوره ابتدایی، دوره راهنمایی و دبیرستان را در دبیرستان یشیلوا امام هاتیپ به پایان رساند. سپس آقای آیگون در رشته حقوق در دانشگاه استانبول تحصیل کرد و در سال 1993 فارغ التحصیل شد. پس از فارغ التحصیلی، کار خود را به عنوان یک وکیل مستقل آغاز کرد و دفتر مشاوره حقوقی خود را در استانبول افتتاح کرد.
   
وی در کنار وکالت، تاسیس و مدیریت بسیاری از سازمان های مردم نهاد را در ترکیه و خارج از کشور انجام داد.
او همچنان رئیس انجمن کمک های بشردوستانه حیرت است. وی همچنین دبیرکل بنیاد حیرت است. او ازدواج کرده و سه بچه دارد. هاکی آیگون، به زبان انگلیسی و عربی در سطح متوسط صحبت می کند.
انجمن کمک‌های بشردوستانه حیرت یک سازمان خیریه است که به میلیون‌ها نیازمند در 5 قاره و 70 کشور جهان با 300 مرکز هماهنگی در ترکیه و 25 کشور خارج از کشور کمک رسانی می‌کند و با موسسات و سازمان‌های داخلی (ترکیه) و خارج از کشور کار هماهنگ انجام می‌دهد. 
کمک حیرت در کشور (ترکیه) و در سطح بین المللی با پروژه های مختلفی از جمله امداد اضطراری، مراکز ایتام، حمایت از ایتام، رمضان، افطار، بسته های غذایی، زکات، آموزش و توزیع قرآن ، چاه آب، خدمات رسانی می¬کند. 
ماموریت کمک های حیرت، ارائه مؤثرترین راه حل ها و ارزش ها به نیازمندان با سازماندهی به بهترین نحو با شبکه گسترده ای از داوطلبان و خیرین در فعالیت های کمک های ملموس و ناملموس در سراسر جهان است. 
چشم انداز؛ پاسخگویی مؤثر به کلیه نیازهای ملموس و ناملموس موجود و نوظهور در جهان با همکاری نهادها و سازمان های عمومی و هماهنگ کننده ها و شرکای داخلی و خارجی است.
کمک رسانی به نیازمندان بدون تبعیض دینی، زبانی، نژادی و رنگی و با داشتن ساختاری که دائماً با اصل "کار خوب برای همه" توسعه می یابد، با هدف برافراشتن پرچم کشور (ترکیه) در سراسر جهان به کار خود ادامه می دهد. 
انجمن کمک های بشردوستانه حیرت، "برند نیکوکاری ترکیه" همیشه ارزش هایی مانند صداقت، کار تیمی، کیفیت، اعتماد، توسعه مستمر، احترام به مردم و محیط زیست را در اولویت قرار می دهد و به عنوان پل ارتباطی بین افراد نیازمند و خیرخواه عمل می کند. نیازهای نیازمندان در ترکیه و سراسر جهان با رویکرد مدیریتی متمرکز بر تصمیم گیری صحیح و سریع، کارکنان شایسته و متخصص، نمایندگان و هماهنگ کنندگان آن فداکار و آگاه است. « دنیا با خوبی تغییر می کند »
 
کشورهای تحت پوشش انجمن عبارتند از :
 
Afghanistan – Albania – Bangladesh - Bosnia and Herzegovina - Burkina Faso -Djibouti – Chad – Indonesia – Ethiopian – Fiji - Ivory Coast – Palestine - The Gambia – Ghana - South Africa – India – England – Cambodia – Cameroon -Montenegro – Kazakhstan – Kenya – Kyrgyzstan – Kosovo - Northern Cyprus -Lebanon – Macedonia – Mauritanian – Malaysia – Mali – Myanmar – Niger -Nigeria-Pakistan-Senegal-Serbia-Somalia-Sri Lanka-Sudan-Syria-Tanzania-Thailand – Togo – Turkey – Yemen.
ماموریت و چشم انداز انجمن
 برای ایجاد پل های طولانی مدت بین نیکوکاران و نیازمندان.
 افزایش نیروی انسانی داوطلب و حرفه ای با قابلیت نمایندگی بالا در زمینه کمک های بشردوستانه، به ویژه جوانان و زنانی که قهرمانان شفقت هستند و ما را به آینده خواهند برد.
 توسعه خدمات برای رسیدگی به نیازهای مادی و معنوی کودکان و جوانان نیازمند و کمک به زندگی آموزشی آنها از طریق برنامه های آموزشی مطابق با اصول و ارزش های اساسی آن.
 پاسخگویی به نیازهای نیازمندان، قربانیان مهاجرت و جنگ و کمک به آنها برای ادغام مجدد در جامعه و زندگی اقتصادی.
 ایجاد الگوی کمک‌های بشردوستانه به نام «الگوی کمک‌های بشردوستانه ترکیه» با حمایت نهادها، سازمان‌ها و دانشگاه‌ها و تحقق سازمانی که با تقویت نهاد زکات به نیازهای مادی و معنوی در سراسر جهان پاسخ دهد.
 یک سازمان بین المللی کمک های بشردوستانه موثر با اصول اولیه نوآوری، شفافیت، پایداری، چابکی، قابلیت اندازه گیری و یک شبکه ذینفعان قوی.
به عنوان برند مهربانی ترکیه در زمینه کمک‌های بشردوستانه که جوامع را حول ارزش‌های بشردوستانه گرد هم می‌آورد، به میلیون‌ها انسان ستمدیده و محروم می‌رساند و برادری و محبت را برقرار می‌کند، قابل اعتمادترین، پاسخگوترین و خود نوسازترین سازمان کمک‌های بشردوستانه در جهان باشیم. سنگ بنای تامین عدالت و رفاه اجتماعی محسوب می شود.
 
اهداف انجمن 
هدف اصلی ما این است که یک سازمان غیردولتی پیشرو باشیم که با هنجارهای ملی و بین المللی مطابقت داشته باشد، که مبتنی بر رضایت همه طرف هایی است که به آنها خدمت می کند و انصاف، بی طرفی و اخلاق خدمات را در خدمات کمک های اجتماعی در اولویت قرار می دهد. کمک های بشردوستانه چه در ترکیه و چه در سراسر جهان باید اجرایی شود.
 
 
برای این منظور، اهداف اصلی ما در زیر ذکر شده است:
 پاسخگویی مناسب به نیازها و انتظارات طرف های مربوطه و حفظ رضایت آنها در بالاترین سطح،
 داشتن فرآیندهای خدماتی منصفانه، بی طرفانه، پاسخگو و شفاف با درک ارائه خدمات قابل اعتماد،
 برای حفظ ارتباط موثر با طرف های مربوطه،
 برای پاسخگویی مؤثر به نیازهای مادی و معنوی، مبتکر و راه‌حل‌گرا باشند.
 برای اطمینان از پایداری خدمات ارائه شده از طریق استفاده مؤثر و کارآمد از همه منابع،
 گسترش ارزش های تمدنی و افزایش حساسیت اجتماعی از طریق خدمات رفاهی اجتماعی.
برای اطمینان از اینکه همه کارمندان ما با اتخاذ روحیه تیمی کار می کنند و به طور مؤثر الزامات سیستم مدیریت کیفیت بین المللی را پیاده سازی و بهبود می بخشند.
  
  ما به عنوان انجمن کمک‌های بشردوستانه حیرت، طی 6 سال به هدف 1 میلیون نفر در 35 کشور در قالب «پروژه جهان قرآن می‌خواند» که با حمایت خیرین ارزشمند اجرا می‌کنیم، رسیده‌ایم. هدف ما رسیدن به میلیون‌ها نفر بود. 
 
از لوح تا قرآن
در این راستا با حمایت های شش ساله خیرین به هدف یک میلیونی رسیده ایم. با وجود زندگی در سرزمین های اسلامی، برخی از مسلمانان می توانند با وسایل بسیار محدود به قرآن برسند، در حالی که برخی دیگر نمی توانند. 
 
  
فرهنگ حفظ قرآن از « قانون »، لوح چوبی برای نوشتن فرازهایی از قرآن و عمدتاً در آفریقا و تا حدودی در آسیا استفاده می شود، برای اثبات اینکه مردم محلی چگونه در برابر استثمار مادی و اخلاقی مقاومت کرده اند کافی است. این که مردم مسلمان محلی مجبورند قرآن را با نوشتن فرازهای آن بر روی تخته های چوبی به نام «قانون» حفظ کنند، از این جهت ناشی می شود که به دلیل ناتوانی مالی، راه حلی برای کمبود قرآن پیدا کنند.
  
  در کنار فعالیت‌های کمک‌های بشردوستانه که به طور فعال در منطقه انجام می‌دهیم، با راه‌اندازی پروژه «جهان قرآن می‌خواند» در سال 2016 شروع کردیم به ارائه قرآن به نیازمندانی که مجبور به ادامه آموزش قرآنی با امکانات محدود در منطقه هستند. هدف "جهان قرآن می خواند" ارائه قرآن به نیازمندانی است که در سراسر جهان به قرآن دسترسی ندارند. به لطف پروژه ای که با توزیع پنجاه هزار نسخه قرآن در سودان در سال 2016 میلادی شروع شد، در سال 2018 میلادی در مجموع دویست و بیست و پنج هزار و دویست و سی نسخه قرآن در 16 کشور از جمله ترکیه توزیع کردیم. در نیمه اول به نیمی از هدف رسیدیم. 2020 میلادی از طریق توزیع طی دو سال بعد با سرعت تمام ادامه یافت.
  
  ما در مجموع پانصد هزار جلد قرآن همراه با بیست هزار نسخه قرآن در بوسنی و هرزگوین توزیع کردیم. مجموع نسخه‌های قرآنی که تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی در ۲۱ کشور توزیع کردیم، ششصد و چهل و دو هزار و سی و سه  نسخه قرآن بود. ما با توزیع سیصد و سی و هفت هزار نسخه قرآن در 15 کشور از طریق این پروژه که در سال 2021 میلادی ادامه یافت، این تعداد را به نهصد و هفتاد و نه هزار و سی و سه نسخه قرآن افزایش دادیم. در کنار چهل هزار نسخه قرآن که توسط انجمن کمک های بشردوستانه حیرت در سودان در سال 2022 میلادی توزیع شد، ما یک میلیون و و نوزده هزار و سی و سه  نسخه قرآن مورد نیاز را توزیع کردیم. و به هدف 1 میلیون نسخه قرآن رسید.
  
  نیازمندان ترکیه در پروژه «جهان قرآن می خواند» که عمدتاً در آفریقا به منظور پاسخگویی به ضرورت در کشورهای آفریقایی ادامه دارد، نادیده گرفته نشدند. نود و چهار هزار و پانصد جلد قرآن به نیازمندان ترکیه تحویل دادیم. ضمن توزیع نود هزار و نوده و چهار نسخه قرآن در سودان، « نود هزار و هشتصد و هفتاد و دو نسخه قرآن در کنیا »، هشتاد و سه هزار و چهل و چهار نسخه قرآن در تانزانیا، و پنجاه هزار و ششصد و شصت و چهار نسخه قرآن در سومالی، ما همچنین چهل و هشت هزار و هشتاد و نه نسخه قرآن در نیجریه، سی و هشت هزار و هشتصد و شصت نسخه قرآن در غنا، سی و دو هزا رو ششصد و بیست و چهار نسخه قرآن در کامرون، و سی و دو هزار و چهار صد نسخه قرآن در گامبیا را به افراد نیازمند داده شد.
  
  به همین ترتیب، مناطق نیازمند به قرآن در آسیا نیز نادیده گرفته نشدند. ما سی و دو هزار و چهار صد و چهل و چهار نسخه قرآن در اندونزی، سی و دو هزار و پانصد و ده نسخه قرآن در افغانستان و هفده هزار و پانصد نسخه قرآن در عراق و سوریه به نیازمندان تحویل دادیم. با توزیعی که در بالکان متوجه شدیم، سی و دو هزار و پانصد و هشتاد نسخه قرآن در بوسنی و هرزگوین، بیست هزار و یکصد و نود و هشت نسخه قرآن در مقدونیه و پنج هزار و هشتاد و شش نسخه قرآن در آلبانی به افراد نیازمند ارائه کردیم. جدای از این داده ها، ما به توزیع هزاران قرآن که کلام الله است در 18 کشور با حمایت اهداکنندگان ادامه دادیم و از این طریق پیام خدا را به مردم رساندیم. ما به عنوان انجمن کمک های بشردوستانه حیرت، با 300 مرکز هماهنگی خود در ماه مبارک رمضان، قربان، چاه آب، سلامت، کمک های اضطراری، آموزش و توسعه پایدار در 70 کشور و در پنج قاره به حمایت مالی و معنوی از نیازمندان ادامه می دهیم. 
  
منبع:
 
محمد رضا خطیبی 
سرپرست نمایندگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کنیا 
. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved