-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/11/10 - 08:19
  • 248
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

توافق ایران و گرجستان برای راه اندازی کلاس‌های زبان فارسی و تأسیس اتاق ایران

رئیس دانشگاه شوتا روستاولی باتومی نسبت به راه اندازی کلاس‌های زبان فارسی و تأسیس اتاق ایران و انجام برخی فعالیت‌های مشترک فرهنگی با سرکنسولگری و رایزنی فرهنگی کشورمان ابراز علاقه‌مندی کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در راستای توسعه همکاری‌های علمی، فرهنگی و آموزشی با دانشگاه دولتی شوتا روستاولی باتومی و پیگیری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان برای تأسیس کرسی ایرانشناسی و زبان فارسی در دانشگاه باتومی از طریق بخش بین‌الملل دانشگاه تبریز و متعاقب آن دیدار حسین ظفر قاسم پور، سرکنسول ایران در باتومی با رئیس دانشگاه شوتا روستاولی و ابراز علاقه رئیس این دانشگاه به برگزاری کلاس‌های آموزش زبان فارسی ضمن عزیمت به شهر بندری باتومی در غرب گرجستان با قاسم پور، سرکنسول کشورمان دیدار و پیرامون نحوه همکاری با مراکز دانشگاهی، علمی، فرهنگی و هنری باتومی و انجام برخی فعالیت‌های مشترک بحث و تبادل نظر شد.

سپس به همراه موسوی، کارشناس سرکنسولگری با حضور در دانشگاه شوتا روستاولی باتومی با مراب خالواشویلی جلسه‌ای برگزار و در خصوص نحوه فعالیت‌های مشترک مذاکراتی صورت گرفت.

در این دیدار که معاون  و مدیر بخش بین‌الملل دانشگاه نیز حضور داشتند، احمدعلی مهری اردستانی، رایزن فرهنگی ایران و نماینده بنیاد سعدی در گرجستان با اشاره به مشترکات تاریخی و فرهنگی چند هزار ساله ایران و گرجستان و قدمت بیش از 105 ساله آموزش زبان فارسی در این کشور با تشریح فعالیت‌های رایزنی فرهنگی در حوزه‌های مطالعات ایرانشناسی و آموزش زبان فارسی در دانشگاه‌ها و مدارس گرجستان بر توسعه همکاری در زمینه‌های علمی و فرهنگی تأکید کرد.

وی اظهار داشت: با توجه به تمایل دانشگاه باتومی مبنی بر راه اندازی کلاس‌های آموزش زبان فارسی برای دانشجویان علاقه‌مند این آمادگی وجود دارد که با تأسیس و تجهیز اتاقی با عنوان اتاق ایران و زبان فارسی و لحاظ کردن زبان فارسی به عنوان واحد اختیاری و تامین استاد، دانشجویان درس زبان فارسی را برای یادگیری انتخاب و سپس، با انجام فرآیندهای قانونی و اخذ مجوزهای لازم نسبت به تاسیس کرسی مطالعات ایرانشناسی توسط دانشگاه اقدام و زبان فارسی و ایرانشناسی تحت عنوان یک رشته مستقل به رشته های تحصیلی دانشگاه اضافه شود.

رایزن فرهنگی کشورمان در ادامه بر تبادل هیات‌های علمی دانشگاهی بین دانشگاه شوتا روستاولی و دانشگاهها و مراکز علمی و پژوهشی کشورمان در جهت توسعه و تقویت همکاری‌ها تاکید و برای برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی (صنایع دستی،عکس و ...) و روزهای فیلم با همکاری دانشگاه اعلام آمادگی کرد.

خالواشویلی نیز در سخنانی، با اشاره به  جذابیت فرهنگی استان آجارا به مرکزیت شهر باتومی اظهار داشت که با توجه به مشترکات فرهنگی دو کشور گرجستان و ایران و نیز اساتید، ایرانشناسان و پژوهشگران برجسته گرجی از راه اندازی کلاس‌های آموزش زبان فارسی استقبال کرده و این آمادگی وجود دارد که اتاقی برای این موضوع در اختیار قرار گیرد.

وی گفت در حال حاضر گروه شرق شناسی کشورهای ترکیه و جمهوری خودمخختار نخجوان (آذربایجان) دارای اتاق هستند و فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند.

رئیس دانشگاه شوتا روستاولی حضور استاد زبان فارسی را بسیار مهم دانست و گفت: این حضور باید تداوم داشته باشد.

انتهای پیام/

 

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved