-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/02/02 - 08:38
  • 265
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

بزرگداشت سالروز سعدی شیرازی در آستانه قزاقستان

مراسم بزرگداشت سالروز سعدی شیرازی در رایزنی فرهنگی کشورمان در آستانه قزاقستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت سالروز بزرگداشت حکیم سخن، سعدی شیرازی، مراسم نکوداشتی با حضور علی‌اکبر طالبی‌متین، رایزن فرهنگی ایران در قزاقستان، سید محمد عبادی، پژوهشگر دانشگاه ادیان و مذاهب ایران به عنوان مهمان ویژه و جمعی از دانشجویان زبان فارسی و ایران‌شناسی از دانشگاه بین‌المللی آستانه در محل رایزنی فرهنگی کشورمان در آستانه قزاقستان برگزار شد.

طالبی‌متین با خوشامدگویی به دانشجویان، علاقه‌مندی آنها را نسبت به شاعران و مفاخر ادبی ایران ستود و در باب اهمیت سعدی، این شاعر بزرگ ایرانی، به تاریخ ایران و حضور اسلام در ایران و تغییر زبان‌های سایر کشورهای اسلامی به عربی اشاره کرد.

رایزن فرهنگی کشورمان در آستانه اظهار داشت: ایرانیان به دلیل ظلم حاکم بر کشورشان و دعوت اسلام به عدل و برابری، دین مبین اسلام را با آغوش باز پذیرا شدند اما هیچگاه حاضر به تغییر زبان خود یعنی زبان فارسی نشدند.

وی افزود: البته این مهم به همت فردوسی شاعر نامدار ایران صورت گرفت که بنیان زبان فارسی را با خلق شاهنامه استحکام بخشید و حفظ کرد، اما اهمیت سعدی که امروز مصادف با روز بزرگداشت اوست در این است که فارسی امروزه وام‌دار شیوه سخن‌سرایی این شاعر و نویسنده بلندآوازه ایران است.

طالبی‌متین به نقل از یکی از حکایات کوتاه باب اول گلستان در سیرت پادشاهان برای دانشجویان پرداخت و توضیحاتی در این رابطه ارائه کرد.

وی در پایان سخنانش با قرائت شعر معروف سعدی «بنی آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش ز یک گوهرند»، گفت: این شاعر بزرگ 780 سال پیش با تشبیه جامعه بشری به پیکره یک انسان به زیبایی موضوع همدردی انسان‌ها با هم را به تصویر کشیده است.

پس از آن، سید محمد عبادی قدری بیشتر دانشجویان را با جزئیات زندگی و آثار این شاعر بزرگ آشنا کرد. وی ضمن ارائه اطلاعاتی در خصوص زندگی، تحصیل و سفرهای وی، به توصیف دو اثر ارزشمند او یعنی بوستان و گلستان پرداخت.

عبادی همچنین از کلیات سعدی که حاوی قصاید، غزلیات، قطعات، ترجیع‌بند، رباعیات و مقالات و قصاید عربی است، نام برد.

وی در بیانات خود با تأملی بر سفرهای سعدی، توشه این سفرها را قصه‌ها، روایات و مشاهداتی دانست که ریشه در واقعیت زندگی داشت و چنانچه در هر حکایت گلستان، هر عبارت از پس هزاران تجربه و آزمایش به شیوه‌ای یقینی بیان می‌شود، به طوری که هر حکایت بیش از این که جنبه تخیل و نظر داشته باشد، حاصل دنیای تجربه‌های عملی است.

این پژوهشگر افزود: شاید به دلیل عینی بودن، پند و اندرزهای سعدی بسیار دلنشین است، گرچه نحوه بیان هنرمندانه آنها نیز سهم عمده‌ای در این آثار دارد.

انتهای پیام/

 

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved