-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/04/16 - 10:12
  • 115
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرپرست مرکز مطالعات میراث ناملموس تهران:

تأثیر هنر و معماری ایرانی بر بناهای تاریخی پاکستان از آشکارترین نمادهای همکاری فرهنگی بین دو کشور است

آتوسا مومنی به تأثیر فرهنگ و هنر ایران بر ساختمان‌های تاریخی و باستانی پاکستان اشاره کرد و گفت: تأثیر بی‌پرده هنر و معماری ایرانی بر بناهای تاریخی و باستانی پاکستان از معدود و آشکارترین نمادهای همکاری فرهنگی بین دو کشور است.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، خانم آتوسا مومنی، سرپرست مرکز مطالعات میراث ناملموس تهران به اتفاق خانم ساجده واندل، رئیس اسبق دانشکده ملی هنر پاکستان از خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور بازدید کرد.

در این دیدار، راه‌های گسترش روابط فرهنگی میان دو کشور ایران و پاکستان مورد بررسی قرار گرفت.

مسعودی با ارائه توضیحاتی پیرامون فعالیت‌های خانه فرهنگ ایران در لاهور بیان کرد: خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور قدمتی بیش از 60 سال دارد. نخستین سرپرست این مرکز فرهنگی، شاعر پاکستانی صوفی غلام مصطفی تبسم بود. از آن زمان تاکنون، این مرکز در حوزه‌های مختلف فرهنگی، آموزشی، هنری  فعالیت می‌کند.

مسئول خانه فرهنگ ایران در لاهور افزود: اشتراکات فرهنگی عمیق و گسترده‌ای بین ایران و پاکستان وجود دارد. این روابط ریشه‌دار تاریخی، زمینه‌ساز همکاری‌های وسیع در زمینه‌های مختلف از جمله فرهنگ، هنر، علم و آموزش خواهد بود. خانه فرهنگ تلاش می‌کند تا با گسترش روابط فرهنگی و هنری، دوستی و همبستگی میان دو ملت هر چه عمیق‌تر و استوارتر شود.

مسعودی اضافه کرد: این همبستگی، به خصوص در حفظ و نگهداری از میراث گرانقدر تاریخی و فرهنگی، نقشی بسیار مهم ایفا می‌کند. هر دو کشور با پیشینه‌ای غنی از تاریخ و فرهنگ، حامل ارزشمندترین نمادهای تمدنی هستند و حفظ و توسعه‌ی آنها وظیفه‌ای همیشگی است.

وی اظهار داشت: خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران یک عمارت قدیمی است که برای حفظ آن نیاز به حمایت دارد.

آتوسا مومنی نیز از بازدید خود از ساختمان‌های باستانی لاهور از جمله مسجد پادشاهی، قلعه لاهور و باغ شالیمار خبر داد و با اشاره به زیبایی و اهمیت این میراث فرهنگی گفت: با توجه به غنای فرهنگی و تاریخی لاهور، تصمیم داریم ارتباطات خود را با دولت پاکستان در زمینه حفظ و نگهداری میراث فرهنگی گسترش دهیم.

وی ضمن تحسین از باغ شالیمار اظهار داشت: جالب است که دولت پاکستان این باغ را در یونسکو تحت عنوان یک باغ پارسی به ثبت رسانده است. این باغ یکی از زیباترین نمونه‌های باغ‌های طرح پارسی است و نشان‌دهنده تأثیر عمیق فرهنگ ایرانی در این منطقه است.

آتوسا مومنی در مورد دوره آموزشی 6 روزه حفظ میراث فرهنگی ناملموس که توسط مرکز مطالعات میراث ناملموس تهران در شهر اسلام آباد پاکستان برگزار شد، عنوان کرد: این دوره آموزشی با حضور کارشناسان برجسته ایرانی و پاکستانی برگزار شد و باستان‌شناسان جوان پاکستانی از این دوره آموزشی استقبال فراوانی کردند و امیدواریم که این گام‌های ارزشمند برای حفظ و انتقال میراث فرهنگی به نتایج مثمر و ماندگاری منجر شود.

وی به تأثیر فرهنگ و هنر ایران بر ساختمان‌های تاریخی و باستانی پاکستان اشاره کرد و گفت: تأثیر بی‌پرده هنر و معماری ایرانی بر بناهای تاریخی و باستانی پاکستان، از معدود و آشکارترین نمادهای همکاری فرهنگی بین دو کشور است.

سرپرست مرکز مطالعات میراث ناملموس تهران ادامه داد: ما شاهد هستیم که این تأثیرات به خوبی در ساختار و زیبایی‌های معماری مانند مسجد پادشاهی، قلعه لاهور و باغ شالیمار به چشم می‌خورد. این اشتراکات فرهنگی نه تنها به ارتقای تاریخ و فرهنگ دو ملت کمک می‌کنند، بلکه می‌توانند زمینه‌ساز همکاری‌های بیشتر در زمینه تبادل تجربیات و دانش فنی و حفظ و احیای این میراث‌های ارزشمند میان دو کشور باشند.

آتوسا مومنی خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم این ارزش‌های فرهنگی را به نسل‌های آینده منتقل کرده و آنها را برای نسل‌های آینده حفظ کنیم.

انتهای پیام/

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved