-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/04/03 - 08:38
  • 716
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

بیست و دومین شماره پادکست جلوه های ایران منتشر شد

بیست و دومین شماره پادکست جلوه های ایران روز سی و یکم خرداد ماه 1402 منتشر و در بستر شبکه های اجتماعی صدا محور در دسترس عموم علاقمندان قرار گرفت.

 به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی  در این شماره از ایرانکست، مخاطبان یونانی با شهر زیبا و تاریخی اردبیل و جاذبه های گردشگری آن، موذن خوش صدای این خطه مرحوم استاد رحیم موذن زاده اردبیلی و غذای سنتی این شهر یعنی آش دوغ آشنا می­شوند. همچنین در این برنامه خانم دکتر کاندرودی گوینده پادکست، ضمن اشاره به روز ملی فرش در ایران، توضیحات مبسوطی در خصوص فرش ایرانی، تاریخچه آن و علت نام گذاری این روز به عنوان روز ملی فرش ارائه کرد. علاوه بر این در بخش داستان های اصیل ایرانی، یکی از داستان های زیبای مثنوی معنوی به نام "اختلاف انگوری" به زبان یونانی روایت شد. همچنین در قسمت ایران از نگاه یونانیان، با خانم لابرینی ثوما خبرنگار یونانی که به تازگی از سفر به ایران بازگشته است، مصاحبه ای در خصوص تشابهات رفتاری و فرهنگی ایرانیان و یونانیان به عمل آمد.

در ابتدای این رویداد شنیداری، خانم دکتر مارینا کاندرودی پس از خوش­آمد گویی اولیه و معرفی فرش ایرانی، شهر تاریخی اردبیل و برخی از جاذبه های گردشگری این شهر از جمله آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، تالاب پته‌ خور، بازار بزرگ اردبیل و ... را معرفی نمود.

خانم مارینا درباره این شهر گفت: ما امروز به یکی از زیباترین شهرهای شمال غرب ایران سفر می­کنیم. اردبیل شهری توریستی و خاص است که جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی را در کنار هم به گردشگران هدیه می‌دهد. سفر به اردبیل، نشانه رفتن چند هدف با یک تیر است، در اردبیل هم می‌توانید یک زمستان سرد با زمین‌ها و کوه‌های پوشیده از برف را ببینید و هم تابستانی خنک و مطبوع را تجربه ‌کنید. هم می‌توانید بهترین کباب‌ها و آش دوغ‌ها را میل ‌کنید و هم عسل باکیفیت و طبیعی بخرید. هم طبیعت‌گردی ‌کنید و بناهای تاریخی بی‌نظیر را مشاهده ‌کنید و هم در آب‌های چشمه‌های آبگرم شنا کنید.

وی در ادامه تعدادی از مراکز گردشگری – تاریخی این شهر را معرفی کرد و گفت: بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، یکی از مهمترین جاذبه های تاریخی و مذهبی استان اردبیل است. این بنا در قرن هفتم هجری به دستور شاه اسماعیل صفوی، بنیانگذار سلسه صفوی، ساخته شده است. بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، به عنوان محل دفن شیخ صفی الدین اردبیلی، بنیانگذار صفویه، شناخته می شود. این بنا به عنوان یکی از آثار معماری برجسته دوره تیموریان شناخته می شود که در سال ۱۳۵۰ به عنوان یکی از آثار تاریخی و فرهنگی ایران به ثبت رسیده است. بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، دارای سه بخش مجزا است که شامل حرم، مسجد و مدرسه است.

گوینده ایرانکست همچنین اضافه کرد: این شهر زیبا که در شمال غربی ایران واقع است، دارای جاذبه های فراوان طبیعی و بسیار زیبا است و بهترین پیست های اسکی را دارد. این شهر حتی در فصل تابستان نیز هوای بسیار دلپذیری دارد.

از قسمت های جذاب پادکست جلوه های ایران، روایت داستان های اصیل ایرانی است. در این نوبت یکی از داستان های زیبای مثنوی معنوی به نام "اختلاف انگوری" به زبان یونانی خوانده شد. بعد از آن و در بخش معرفی مشاهیر، صدای خاطره انگیز رحیم موذن زاده اردبیلی معرفی شد. پس از معرفی او و صدای دلنشینی که در میراث معنوی ایران نیز ثبت شده است، قطعه ای از اذان معروف و جاودانه وی در این پادکست پخش شد.

سپس در بخش ایران از نگاه یونانیان، مصاحبه ای با سرکار خانم لابرینی ثوما، خبرنگار و تحلیل گر سیاسی یونانی که ماه گذشته سفری در قالب تیم رسانه ای به ایران داشت، به عمل آمد و ایشان طی یک گفت و گوی پانزده دقیقه ای از مشاهدات و تجربیات خود در سفر به ایران گفت. وی در بخشی از این گفت و گو اظهار داشت: اولا باید به این نکته اشاره کنم که این بار سومی بود که به ایران می رفتم  و هر بار متوجه می شوم که چقدر به این کشور و مردمانش علاقه­مندم. نوبت قبل که به این کشور سفر کردم در زمان شهادت سردار بزرگ ایران، قاسم سلیمانی بود که برای رپورتاژ خبری رفته بودم. اما، در این سفر علاوه بر تهران، به شهر های مختلف رفتم. مهمان­نوازی این مردم برای من و تیم یونانی  بسیار خاطره انگیز و خاص بود و شاید در هیچ جای دیگر چنین صحنه هایی از عشق و محبت نسبت به هم نوع را نتوان دید. من می خواهم به شنوندگان برنامه شما بگویم که بزرگترین موهبت ایران مردمانش هستند.

وی در ادامه با اشاره به شهرهای ایران از انواع و طعم غذا های ایرانی در رستوران های داخل بازار و رستوران های بین راهی گفت و در نهایت ایران را امن ترین و زیبا ترین کشور منطقه نامید.

سپس در بخش طعم و مزه ایرانی، یکی از غذای های سنتی مربوط به شهر اردبیل یعنی آش دوغ معرفی و نحوه طبخ آن توضیح داده شد. در پایان، خانم مارینا از شنودگان خواست که اگر این غذا را درست کردند، عکس های خود را ارسال و تجریباتشان را در قالب فایل های صوتی برای تیم ایرانکست به نشانی irancast.gr بفرستند.

 

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved