-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1401/12/28 - 10:13
  • 1188
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
در جریان سفر مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی؛

تفاهم‌نامه‌های همکاری مشترک با دانشگاه‌های پاکستان امضا شد

هیأت علمی ـ دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در طول سفر یک هفته‌ای خود به پاکستان با دانشگاه‌های بزرگ این کشور در شهرهای کراچی و اسلام آباد تفاهم‌نامه‌های همکاری مشترک به امضاء رساندند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با همکاری اداره‌کل همکاری‌های علمی دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جلال درخشه، معاون امور بین‌الملل و دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه آزاد اسلامی در رأس هیأت دانشگاهی به منظور بازدید از دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فرهنگی کشور پاکستان و نیز امضاء تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای علمی و دانشگاهی عازم کشور پاکستان شدند.

در این سفر، علی سروری مجد مشاور ریاست دانشگاه و رئیس مرکز حوزه ریاست، روابط عمومی و هماهنگی استان‌ها، محسن مرادی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی و واحد مشهد و مسعود اکبری‌زاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان و واحد زاهدان، جلال درخشه را همراهی کردند.

هیأت علمی ـ دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در طول سفر یک هفته‌ای خود به پاکستان از امکانات و توانمندی‌های دانشگاه‌های بزرگ پاکستان در شهرهای کراچی و اسلام آباد بازدید به عمل آورده و تفاهم‌نامه‌های همکاری مشترک را به امضاء رساندند.

امضای ۴ تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه‌های معتبر پاکستان از جمله «اقراء» و «محمد علی جناح» شهر کراچی، امضا قرارداد با دانشگاه آزاد علامه اقبال در اسلام‌آباد، امضای تفاهم‌نامه با بنیاد علمی سازمان همکاری اقتصادی (اکو) از مهمترین دستاورد این سفر به شمار می‌رود.

محور اصلی این تفاهم‌نامه‌ها برگزاری برنامه‌های آموزشی و پژوهشی مشترک، تبادل دانشجو، پژوهشگر و اعضای هیأت علمی، فرصت‌های مطالعاتی، همکاری در نشریات علمی و پژوهشی، برگزاری دوره‌های کوتاه مدت تخصصی (مهارتی) و عمومی مشترک در زمینه‌های مختلف علمی، فنی و تخصصی، همکاری های مشترک در زمینه پارک های علم و فناوری و تجاری سازی دانش، همکاری برای تبادل استاد، دانشجو، برگزاری دوره های آموزشی، انجام تورهای دانشجویی، همکاری‌های علمی و پژوهشی و همچنین معرفی تاریخ، هنر و تمدن هر دو کشور و بررسی تأسیس دفاتر دانشگاه آزاد اسلامی است.

معاون امور بین‌الملل و دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه آزاد اسلامی در این سفر تلاش کرد تا ضمن آشنایی میدانی مسئولین دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان های خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان، با امضای تفاهم‌نامه‌ها، آنها را در جذب و پذیرش دانشجو از کشور پاکستان و توسعه روابط علمی با دانشگاه های پاکستان فعال کند.

براین اساس، تفاهم‌نامه فی مابین دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه علامه اقبال توسط دکتر «جلال درخشه» معاون بین‌الملل و دانشجویان خارجی دانشگاه آزاد اسلامی و «راجا یونس» معاون دانشگاه علامه اقبال به امضا رسید.

در این مراسم «سید محمدعلی حسینی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان، «ناصر محمود» رئیس دانشگاه علامه اقبال، «احسان خزاعی» رایزن فرهنگی ایران، «حسام خاتمی» کنسول سفارت کشورمان و جمعی از اعضای هیات علمی و اساتید دانشگاه میزبان حضور داشتند.

براساس تفاهم‌نامه دانشگاه‌های آزاد اسلامی ایران و علامه اقبال پاکستان همکاری‌های دوجانبه در بخش‌های هنر، فرهنگ، زبان و ادبیات فارسی تقویت خواهد شد.

برگزاری سمینار و کنفرانس های مشترک، تبادل نشریات و کارهای تحقیقاتی دانشگاهی، تبادل اعضای هیأت علمی، دانش پژوهان و دانشجویان و انعقاد دوره ها و کارگاه های مشترک نیز بخشی از این تفاهم‌نامه است.

سفیر کشورمان در این مراسم گفت: روابط تجاری، فرهنگی و سیاسی بین پاکستان و ایران رو به بهبود است و مایه دلگرمی است که دولتمردان در پاکستان صرف نظر از گرایش‌های سیاسی و ایدئولوژی خود برای بهبود روابط بین دو کشور برادر اسلامی و همسایه تلاش می‌کنند.

حسینی افزود: هر دو دانشگاه قابلیت‌ها و زیرساخت های بسیار قوی دارند که می توانند همکاری های آموزشی را به خوبی ارتقا دهند.

رئیس دانشگاه علامه اقبال نیز گفت که ایران و پاکستان پیوندهای عمیق مذهبی، تمدنی و فرهنگی دارند و این دانشگاه در تقویت روابط دو کشور از طریق آموزش نقش خواهد داشت.

درخشه، معاون امور بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی با ابراز خرسندی از روابط حسنه و نزدیک ایران و پاکستان اظهار داشت که این روابط در سطوح دانشگاهی و علمی نیز گسترش خواهد یافت.

در مراسم امضای تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد اسلامی با بنیاد علمی اکو مستقر در اسلام آباد، رئیس بنیاد علمی اکو هدف از امضای این تفاهم‌نامه را گسترش مبادلات علمی از جمله اشتراک‌گذاری نشریات علمی، یافته‌های تحقیقاتی و مبادله دانشمندان و پژوهشگران کشور‌های عضو اکو اعلام کرد.

اساس تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد اسلامی ایران و بنیاد علمی اکو علاوه بر ارتقای مبادله دانشمندان و دانش‌پژوهان و تسهیل تبادل تخصصی و ظرفیت‌سازی در زمینه علم، فناوری و نوآوری (STI)، همکاری‌های دوجانبه با یکدیگر برای بهبود آموزش علم و فناوری و نیز فعالیت‌های پژوهشی تقویت خواهد شد.

سید کمیل طیبی، رئیس بنیاد علمی اکو گفت: تشویق به مشارکت کشور‌های عضو اکو از طرف مقابل برای شرکت در جلسات مشترک، کارگاه‌ها و کنفرانس‌ها درباره موضوعات مورد توافق طرفین و همکاری با یکدیگر برای بهبود شیوه‌های آموزش علم و فناوری و فعالیت‌های پژوهشی جزء اهداف این تفاهم‌نامه است.

خزاعی، رایزن فرهنگی ایران در پاکستان نیز با اشاره به ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه بین‌الملل بیان کرد: رایزنی فرهنگی ایران آمادگی دارد تا در چارچوب برنامه‌ریزی و تعامل با سازمان‌های بین‌المللی و منطقه ‌های که جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با آنها حق عضویت پرداخت می‌کند، تسهیلات لازم را برای همکاری مشترک دو نهاد را در زمینه‌های علمی و دانشگاهی بیش‌ازپیش فراهم آورده و مفاد برنامه‌های مورد تفاهم را نیز مورد پیگیری قرار دهد.

همچنین بر اساس هماهنگی انجام شده از سوی رایزنی فرهنگی کشورمان، معاون امور بین الملل و دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه آزاد اسلامی و هیأت همراه، دیدار و جلسه مشترکی با سید محمدعلی حسینی، سفیر و احسان خزاعی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پاکستان برگزار شد.

درخشه در این دیدار ضمن ارائه گزارش در خصوص اقدامات انجام شده ضمن ابراز رضایت از نتایج سفر مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی به پاکستان، اظهار داشت: خوشبختانه ظرفیت‌های بی نظیر و علاقه‌مندی بسیار خوبی برای همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی در دانشگاه‌های پاکستان وجود دارد.

انتهای پیام

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved