-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1401/12/01 - 11:30
  • 837
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
رایزن فرهنگی ایران در دهلی‌نو:

بنیاد فرهنگی ادبی طالب آملی تأسیس شود

محمدعلی ربانی پیشنهاد داد که با همکاری مشترک دانشگاه‌های علیگر، جواهر لعل نهرو، مازندران و مراکز فرهنگی آمل، بنیاد فرهنگی ادبی طالب آملی با هدف احیاء آثار طالب آملی و فراهم سازی همکاری‌های مشترک در عرصه طالب پژوهی تأسیس شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به همت مشترک رایزنی فرهنگی کشورمان در دهلی‌نو و مرکز تحقیقات زبان فارسی دانشگاه علیگر، دومین روز از برپایی کنگره ادبی طالب آملی با حضور هیأت علمی هنری از مازندران و شهر آمل  و جمعی از اساتید هندی در دانشگاه علیگر در آگرا هند برگزار شد.

در این کنگره، علاوه بر اجرای موسیقی طالب خوانی از استان مازندران، 13 سخنران طی دو نشست صبح و بعد از ظهر به ارائه مقالات علمی خود پیرامون شخصیت، آثار و اشعار طالب آملی شاعر ایرانی در بارگورکانیان هند پرداختند.

در مراسم افتتاحیه این همایش ادبی و علمی، محمدعلی ربانی، رایزن فرهنگی کشورمان، محمد گلریز، معاون رئیس دانشگاه  علیگر، خانم آذرمیدخت صفوی، از اساتید برجسته زبان فارسی، عثمان غنی، رئیس مرکز تحقیقات زبان فارسی، عارف نذیر، رئیس دانشکده هنر دانشگاه علیگر، محسنی، نماینده دانشگاه مازندران، خانم رعنا خورشید، رئیس دپارتمان زبان فارسی دانشگاه علیگر سخنرانی کردند.

محمد گلریز، عضو هیأت امناء و معاون رئیس دانشگاه علیگر در سخنانش اظهار داشت: ایران در طول تاریخ گذشته همواره مهد تمدن و فرهنگ و زادگاه شاعران بزرگ بوده است.

وی افزود: امروزه پارادایم جنگ و منازعه به ویژه در جهان اسلام، فرهنگ و گفتمان غالب بوده و شعر و ادب فارسی و فرهنگ ایرانی که همواره دعوتگر به تعامل و گفت‌وگو و صلح بوده است می‌تواند سازوکار مناسبی جهت برون رفت از فضای منازعه برانگیز در جهان باشد.

گلریز با اشاره به خاطرات سه نوبت سفرش به کشورمان، جاذبه‌های فرهنگی و ادبی ایران را ظرفیت و فرصت مناسبی جهت همکاری و تعامل ایران و هند برشمرد و بر ضرورت توجه نسل جوان هند به فراگیری زبان فارسی در فهم بی واسطه و بهره گیری از ظرفیت سازنده و تاثیرگذارشعر فارسی در حفظ ارزش‌های اخلاقی تاکید کرد.

معاون رئیس دانشگاه اسلامی بر لزوم کاوش در مسیرهای مشترک بین دانشگاه اسلامی علیگر و مؤسسات از ایران و شروع دوره‌های کوتاه مدت قدردانی از هنرهای زیبا، موسیقی محلی، ادبیات و شعر برای دانشجویان جوان تاکید کرد.

عارف نذیر، رئیس دانشکده هنر دانشگاه علیگر نیز در سخنانش، به تشریح پیوستگی‌های ادبیات و هنر پرداخت و خاطرنشان کرد: شعر و زبان فارسی بیش از هر زبان دیگری از هنر به ویژه موسیقی و خوشنویسی بهره برده است.

وی بر ارزش‌های برادری، برادری و همبستگی میان جوامع تاکید و طالب آملی را نماینده فرهنگ ترکیبی هند و ایران توصیف کرد.

عثمان غنی، رئیس مرکز تحقیقات زبان فارسی به فعالیت‌ها و تلاش‌های این مرکز در احیای آثار شاعران بزرگ پارسی‌گو از جمله طالب آملی پرداخت.

خانم آذرمی دخت صفوی، مشاور و مدیر مؤسسه فارسی در سخنرانی خود، گفت: طالب آملی بزرگترین نماینده سبک شعر هند و فارسی بود که بعدها در سراسر هند رواج یافت. او با پرتو انداختن سناریوی ادبی - زبانی در هند و ایران در پس ‌زمینه رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، نظامی و ادبی آسیای مرکزی، غرب آسیا، شبه قاره هند و ترکیه عثمانی توانست  جهش بزرگی در ادبیات پدید آورد و به  یکی از منادیان اصلی شعر فارسی در هند تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: در آن روزها شاعران، هنرمندان و نوازندگان متعددی به هند آمدند زیرا هند را محل امنی می‌دانستند.

ربانی، رایزن فرهنگی کشورمان در دهلی‌نو با اشاره به سهم شاعران و ادیبان در پی‌ریزی بنای روابط دو کشور ایران و هند، رسالت شعر و شاعری را بیان حکمت‌ها و روشنگری در جامعه خواند و خاطرنشان کرد: شعر حاصل فهم و درک شاعر از پدیده‌های هستی است و بازتاب دهنده خلقیات و باورهای یک جامعه و منبع مهمی برای تاریخ‌نگاری است که بر اساس آن می‌توان به قابلیت‌ها و توانایی فرهنگی تمدنی یک جامعه پی برد.

وی پیشنهاد داد که با همکاری مشترک دانشگاه‌های علیگر، جواهر لعل نهرو، مازندران و مراکز فرهنگی آمل، بنیاد فرهنگی ادبی طالب آملی با هدف احیاء آثار طالب آملی و فراهم سازی همکاری‌های مشترک در عرصه طالب پژوهی تأسیس شود.

در ادامه این همایش علمی، چهار تن از اساتید و پژوهشگران اعزامی از دانشگاه مازندران و شهر آمل شامل محسنی، ذبیحی، علیشریفی، فلاح و 9 تن از اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های هند در مقالات و سخنرانی خود به بررسی آثار و اندیشه محمد طالب آملی شاعر برجسته ایرانی درباره جهانگیر امپراتور مغول پرداختند.

مرتضی محسنی، از دانشگاه مازندران در مقاله خود به بررسی مولفه‌های سرمایه اجتماعی در غزل‌های  طالب آملی پرداخت. وی در این مقاله مشارکت اجتماعی، اخلاق سرمایه ساز برگرفته از همدلی و الگوهای اخلاقی، نقد و انتقاد خود، جامعه و حکومت، اعتماد به دیگران، وفاداری، مردمداری، تشویق به نیکوکاری و تعاون و دوری از کینه توزی را از مؤلفه‌های سرمایه اجتماعی در نگاه طالب آملی خواند.

ذبیحی، دیگر پژوهشگر و طالب پژوه ایرانی در مقاله خود با بررسی منظومه‌های طالب و زهره پژوهش‌های خود در زمینه طالب آملی در روایت‌های افسانه‌ای باورهای عامیانه مردم مازندران و شخصیت طالب آملی شاعر پرداخت.

میثم فلاح، باستان شناس و دیگر طالب پژوه مازندرانی، خانم رعنا خورشید، رئیس گروه زبان فارسی،  محمد عثمان غنی، رییس مرکز تحقیقات زبان فارسی دانشگاه علیگر ، احتشام ، نعیمه خاتون، مدیر کالج زنان اسلامی علیگر، خانم زکیه اطهر صدیقی، عضو هیئت علمی دانشگاه علیگر ، عراق رضا زیدی از دانشگاه جامعه ملیه ، نقی عباس از دانشگاه بنارس ، اشرف خان از دانشگاه دهلی ،عاصف از دانشگاه پتنا و جمعی دیگر از اساتید و سخنرانان سه نشست صبح وبعد از ظهر این همایش علمی بودند.

پس از افتتاحیه، اجرای موسیقی طالب خوانی توسط هنرمندان ایرانی علی اصغر رستمی، مرتضی نیکزاد و بهروز بهرامی اعزامی از آمل مازندران از دیگر برنامه‌های این برنامه بود که با استقبال مواجه شد.

همچنین تعدادی از دانشجویان دانشگاه علیگر نیز با استفاده از اشعار فارسی به اجرای موسیقی در این برنامه پرداختند.

انتهای پیام

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved