-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/12/07 - 08:04
  • 198
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

بزرگداشت یاد و خاطره «کامیوکا» در ژاپن

با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ژاپن، آیین گرامیداشت یاد و خاطره کامیوکا، ایرانشناس و استاد زبان فارسی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به همت انجمن مبادلات فرهنگی ایران و ژاپن و با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ژاپن، آیین گرامیداشت یاد و خاطره کامیوکا، ایرانشناس و استاد زبان فارسی در محل این نمایندگی فرهنگی برگزار شد.

در این نشست، 15 تن از ایرانشناسان و اساتید زبان فارسی و اعضای انجمن مبادلات فرهنگی ایران و ژاپن حضور داشتند و خاطرات خود را از آن مرحوم بیان کردند.

در ابتدای این نشست، خانم کاگایاما، دبیرکل انجمن مبادلات فرهنگی ایران و ژاپن ضمن تشریح برنامه و یادی از خدمات علمی و هنری استاد کامیوکا از حاضران دعوت کرد به یاد آن مرحوم یک دقیقه سکوت کنند.

محمدرسول الماسیه، سرپرست رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن به حضار خوشامد گفت و از خانم کاگایاما  تشکر کرد که رایزنی را برای برگزاری این جلسه انتخاب کردهاند.

وی با گرامیداشت یاد استاد کامیوکا و درود به روان او و دعا برای آرامش او بعد از مرگ و بهره مندی از رحمت الهی گفت: ایشان هم اهل مطالعه و تحقیق و تدریس بود و هم هنرمند و زیبایی شناس. عکس‌هایی که او از طبیعت و مردم ایران گرفته، زیبایی‌های این سرزمین و مهربانی مردمش را به خوبی نشان می‌دهد.

سرپرست رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن افزود: کارهای علمی زیادی در ژاپن در زمینه ایرانشناسی انجام شده است. تعدادی از ایران پژوهان ژاپنی سال‌ها در ایران مقیم بوده و به تحقیق و مطالعه پرداخته‌اند. اما این تلاش‌ها و پژوهش‌ها در ایران ناشناخته بوده است.

وی ادامه داد: جامعه علمی ایران به اندازه کافی با کیفیت و کمیت پژوهش‌های ایرانشناسی در ژاپن آشنا نیست. البته حدود ده سال پیش با تلاش رجب زاده، استاد دانشگاه اوساکا کتابی در ایران با عنوان «ایرانشناسی در ژاپن» منتشر شده که به نظرم کمی این کمبود را رفع کرده است. باید ایرانشناسان ژاپنی، هم در ژاپن و هم در ایران معرفی شوند .

دومین سخنران کی ایچی کیتاهارا بود که به تلاش‌های آن مرحوم برای ایجاد و فعال سازی این انجمن طی سالیان متمادی اشاره کرد.

کامی‌یاما میکی از نویسندگان روزنامه اقتصادی "نیکی آسیا" با ارائه تعدادی از عکس‌های هنری کامیوکا که از طبیعت و مردم ایران گرفته درباره موقعیت هر عکس و زمان آن توضیحاتی داد.

در ادامه این برنامه، هر کدام از حضار دیدگاه خود در باره کامیوکا و آثار او  و یا خاطره‌ای که از وی داشتند را بیان کردند.

خانم سوزوکی شیوری، استاد پاره وقت زبان فارسی دانشگاه مطالعات خارجی به مهربانی و اخلاق نیکوی استاد اشاره کرد و افزود: کامیوکا شعر تانکا می‌سرود و طرح مانگا می‌کشید.

ایواساکی یوکو، استاد اقتصاد مؤسسه توسعه اقتصادی گفت: توسط خانم یاماگیشی با کامیوکا آشنا شده بود. از سوی دیگر همسرش ریاست همین مؤسسه‌ای که آن مرحوم مشغول پژوهش بوده را بر عهده داشت. ایشان از روحیه تعاملی و همکاری کامیوکا خیلی تعریف می‌کنند.

کونیشی هیرویا، خبرنگار سابق روزنامه اقتصاد ژاپن از کامیوکا تمجید کرد که از طریق ایشان این فرصت را پیدا کرده بود با فرهنگ ایرانی و تجربیات واقعی که ربطی به سیاست ندارد، آشنا شود.

سوزوکی هیتوشی، پژوهشگر ارشد سابق مؤسسه مطالعات اقتصادی آسیا زیر نظر وزارت اقتصاد ژاپن به روزهای پایانی عمر کامیوکا اشاره کرد که دو بار به عیادتش رفته بود.

فوکامی کازوکو، پژوهشگر فرش و خانم یاما گیشی، استاد دانشگاه میجی در باره عکس‌های هنری باقی مانده از کامیوکا سخنرانی کردند که حجم عظیمی از نگاتیوهای ارزشمند عکس باقی مانده از کامیوکا باید توسط مؤسسات مرتبط مرتب شده و برای درازمدت حفظ شود.

انتهای پیام/

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved