-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/04/06 - 08:15
  • 171
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

ترکیه در سالروز امامت حضرت علی(ع) غرق در جشن و شادی شد

ایرانیان مقیم و دوستداران اهل بیت(ع) با حضور در برخی از مساجد ترکیه در استانبول، ازمیر، بورسا، ایغدیر، غارص سالروز امامت حضرت علی(ع) را به یکدیگر شادباش گفتند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مراسم جشن عید غدیر خم با حضور حسن دیدبان، وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ صلاح الدین اوزگوندوز، امام جمعه مسجد زینبیه، علمای ترکیه، مصطفی کوزوگودن، معاون شهرداری منطقه کوچوک چکمجه استانبول، علی اوزگوندوز، نماینده اسبق مجلس استانبول، ارتان آک گون، معاون وقف خدمات دینی بنیاد جم وابسته به علویان ترکیه، رئیس انجمن زینبیه علی شاهین تکین در سالن یحیی کمال بیاتلی منطقه زینبیه استانبول برگزار شد.

در این مراسم پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید، علی سلمانی از اعضای انجمن علمای جابر، قائم  مقام شهرداری منطقه کوچوک چکمجه استانبول و معاون اداره خدمات دینی بنیاد جم علویان با تبریک فرارسیدن عید سعید غدیر در خصوص ویژگی‌های این عید بزرگ نکاتی را برشمردند .

مصطفی کوزوگودن، معاون شهردار کوچوکچکمجه گفت: پیامبر(ص) می‌فرماید: من مولای هر که هستم، علی مولای اوست. من به عنوان یک برادر اهل سنت شما از صمیم قلب عید ولایت را قبول دارم و به آن اعتقاد دارم. اما اتحاد و همبستگی ما به عنوان امت اسلامی باید در اوج باشد، متأسفانه بشریت در میان آوار غزه گریه می‌کند. من به عنوان مسلمان فکر می‌کنم برای توقف این خونریزی به اتحاد و همبستگی نیاز داریم.

شیخ صلاح الدین اوز گوندوز، امام جمعه مسجد زینبیه با ذکر آیات و روایات در منابع اهل سنت در خصوص عید غدیر و جانشینی حضرت علی(ع) گفت: ما از صمیم قلب به اهل بیت(ع) ارادت داریم. در این کشور بعد از حضرت محمد(ص)، خاندان حضرت علی(ع) محبوب ترین هستند.

وی در ادامه، افزود: نسل کشی در فلسطین در حال وقوع است. کسانی که راه امام علی(ع) را دنبال می‌کنند، مانند یمن، لبنان و استانبول جان خود را در این راه فدا کرده‌اند و همچنان می‌کنند. تمام امت اسلامی باید به مردم مظلوم فلسطین کمک کنند.

در ادامه این مراسم، محرم کورناز و محمت آردیچ، مداحان اهل بیت(ع) به مدیحه سرایی در مدح حضرت علی علیه السلام و اوصاف حضرتش پرداختند.

جشن عید غدیر خم در مسجد ایرانیان استانبول

مراسم دیگری به همین مناسبت، با همکاری وابستگی فرهنگی ایران در استانبول و حضور تعدادی از ایرانیان مقیم و دوستداران اهل بیت(ع)، احمد محمدی، سرکنسول و حسن دیدبان، وابسته فرهنگی کشورمان در استانبول به میزبانی مسجد والده خان (ایرانیان) استانبول برگزار شد.

محمدی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران ضمن تبریک فرارسیدن عید سعید غدیر خم، ایرانیان مقیم استانبول  را دعوت کردند تا  در انتخابات پیش رو  شرکت کرده و حضور فعال داشته باشند.

حجت‌الاسلام فرید عصر، امام جماعت مسجد والده خان (ایرانیان) استانبول به واقعه غدیر اشاره کرد و در خصوص نزول آیه اکمال دین بر پیامبر گرامی اسلام در این روز و ولایت و امامت حضرت علی(ع) در تداوم رسالت پیامبر اسلام، مطالبی عنوان کرد.

مدیحه سرایی توسط بیشه، نصیر زاده و باقر زاده از مداحان  اهل بیت(ع)  پایان بخش این مراسم بود.

شایان ذکر است، جشن عید غدیر خم در برخی از مساجد ترکیه در استانبول، ازمیر، بورسا، ایغدیر، غارص با شکوهتر از سال‌های گذشته برگزار شد .

انتهای پیام/

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved