-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1401/11/24 - 12:31
  • 810
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

تجلیل از برگزیدگان نهمین دوره جایزه ادبی سعدی در دهلی‌نو

به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی‌نو، برگزیدگان نهمین دوره جایزه ادبی سعدی در سه حوزه پیشکسوتان، استادان و پژوهشگران جوان و دانشجویان تجلیل شدند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در ادامه برنامه‌های هفته ادبی جمهوری اسلامی ایران در هند و همزمان با آیین بزرگداشت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، نهمین دوره اهدای جایزه ادبی سعدی به پاسداشت خادمان زبان و ادبیات فارسی به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی‌نو برگزار شد.

محمدعلی ربانی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی‌نو در سخنانی، به تشریح اهداف برپایی جایزه ادبی سعدی پرداخت و آن را کوششی در پاسداشت و تکریم از تلاش‌های خادمان زبان فارسی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی هند برشمرد.

وی ادبیات فارسی را از بسیاری جهات حائز اهمیت دانست و آن را نه تنها یک زبان، بلکه کلید ورود به گنجینه فرهنگ ایرانی و معارف اسلامی خواند.

رایزن فرهنگی کشورمان در دهلی‌نو با اشاره به سند ملی آموزشی هند، زبان فارسی را بخشی از فرهنگ و تاریخ هند برشمرد و یادآورشد: هرگونه تلاش در حفظ و گسترش و صیانت از این زبان، تلاش در حفظ ارزش‌های اخلاقی و ریشه‌های کهن فرهنگی و تاریخی در جامعه هند بشمار می‌آید.

وی با اشاره به روند بررسی و داوری آثار در این دوره از جایزه سعدی، بر لزوم توجه به شاخص‌های علمی در انتخاب آثار از سه گروه اساتید پیشکسوت، استادان جوان و دانشجویان تأکید کرد.

پس از آن، راج کمار آناند، وزیر رفاه اجتماعی هند در نهمین دوره برگزاری جایزه ادبی سعدی ابراز امیدواری کرد تا برگزاری اینگونه برنامه‌ها سبب تحکیم روابط دو کشور دولت هند و ایران شود و زمینه‌ای برای تشویق و گرایش جوانان به یادگیری زبان و ادب فارسی باشد.

ال کی باجاج، رئیس شورای تحقیقات علوم اجتماعی هند، وابسته به وزارت آموزش و پرورش دولت هند در سخنانی با تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: در حقیقت شاهکارهای ادب فارسی در آثار سعدی یافت می‌شود و اگر بخواهیم به عظمت این زبان بیشتر پی ببریم، باید این شخصیت را بیشتر بشناسیم و در نشر و گسترش این زبان تلاش وافری داشته باشیم.

ایرج الهی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند با تبریک چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، بخش‌هایی از زندگانی و خدمات علمی و ادبی سعدی را برای حاضران بیان کرد.

در ادامه، خانم آذرمیدخت صفوی از استادان برجسته زبان فارسی و عضو کمیته داوری این دور از جایزه ادبی سعدی اظهار داشت: در سال گذشته به 5 نفر از استادان برجسته و ممتاز زبان و ادب فارسی جایزه سعدی اهدا شد و در این دوره به 9 نفر از خادمان و پیشکسوتان و به پایان نامه‌های برتر این جایزه اهدا می‌شود.

وی تصریح کرد: پس از ارزیابی نهایی کارنامه علمی شرکت کنندگان در نهایت برگزیدگان نهمین دوره جایزه ادبی سعدی در سه حوزه پیشکسوتان، استادان و پژوهشگران جوان و دانشجویان انتخاب شدند.

در پایان، هدایا و جوایز برگزیدگان این دوره از جایزه ادبی سعدی توسط سفیر و رایزن فرهنگی ایران در دهلی‌نو و دیگر شخصیت‌های فرهنگی دو کشور اهدا شد.

انتهای پیام/

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved