-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/11/25 - 09:10
  • 493
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
در مراسم روز ملی ایران صورت گرفت؛

تجلیل از اساتید زبان فارسی و ایرانشناسان بلغارستان

به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و روز ملی کشورمان، اساتید زبان فارسی و ایرانشناسان بزرگ بلغارستان با همکاری مشترک سفارت و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران تجلیل شدند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این مراسم با حضور جمعی از وزرا و معاونان دولت و نمایندگان مجلس ملی، صاحبان شرکت‌ها و صنایع و به ویژه استادان و فرهیختگان و علاقه‌مندان به فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی و دانشجویان زبان فارسی بلغار در تالار بزرگ هتل مارینلا صوفیه برگزار شد.

علیرضا ایروش، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلغارستان در سخنانی، فرارسیدن چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک گفت و پیام انقلاب اسلامی را پیام صلح و معرفت و محبت به دنیا خواند.

وی با یاداوری تاریخ و فرهنگ مشترک میان دو کشور ایران و بلغارستان، تجلیل از بزرگان ایرانشناس و استادان زبان فارسی بلغار که در زمینه ایرانشناسی و زبان فارسی کار کرده‌اند را ابتکار و نوآوری امسال دانست و گفت: انقلاب اسلامی انقلابی فرهنگی و تمدنی بوده و تکریم بزرگان حوزه فرهنگ و تمدن وظیفه ذاتی این انقلاب فرهنگی است.

در ادامه، احمدی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلغارستان از پروفسور «ایزگورف» خیام شناس معروف و کتاب ترجمه اشعار و رباعیات خیام به زبان بلغاری تکریم به عمل آورد.

پروفسور ایزگورف، خیام را استادی ریاضیدان، فیلسوفی شاعر، ستاره شناسی حکیم دانست و از سفیر کشورمان به واسطه اهتمام به اهل فرهنگ بلغار قدردانی کرد.

اوربتسوف، ایرانشناس و استاد زبان فارسی به واسطه تألیف کتاب تاریخ روابط ایران و بلغارستان از عصر باستان تا دوران معاصر مورد تجلیل قرار گرفت.

وی اظهار داشت: دریافت این لوح تقدیر و هدیه ارزشمند سنتی ایرانی باعث مباهات و افتخار من است و خدا را شاکرم که توانستم این کتاب تاریخ کهن روابط ایران بلغارستان را بنویسم و امیدوارم بتوانم با حمایت نمایندگی ایران و جمع آوری مستندات بیشتر، مجلدات بعدی این کتاب را نیز به انتشار برسانم.

خانم هاجر فیوضی، استاد بازنشسته ایرانشناسی دانشگاه صوفیه و از گروه مؤلفان فرهنگ بلغاری به فارسی، سومین استاد تجلیل شده در این بخش بود.

فیوضی پس از دریافت لوح تقدیر و جام سنتی ایرانی از سفیر کشورمان با تقدیر از ایده و ابتکار سفیر کشورمان و نیز رایزنی فرهنگی ایران در انجام این برنامه بزرگ فرهنگی در روز ملی، ایران را کشوری با فرهنگی جهانی و زبان فارسی را زبان فرهیختگی و فرهیختگان دانست.

پروفسور ایوو پانف، رئیس انستیتو شرق شناسی دانشگاه صوفیه نیز، به عنوان چهارمین استاد ایرانشناس و از مؤلفان فرهنگ فارسی بلغاری نیز پس از تقدیر و دریافت جام سنتی ایرانی، با قرائت اشعاری از حکیم عمر خیام به تأثیر فرهنگ و ادبیات ایران در جهان اشاره کرد.

آخرین لوح تقدیر و سپاس سفارت جمهوری اسلامی ایران به پاس خدمات علمی مرحوم پروفسور فدوتوف، شرق شناس و ایرانشناس معروف بلغار به همسر ایشان، خانم اسنژانا تودوروا، رئیس اتحادیه بین‌المللی خبرنگاران بلغارستان اهدا شد.

خانم تودرووا نیز در سخنانی، با تقدیر از این حرکت به یاد ماندنی سفارت جمهوری اسلامی ایران در روز ملی ایران، آن را ابتکاری فرهنگی و تمدنی در شأن و جایگاه ایران در دنیای امروز دانست و گفت: پروفسور فدوتوف عاشق حافظ و ایران و تمدن بزرگ و ماندگار ایرانی بود.

انتهای پیام/

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved