-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/03/13 - 07:43
  • 150
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
وابسته فرهنگی ایران در استانبول:

تحریم‌های ظالمانه بزرگ‌ترین چالش پیش‌روی صادرات محصولات فرهنگی است

رایزن فرهنگی ایران در آنکارا می‌گوید در حال حاضر بزرگ‌ترین چالش صادرات محصولات فرهنگی، بحث تحریم‌های ظالمانه است. امروز فروش محصولات تجاری، فرهنگی و غیره به صورت الکترونیکی یا ازطریق گوشی‌های همراه انجام می‌گیرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به نقل از خبرگزاری تسنیم  ،به گفته وابسته ی  فرهنگی ایران در استانبول، محصولات فرهنگی ابزاری بسیارمهم و تاثیر گذار در راستای دیپلماسی فرهنگی و معرفی این فرهنگ و تمدن برای یک فعالان حوزه فرهنگی است، با این حال، بزرگ ترین چالشی که این حوزه با آن روبروست، تحریم های ظالمانه است. 

حسن دیده بان در گفت وگو با روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، درباره اثرگذاری محصولات فرهنگی به عنوان یک ابزار تبلیغی رایزن فرهنگی در راستای پیشبرد اهداف دیپلماسی فرهنگی کشور بیان کرد: محصولات فرهنگی ابزار بسیار مهم و تاثیر گذاری در راستای دیپلماسی فرهنگی کشور هستند. امروز نقش و اثرگذاری فیلم ها، سریال ها، بازی های رایانه ای و سایرمحصولات رسانه ای در معرفی و نفوذ فرهنگی کشورها بر کسی پوشیده نیست. از این روی به عقیده من محصولات فرهنگی می تواند درزمینه معرفی فرهنگ و تمدن ابزار بسیار مهم و قدرتمند برای یک رایزن فرهنگی باشد.

او درباره شاخصه های مهم محصولات فرهنگی در کشور محل ماموریت رایزن فرهنگی اظهار کرد: این محصولات براساس استانداردهای بین المللی و سلایق مشتری ومخاطبین آن کشور تهیه، بسته بندی و عرضه می شود و دارای شناسنامه و کیو آر کد هستند و نکته مهمتر اینکه این محصولات برندسازی می شوند. مانند زعفران، فرش و مواردی از این قبیل.

وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در استانبول درباره تاثیر تبادل محصولات فرهنگی بین دو کشور در پیشبرد اهداف دیپلماسی فرهنگی افزود: 

به عقیده من تبادل محصولات فرهنگی می تواند تاثیر بسزایی در دیپلماسی فرهنگی کشور داشته باشد چرا که موجب شناخت عمیق تر نخبگان و مردم از فرهنگ و تمدن دوکشور ایران و میزبان خواهد بود. بویژه در حوزه کتاب و فیلم که در معرفی فرهنگ، تاریخ و تمدن کشور نقش تعیین کننده ای دارند.  

او در ادامه صحبت های خود به چالش های صادرات محصولات فرهنگی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بزرگترین چالش صادرات محصولات فرهنگی بحث تحریم های ظالمانه است . امروز فروش محصولات تجاری، فرهنگی و غیره به صورت الکترونیکی یا ازطریق گوشی های همراه انجام می گیرد. بنابراین افتتاح حساب ارزی درخارج کشور به دلیل تحریم ها مشکلاتی برای هموطنان مان ایجاد کرده است. 

دیده بان چالش های دیگر صادرات محصولات فرهنگی را عدم بازاریابی و شناخت سلیقه مخاطبین و استاندارد نبودن بسته بندی محصولات فرهنگی و عدم کیو آر کد عنوان کرد.

وابسته فرهنگی کشورمان در استانبول، به تجربه های موفق صادرات محصولات فرهنگی در محل ماموریت خود اشاره کرد و گفت: در سال های اخیر در حوزه صادرات انیمشن و پویانمایی، فیلم و سریال، کتاب و صنایع دستی ایران اقدامات خوبی انجام گرفته است. در حال حاضر، کتاب فروشی های کتب فارسی در چندین محله شهر استانبول فعالیت دارند. همچنین چندین فروشگاه صنایع دستی ایران نیز در استانبول راه اندازی شده است که به صورت مستقیم در حوزه عرضه این محصولات فعالیت دارند. در زمینه فیلم و پویانمایی هم شرکت های ایران فعالیت های شایسته ای را شروع کرده اند که امیدواریم به زودی شاهد پخش فیلم ها و سریال های کشورمان در ترکیه و پلتفرم های بین المللی باشیم.

 

 

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved