-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/03/07 - 15:02
  • 904
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

تجلیل از برگزیدگان المپیاد زبان و ادبیات فارسی در ایالت سند

برگزیدگان اولین المپیاد زبان و ادبیات فارسی از سوی خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در کراچی تجلیل شدند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مراسم تجلیل از برگزیدگان اولین المپیاد زبان و ادبیات فارسی با اجرای زین علی نقوی دانشجوی رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کراچی در سالن نشست‌های علمی و ادبی خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در کراچی برگزار شد.

سعید طالبی‌نیا، مسئول خانه فرهنگ کشورمان در کراچی با تقدیر از دانشجویان و طلاب و دانش آموزان شرکت کننده در این مراسم، گفت: این المپیاد برای اولین بار در ایالت سند برگزار شد و در آن، ۱۳۰ نفر از دانشجویان دپارتمان فارسی دانشگاه کراچی، دانشگاه امام خمینی(ره)، دانشگاه المصطفی، جامعه الزهرا و مجتمع آموزشی ایرانیان حضور پیدا کرده و به سؤالات تستی «تاریخ شعر و ادبیات ایران باستان، ادبیات بعد از انقلاب، شعر مقاومت و امامین انقلاب اسلامی» پاسخ دادند که چهارده نفر اول به عنوان نفرات برتر این مسابقه علمی انتخاب شدند.

وی در خصوص اهمیت یادگیری زبان فارسی گفت: تمدن جدید با سرعت در حال انتقال از غرب به شرق است و زبان فارسی در آینده‌ای نه چندان دور به عنوان یکی از زبان‌های علمی جهان خواهد بود و بدیهی است که یادگیری زبان علم بر همگان ضروری است.

طالبی‌نیا افزود: فارسی زبان نیاکان و زبان شعر و ادبیات و تاریخ و معارف شما در ایالت سند است و حفظ سنت‌های دیرین بر همگان لازم است.

مسئول خانه فرهنگ کشورمان در کراچی اهمیت فهم بی واسطه کلام رهبران تأثیر گذار جهان را یادآور شد و گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین رهبران سیاسی و دینی جهان هستند که سخنان راهبردی و عمیق ایشان در حال و آینده جهان بسیار تأثیرگذار است، بنابراین به دلیل اهمیت کلام ایشان و ضرورت فهم بلاواسطه آن ضروری است که زبان فارسی یادگیری و آموزش شود.

در ادامه این مراسم، داوود مرزا، از استادان زبان فارسی جمعیت داوودی‌های بهره‌ای در کراچی در سخنان کوتاهی به تجلیل از زبان و ادبیات شیرین فارسی پرداخت و گفت: بی تردید می‌گویم که زبان فارسی یکی از زیباترین زبان‌ها و دوست داشتنی و خوش آوازه است.

وی اظهار داشت: زیبایی و محتوایی که ادبیات فارسی دارد، تأثیر عمیقی در زندگی من داشته است. با یادگیری زبان فارسی و خواندن ادبیات فارسی، فروتنی و زیبایی را در کلمات، اعمال و شخصیت خود بدست آورده‌ام.

داوود مرزا تأکید کرد: به عنوان عضوی از جامعه داوودی بهره، ارتباط نزدیکی با زبان فارسی دارم زیرا زبان جامعه ما که به نام لسان الدعوه شناخته می شود شامل بسیاری از کلمات و عبارات فارسی است.

زبان فارسی میراث بزرگ نیاکان ماست

رمضان بامری، رئیس دپارتمان زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کراچی در سخنانی، برگزاری المپیاد زبان فارسی را کار ارزنده و سبب تشویق دانشجویان این رشته دانست و از وابسته فرهنگی ایران بدلیل فراهم کردن این المپیاد تقدیر کرد.

بامری گفت: زبان فارسی، زبان یک قوم یا یک مذهب خاص نیست بلکه فراتر از این حرفا و قدیم تر از این موضوعات است. زبان فارسی زبان محبت و زبان احترام است و به همین دلیل است که در طول زمان پایدار مانده و گسترش پیدا کرده است.

رئیس بخش زبان فارسی دانشگاه کراچی افزود: انگلیسی‌ها برای از بین بردن زبان فارسی در پاکستان، حتی زبان سندی را یاد گرفته و به ترویج آن پرداختند ولی موفق نشدند که ریشه زبان فارسی را بخشکانند چرا که فارسی، زبان نیاکان و برادری و زبان معارف و شعر و ادبیات و تاریخ ماست.

بامری گفت: کسی نمی‌تواند فارسی را از قلب ما خارج کند چرا که ریشه زبان فارسی در ایالت سند و ایالت بلوچستان و در کل پاکستان بسیار محکم و عمیق بوده و فارسی، زبان بزرگان ما مثل مولانا، سعدی، حافظ، جامی، خیام و دیگر مفاخر ماست.

گفتنی است در پایان این مراسم به چهارده نفر از برگزیدگان المپیاد تندیس یادبود، لوح تقدیر و جوایزی ارزنده اهداء شد.

انتهای پیام/

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved