-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/03/09 - 09:05
  • 364
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
در هفته فرهنگی ایران در تایلند؛

تایلندی‌ها با دستگاه‌ها و گوشه‌های موسیقی سنتی ایرانی آشنا شدند

با هماهنگی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تایلند، دانشجویان دانشگاه سریناخارین ویروت با دستگاه‌ها و گوشه‌های موسیقی سنتی ایرانی آشنا شدند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در جریان برگزاری هفته فرهنگی ایران در تایلند، گروه هنری فراوآز در رویدادی نو و ابتکاری «بازخوانی موسیقی ایرانی» با هماهنگی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تایلند و به میزبانی دانشگاه سریناخارین ویروت به اجرای موسیقی سنتی ایرانی پرداختند.

در ابتدای این مراسم، متی پانواراکورن، رئیس دانشگاه سریناخارین ویروت با ابراز خرسندی از حضور گروه هنری فراوآز و اجرای موسیقی سنتی ایرانی در این دانشگاه، گفت: حضور گروه فراوآز ایران و برنامه موسیقی ایرانی اصیل، رنگ و بوی تازه‌ای می‌دهد و الهام بخش یادگیری بیشتر موسیقی ایرانی در تایلند خواهد بود.

مهدی زارع‌بی‌عیب، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تاریخچه موسیقی ایرانی اظهار داشت: موسیقی ایرانی با قدمتی چند هزار ساله، گنجینه‌ای غنی از نغمه‌ها و آواهاست که در طول تاریخ تکامل یافته و به گوش نسل‌های مختلف رسیده است.

وی ادامه داد: این موسیقی، بازتابی از فرهنگ، تاریخ و هویت ایرانیان بوده و در تار و پود زندگی مردم این سرزمین تنیده شده است.

زارع‌بی‌عیب در باره ویژگی‌های بارز موسیقی ایرانی گفت:  موسیقی ایرانی بر پایه دستگاه‌ها و مقامات بنا شده و دارای دستگاه‌ها مجموعه‌ای از نغمه‌ها هستند و همچنین این هنر ایرانی از نظر ریتمی بسیار غنی و متنوع و در استفاده از سازهای اصیل در موسیقی ایرانی از انواع مختلفی چون تار، سنتور، کمانچه، نی، عود، دف و تمبک استفاده می‌شود.

وی به بررسی ژانرها، اصطلاحات و مفاهیم مهم در این هنر اصیل ایرانی پرداخت و گفت: موسیقی سنتی ایرانی ژانرهای مختلفی را شامل می‌شود که هر کدام ویژگی‌ها و تاریخچه خاص خود را دارند. مانند آواز که یکی از مهم‌ترین ژانرهای موسیقی سنتی ایرانی است و شامل خواندن اشعار فارسی با لحنی دلنشین و بر اساس ردیف‌های آوازی می‌شود.

رایزن فرهنگی کشورمان افزود: تصنیف که نوعی از شعر و موسیقی است، در آن اشعار فارسی با لحنی ساده و عامیانه خوانده می‌شوند. در واقع، موسیقی سنتی ایرانی بر پایه مفاهیم عمیقی بنا شده که درک آنها به درک فلسفه و زیبایی‌شناسی این هنر کمک می‌کند.

برنامه بعدی این مراسم، اجرای موسیقی به سبک کارگاهی موسیقی ایرانی بود که هر ساز توسط هر نوازنده به هنرجویان معرفی و نمایشی از نحوه نواختن هر قطعه نیز انجام گرفت.

در ادامه این کارگاه، آخرین موسیقی ثبت شده ملی در گنجینه کشور تایلند به نام سونگکران که توسط جارونی هونجار، استاد موسیقی معروف تایلند سروده است، اجرا شد.

انتهای پیام/

 

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved