-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1401/12/23 - 13:32
  • 1039
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

تأکید بر توسعه روابط فرهنگی ایران و پاکستان در مراسم «روز فرهنگ بلوچ»

وابسته فرهنگی کشورمان در کویته در مراسم «روز فرهنگ بلوچ»، بر ضرورت توسعه روابط فرهنگی دو کشور دوست و برادر ایران و پاکستان تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سیدابوالحسن میری، وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در کویته به دعوت اداره‌کل فرهنگی ایالت بلوچستان در مراسم «روز فرهنگ بلوچ» شرکت کرد.

پیرلورن، معاون سرکنسول و پیرحیاتی، از همکاران سرکنسولگری کشورمان در کویته نیز وی را در این مراسم که به میزبانی اداره‌کل فرهنگی ایالت بلوچستان و با همکاری شورای ملی هنر پاکستان و شبکه صدا و سیمای دولتی ایالت بلوچستان برگزار شد، همراهی می‌کردند.

در این مراسم که عبدالخالق هزاره، وزیر فرهنگ و گردشگری ایالت بلوچستان و حاج منظور حسین، دبیرکل فرهنگی دولت بلوچستان، مدیر شبکه PTV-Bolanو داودترین، از مدیران اداره کل فرهنگی بلوچستان نیز حضور داشتند، هنرمندان معروف بلوچ از جمله اختر چنال آواز خوان نام آشنا در سطح پاکستان و دیگر گروه‌های هنری با پوشش لباس و دستار سنتی بلوچی به اجرای برنامه‌هایی از قبیل آواز خوانی بلوچی، نمایش تئاتر به زبان بلوچی و همخوانی بلوچی پرداختند.

عبدالخالق هزاره، وزیر فرهنگ و گردشگری دولت ایالتی بلوچستان در سخنرانی خود با تبریک روز جهانی فرهنگ بلوچ به بلوچ‌های جهان، گفت: به عنوان یک ملت فرهنگ دوست و همگرا، این وظیفه ما است که فرهنگ غنی مردمان بلوچستان را به کل جهان معرفی کنیم و چهره درست از این سرزمین به جهان نشان دهیم.

وی افزود: تجلیل از فرهنگ فقط برای یک روز نیست بلکه فرهنگ یک سرمایه ارزشمندی است که انسان تا به هنگام مرگ با آن زندگی می‌کند. فرهنگ تنها اسم لباس نیست بلکه رفتار و گفتار ما نیز فرهنگ ما را بیان می‌کند و خوشبختانه بلوچستان یکی از محدود مناطق جهان است که از فرهنگ غنی برخوردار است و می‌توان به آن افتخار کرد.

حاج منظور حسین، دبیرکل فرهنگی ایالت بلوچستان نیز در این مراسم، مطرح کرد: قوم بلوچ با داشتن فرهنگ غنی از تاریخ و تمدن منحصر به فرد برخوردار است که نه تنها در سطح پاکستان بلکه در سطح جهان هویت جداگانه دارد. روز فرهنگ بلوچ نه تنها در بلوچستان بلکه در دیگر ایالت‌های پاکستان نیز تجلیل می‌شود.

سخنران پایانی این مراسم، سید ابوالحسن میری، وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در کویته بود که ضمن تبریک روز فرهنگ بلوچ، سخنانی را درباره فرهنگ و ویژگی‌های مردم بلوچ بیان کرد.

میری با اشاره به اینکه ایران کشوری بزرگ با تمدن و فرهنگ غنی و کهن است و اقوام مختلف با فرهنگ‌ها و باورهای مخصوص به خود در آن زندگی می‌کنند، گفت: بلوچ‌ها یکی از اقوام اصیل، با سابقه و شناخته شده ایرانی هستند که دارای نوعی فرهنگ و باورهای خاص و متفاوتند.

وی از بلوچ‌ها با عنوان انسان‌هایی آزاده، مهمان نواز، راستگو، ناموس پرست، دلیر و شجاع و سخت‌کوش یاد کرد و افزود: مردم بلوچ به تأثیر از شرایط خاص محیط خویش، استوار، بردبار و با حداقل امکانات زندگی می‌کنند و شاید تحمل آنها در برابر مشکلات و سختی‌ها در هیچ یک از طوایف وجود نداشته باشد.

قوم بلوچ ؛ نماد مقاومت و وفاداری

وابسته فرهنگی کشورمان ابراز کرد: آنان (بلوچ‌ها) در دوستی ثابت قدم و وفادارند و در دشمنی سرسخت و همین ویژگی‌هاست که این قوم را از دیگر اقوام متمایز می‌سازد.

میری همچنین، اظهار داشت: روحیه آمادگی آنها برای دفاع به موقع از مرزهای جغرافیایی و فرهنگی و تمامیت ارضی کشورهایشان و وفاداری و سامان دادن به سرزمین و فداکاری در راه وطن از دیگر ویژگی‌های قوم بلوچ است.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره قوم بلوچ که فرمودند" قوم بلوچ عمیقاً به جمهوری اسلامی ایران وفادار هستند"، خاطرنشان کرد که در هشت سال دفاع مقدس شهدای زیادی از قوم بلوچ برای وطنشان ایران فداکاری و جانفشانی کردند که نمونه آن را می‌توان شهید سبیل اخلاقی نوجوان 11 ساله بلوچ از اهالی شهرستان نیکشهر استان سیستان و بلوچستان نام برد که در سال 1364 در منطقه هورالعظیم به فیض شهادت نائل آمد و به عنوان جوانترین شهید دفاع مقدس از وی یاد می‌شود.

وابسته فرهنگی کشورمان ابراز امیدواری کرد که در دوره جدید فعالیت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در کویته با همیاری و همکاری وزارت فرهنگ و گردشگری ایالت بلوچستان بتوانیم روابط فرهنگی دو کشور دوست و برادر ایران و پاکستان و به خصوص ایالت بلوچستان و استان سیستان و بلوچستان را گسترش دهیم.

انتهای پیام/

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved