-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/02/24 - 12:55
  • 255
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
در نمایشگاه کتاب تهران؛

تفاسیر عربی قرآن مقام معظم رهبری رونمایی شد

۱۰ جلد از تفاسیر قرآن مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله العالی) به زبان عربی با همکاری مشترک مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی و مؤسسه انتشارات انقلاب اسلامی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سرای ملل مصلی تهران در پنجمین روز از سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، میزبان نشست بررسی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب اسلامی همراه با رونمایی از ۱۰ جلد تفسیر سوره‌های مختلف معظم له به زبان عربی بود.

عباس انجام، مدیر بخش عربی و آفریقایی صدا و سیما دبیر نشست بود که در سخنان کوتاهی، بیان کرد: بهره‌مندی از قرآن محوری‌ترین بعد شخصیت رهبر فرزانه انقلاب است که در بیانات، روش و منش ایشان این امر کاملا مشهود است.
وی اظهار داشت: گاهی در بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به شکل مستقیم و گاه غیرمستقیم، آیات و روایت قرآنی مشهود و هویداست. 

لاله افتخاری، عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد، محمد اسحاقی، معاون آموزش و پژوهش مؤسسه فرهنگی پژوهشی انقلاب اسلامی، محمد مهدی احمدی، رایزن فرهنگی سابق ایران در اسپانیا، محمدمهدی شریعتمدار، کارشناس امور بین‌الملل در حوزه عربی و آفریقایی درباره اندیشه‌ها و شیوه زندگی ایشان که مبتنی بر قرآن کریم است، سخنرانی کردند.

 تدبر و تفسیر در اندیشه مقام معظم رهبری برجسته است 

لاله افتخاری، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی به عنوان نخستین سخنران برنامه، بیان کرد: زیست رهبر انقلاب از جوانی تا به امروز منطبق بر آموزه‌های قرآنی بوده است و اگر یک بررسی نسبت به بیانات رهبر انقلاب داشته‌ باشیم، درمی‌یابیم که همه بیانات‌‌ معظم‌له پشتوانه قرآنی دارند. 

 وی افزود: نگاه رهبر انقلاب در خصوص قرآن فراتر از حالت تئوری است؛ زیرا ایشان تجربه میدانی نیز دارند.

افتخاری ادامه داد: نگاه پاسخگویی قرآن کریم در مسائل و مشکلات مختلف در تفکر رهبری از عمق ویژه‌ای برخوردار است. در تفسیرهای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فقط تفسیر عقلی را شاهد نیستیم، بلکه ایشان تفسیر اجتهادی هم دارند.

عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد تأکید کرد: نگاه معظم له، تفسیری و تدبری است، یعنی در تفسیر نگاه تدبری دارند که می‌تواند راهگشای مسائل و مشکلات کنونی جوامع بشری باشد. 

 نگاه تفسیری مقام معظم رهبری مبتکرانه است

در ادامه این مراسم، محمدمهدی احمدی، رایزن فرهنگی سابق ایران در اسپانیا  و نویسنده کتاب «سلول چهارده» که بازنگری خاطرات رهبر انقلاب است، بیان کرد: بیش از ۵۰ سال عمر شریف رهبر انقلاب به تفحص قرآنی تعلق داشته است. به دلیل جامعیت فکری ایشان در فقه، اصول، تفسیر، حقوق و ادبیات، نگاه ایشان در تفسیر با یک رویکرد مبتکرانه همراه است که می‌تواند مقدمه شکل‌گیری یک تمدن نوین اسلامی  و الگوی علمی در سبک زندگی انسان‌ها باشد. 

وی کتاب «سلول چهارده» را در راستای تأکید قرآن بر مقاومت دانست و با بیان اینکه در کلام‌الله تأکید ویژه است که هرکس مقاومت کند و در مقابل ظلم به‌سوی حقیقت باشد، پیروز خواهد شد، ادامه داد: نمونه صبر و مقاومت مورد تاکید قرآن شخصیت رهبر انقلاب است که در این کتاب بیان شده است.

 احمدی به استقبال اسپانیایی‌ها از کتاب «سلول چهارده» اشاره کرد و گفت: در شهرهای مهم اسپانیا به خاطر مواضع ضد اسرائیلی مردم این کشور، ترجمه کتاب «سلول چهارده» توانست ارتباط موثری با مخاطبان داشته باشد. 

 محمدمهدی شریعتمدار، کارشناس امور بین‌الملل در حوزه عربی و آفریقایی نیز در این نشست، گفت: آیت‌الله خامنه‌ای در لحظه‌ لحظه زندگی‌شان، قرآن را زیسته‌اند. قرآن در ایام کودکی بر ایشان خوش نشسته است و در مراحل دیگر زندگی این زیست قرآنی را پیش برده‌اند. قرآن تمام وجود ایشان را پر کرده به خاطر همین قرآن کریم در زندگی شخصی و سیاسی‌شان جاری است. 

وی درباره سبک تفسیر قرآن رهبری اشاره کرد: سبک معظم‌له در تفسیر قرآن برای ساختن یک جامعه اسلامی و حکومت اسلامی با زبانی ساده و معاصر است. استشهادات قرآنی فراوانی در کلام معظم‌له وجود دارد که اگر جمع‌آوری و دسته‌بندی شوند، می‌تواند دست‌مایه یک تفسیر موضوعی قرآنی شود که در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی بی‌نظیراست.

 زبان ساده و معاصر برجستگی ویژه رهبر فرزانه انقلاب است

محمد اسحاقی، معاون آموزش و پژوهش مؤسسه فرهنگی پژوهشی انقلاب اسلامی درباره اندیشه و عمل رهبر انقلاب در اقامه قرآن به ایراد سخنرانی پرداخت. وی گفت: شخصیت رهبر انقلاب وجوه گوناگونی دارد و حرکت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر مدار قرآن است. اگر ایشان از هنر و هویت فردی، اجتماعی و ملی  سخن می‌گویند، از مبانی قرآنی استفاده می‌کنند. در امور سیاسی، نظامی، مسائل اجتماعی و هر آنچه ایشان درباره آن به بیان موضع می‌پردازند رنگ و بوی آیات قرآن مشهود است. مخاطبان ایشان گروه‌های مختلف، مردم ایران، جهان، مسئولان داخلی و حتی دشمنان نیز هستند.

وی تصریح کرد: انس با قرآن کریم در نظام فکری امام خامنه‌ای، هم افق با شکل‌گیری ذهن قرآنی در سطح فرد و جامعه و حمل قرآن در محاورات زبانی تعریف شده است.

اسحاقی تأکید کرد: در منظومه اندیشه‌های قرآن رهبر انقلاب، معرفت قرآنی بهترین ابزار حرکت جامعه اسلامی است. پیوند میان معرفت قرآنی و عمل دینی چنان محکم است که به گفته ایشان اگر جمع قابل توجهی از کشور با قرآن به گونه‌ای انس داشته باشند که مفاهیم قرآن در ذهنیت آنها تثبیت شده باشد در این صورت، حرکت اسلامی جامعه، تضمین شده است.

در انتهای مراسم با حضور سخنرانان و احسان‌الله حجتی، رئیس مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی از ده جلد تفسیر آیات مختلف قرآن که به زبان عربی در بیروت منتشر شده است، رونمایی شد. 

انتهای پیام/

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved