-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/02/25 - 12:39
  • 273
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
دیوسالار در مراسم رونمایی کتاب «سیاست فرهنگی خارجی آلمان» :

بی تردید ما در روابط دوجانبه با کشورها، نیاز به شناخت کامل داریم

نشست بررسی و رونمایی کتاب «سیاست فرهنگی خارجی آلمان در روابط بین الملل و دو جانبه» با حضور نویسنده و مسوولان فرهنگی کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در این نشست که در حاشیه سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برپا شده بود، حسین دیوسالار دبیر شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تاکید بر اینکه انتشار چنین کتاب هایی بر فعال سازی دیپلماسی فرهنگی کمک می کند، ابراز کرد: دیپلماسی فرهنگی و قدرت نرم، موضوعاتی است که مورد توجه کشورهای توسعه یافته قرار دارد و آنان درک درست تاریخی از این مولفه های مهم داشته اند و دارند.

وی افزود: کشورهای توسعه یافته براساس تاریخ غنی گذشته شان یا تاریخی که خود ساخته اند مسیر توسعه را ایجاد کرده اند و در میان، عرصه دیپلماسی شان در همه بخش ها، از جمله فرهنگ فعال شده است. 

دیوسالار با اشاره به ویژگی های کتاب «سیاست فرهنگی خارجی آلمان» گفت: نویسنده در این کتاب، تلاش کرده است علاوه بر روابط دوجانبه آلمان و جمهوری اسلامی ایران، به روابط این کشور با سایر کشورهای جهان را نیز مورد کنکاش قرار دهد و نگاه جامع تری به موضوع داشته باشد. 

دبیر شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همچنین بیان کرد: بی تردید ما در روابط دوجانبه با کشورها، نیاز به شناخت کامل داریم. هر جا ما نسبت به طرف مقابل شناخت داشته ایم، صاحب توفیق شده ایم. 

وی همچنین با بیان اینکه ما دارای کشوری با فرهنگ غنی و قابل افتخار در جهان هستیم، ادامه داد: این ظرفیت را داریم که دیگران را به راحتی جذب این فرهنگ ارزشمند سازیم و در نتیجه، منافع ملی را در عرصه های مختلف می توانیم محافظت کنیم. 

در ادامه این نشست، حمید محمدی نویسنده کتاب «سیاست فرهنگی خارجی آلمان در روابط بین الملل و دوجانبه» گفت: آنچه که مدت ها دغدغه داشتم این بود که ما نیاز به شناخت دقیق سیاست ها و رویکردهای کشورها در حوزه فرهنگ داریم. از آنجا که کمتر در این باره کار شده بود، من تصمیم گرفتم این کتاب را تالیف کنم.

وی با بررسی تاریخی شرایط آلمان در قرن گذشته، ابراز کرد: این کشور بعد از جنگ جهای دوم، وجهه و اعتبار بین المللی اش را از دست داده بود. دولت جدید بعد از جنگ به دنبال ترمیم این وجهه و بازیابی موقعیت خود در سطح بین الملل بود. در نتیجه سیاست خارجی برای مسوولان اش، اهمیت بسیاری داشت. 

محمدی در ادامه توضیح داد: کشور آلمان، برخلاف بسیاری از کشورهای دیگر، وزارتخانه ای مرتبط با فرهنگ ندارد و فقط یک اداره فرهنگ و رسانه در دولت آن، فعالیت و امور فرهنگی داخل کشور را مدیریت می کند. اما در حوزه فعالیت های فرهنگی بین المللی، یک بخش، مستقیما زیر نظر وزارت امور خارجه این کشور حضور دارد. این موضوع، نشان از جایگاه مهم فرهنگ در مراودات بین المللی این کشور دارد.

نویسنده کتاب «سیاست فرهنگی خارجی آلمان» با اشاره به سیاست های فرهنگی بین المللی کشور آلمان، بیان کرد: برخلاف بسیاری از کشورها که در حوزه فرهنگ، متمرکز هستند، آلمان در حوزه فرهنگ بین الملل، دست به تمرکززدایی زده است به طوری که سیاستگزاری های مرتبط را 26 سازمان و نهاد انجام می دهند 

وی همچنین بیان کرد: از دهه 70 میلادی، سیاست فرهنگی خارجی آلمان به عنوان ضلع سوم سیاست خارجی این کشور تعیین شد. دیپلماسی سیاسی و اقتصادی در کنار دیپلماسی فرهنگی مورد استفاده قرار گرفت و در واقع، از فرهنگ برای پیشبرد اهداف اقتصادی و سیاسی بهره برداری شد. 

محمدی با بیان اینکه آلمانی ها از فرهنگ برای تغییر در ایجاد ارتباط با کشورها، استفاده می کنند، ادامه داد: آلمان سعی کرده است از دهه 80 میلادی، فعالیت های فرهنگی خارجی خود را وسعت دهد. موضوعاتی مانند میراث فرهنگی و آموزش زبان، برای تعامل با کشورهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد و با تمرکز بر فعالیت های علمی- فرهنگی، به جذب نخبگان کشورهای دیگر، مبادرت می ورزد. این فعالیت ها، سبب رونق گرفتن کسب و کارها در آلمان می شود.

رایزن پیشین جمهوری اسلامی ایران در آلمان، درباره بودجه فعالیت های فرهنگی خارجی در این کشور، اظهار کرد: طبق آماری که تا سال 2021 داریم، آلمانی ها مبلغ 2 میلیارد و 200 میلیون دلار برای این کار در نظر گرفته اند که عدد قابل توجهی است و نشان از آن دارد که آنها مصمم تر از قبل، به موضوع روابط فرهنگی بین المللی شان، می پردازند. 

کتاب «سیاست فرهنگی خارجی المان در روابط بین الملل و دو جانبه» از سوی انتشارات الهدی منتشر و روانه بازار شده است. 

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved