-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/01/14 - 10:57
  • 724
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

تأکید بر تبادل تجربیات ایران و پاکستان در حوزه بانوان

خانم مه جبین شیران، دبیر پارلمانی امور توسعه بانوان بلوچستان بر تبادل هیأت بانوان بین دو کشور در بخش‌های علمی، دانشگاهی، بورسیه، فرهنگی، صنایع دستی، توسعه هنر و آموزش‌های فنی تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، فریدون پیرلورن، معاون سرکنسولگری و سید ابوالحسن میری، وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در کویته به دیدار خانم مه جبین شیران، دبیر پارلمانی امور توسعه بانوان، تغییرات آب و هوایی و محیط زیست بلوچستان رفتند.

در این دیدار که در مجلس ایالتی بلوچستان انجام شد، خانم زبیده جلال، وزیر سابق تولیدات دفاعی دولت پاکستان و نصرالله خان زیری، نماینده حزب ملی عوامی پشتونخواه در مجلس ایالتی نیز حضور داشتند.

خانم مه جبین شیران به سفر خود به ایران در بهمن‌ماه 1401 و شرکت در نخستین کنگره بین‌المللی بانوان تأثیرگذار اشاره کرد و گفت: تبلیغات منفی زیادی در مورد وضعیت زنان در ایران شنیده شده اما از نزدیک که مشاهده کردم واقعیت برعکس آن بود. در مقایسه با خیلی از کشورها؛ وضعیت زنان در ایران بسیار بهتر و حقوق آنان تأمین می‌شود و زنان ایرانی بسیار متمدن، با فرهنگ، با سواد و خوشحال هستند.

دبیر پارلمانی امور توسعه بانوان، تغییرات آب و هوایی و محیط زیست بلوچستان افزود: ایران علیرغم همه تحریم‌ها و ممنوعیت‌ها پیشرفت کرده و شاهد جاده‌ها، ساختمان‌های مدرن و نظافت در این کشور اسلامی بودیم.

وی بر تبادل هیأت بانوان بین دو کشور در بخش‌های علمی، دانشگاهی، بورسیه، فرهنگی، صنایع دستی، توسعه هنر و آموزش‌های فنی تأکید کرد.

خانم زبیده جلال، وزیر سابق تولیدات دفاعی دولت پاکستان نیز در این دیدار، ضمن تأکید بر افتتاح بازارچه مرزی پیشین - مند و اشاره به صحبت‌های خانم مه جبین شیران گفت: سه کشور ایران، پاکستان و عمان می‌توانند در زمینه شناسایی آثار باستانی مردم بلوچ همکاری کنند تا در یونسکو هم به ثبت برسد.

سید ابوالحسن میری، وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ کشورمان در کویته به اشتراکات فرهنگی بین دو کشور همسایه و دوست ایران و پاکستان به خصوص استان سیستان و بلوچستان و ایالت بلوچستان اشاره کرد.

وی گفت: راه اندازی غرفه‌های عرضه صنایع دستی در بازارچه‌های مرزی مشترک ایران و پاکستان و برگزاری نمایشگاه‌های مشترک فرصت خوبی برای عرضه صنایع دستی هنرمندان دو استان همجوار است.

میری با اشاره به دیگر فرصت‌های همکاری از جمله اعزام هیأت در بخش‌های علمی، دانشگاهی، میراث فرهنگی و گروه‌های هنری، پیشینه زبان فارسی در بلوچستان را تشریح کرد و خواستار همکاری برای فعالیت‌های مرتبط با آموزش زبان فارسی در این ایالت و برگزاری جشنواره‌های مشترک فرهنگی و هنری به خصوص ویژه بانوان شد.

نصرالله خان زیری، نماینده حزب ملی عوامی پشتونخواه در مجلس ایالتی نیز از پروژه‌های برق و گاز ایران برای پاکستان قدردانی و بر توسعه تجارت در مرزها بین ایران، پاکستان و افغانستان و تبادلات فرهنگی تأکید کرد.

انتهای پیام/

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved