-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/03/12 - 09:30
  • 407
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

بزرگداشت ولادت امام رضا(ع) در دهلی نو

مراسم جشن ولادت امام رضا(ع) در رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، همزمان با ولادت با سعادت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) و به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو، مراسم جشنی با حضور اعضای خانواده‌های ایرانیان مقیم در دهلی نو و جمعی از علمای هندی در محل خانه فرهنگ کشورمان برگزار شد.

این مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید  توسط فرید الدین فرید‌ عصر، رایزن فرهنگی ایران در دهلی نو آغاز شد و در ادامه حجت الاسلام والمسلمین محسن تقوی، امام جمعه مسجد جامع شیعیان در دهلی نو به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی با اشاره به نامگذاری ایام ولادت کریمه اهل بیت حضرت معصومه سلام الله علیها و ولادت امام رضا(ع) به عنوان دهه کرامت در ایران و نتایج فرهنگی مثبت آن در جامعه، پیشنهاد کرد که در هند نیز این ایام به  همین عنوان جشن گرفته شود تا مردم هرچه بیشتر با سیره ائمه معصومین (ع) آشنا شوند.

در بخش دیگر برنامه یکی از شاعران هندی اشعاری در مدح این امام همام قرائت کرد و جواد ربانی اشعاری را به فارسی در مدح امام رضا(ع) خواند.

پس از آن، فرید الدین فرید عصر با تلاوت حدیث مشهور سلسلة الذهب،  توجه به آرمان شهر را یکی از مسایل اصلی وزن دهی به فرهنگ  و تفکر هر جامعه‌ای خواند و افزود:  متفکران  هر جامعه‌ای از آرمان‌شهر صحبت کرده‌اند تا الگویی برای زندگی رو به کمال پیدا کنند. افلاطون در مورد این موضوع صحبت کرده ، مسیحیان نیز در این موضوع حرف دارند و در بین  مفکران مسلمان فارابی درباره مدینه فاضله سخن گفته ‌است.

وی با اشاره به حدیث سلسلة الذهب گفت: امام رضا(ع) در این حدیث که در شهر نیشابور خراسان و در مهد اندیشه کنگ دژ روایت فرمودند، برای بیان معارف توحیدی از استعاره دژ استفاده می‌کنند که توسط ایرانیان آن زمان کاملا یک مفهوم قابل فهم و شناخته شده است. امام از دژ مستحکم توحید سخن می‌گوید که آرمان‌شهری است که در مرکزش توحید قرار دارد. هر کس در این شهر وارد شود در امان است اما شروطی دارد و من یکی از شرایط آن هستم. وقتی امام به جایگاه ولی خدا در دژ توحید اشاره می‌کند یک ایرانی می‌تواند این جایگاه را با نقش خسرو در شهر آرمانی خود مقایسه کند و متوجه شود که امام معصوم همان گمشده آرمانی اوست. این نمونه یک رفتار فرهنگی با توجه به مکان و زمان و مخاطب است.

در بخش پایانی برنامه یکی از فرزندان ایرانی سرودی در رابطه با  امام رضا( ع) را با لحنی زیبا اجرا کرد.

شایان ذکر است که همزمان با این مراسم، مسابقه نقاشی و رنگ آمیزی با موضوع امام رضا علیه السلام ویژه کودکان تدارک دیده شده بود که بچه‌ها به نقاشی و رنگ‌آمیزی پرداختند و به بهترین نقاشی جوایزی نیز تعلق گرفت.

انتهای پیام

 

 

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved