-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1401/12/24 - 07:44
  • 642
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی در هرات

به مناسبت بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی، نشست تخصصی ادبی با حضور اساتید زبان فارسی، فرهیختگان و دانشجویان زبان فارسی در مرکز فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با همکاری انجمن ادبی هرات و مؤسسه تحصیلات عالی کهکشان شرق، نشست تخصصی ادبی با حضور اساتید زبان فارسی، فرهیختگان و دانشجویان زبان فارسی در محل سالن اجلاس مرکز فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات برگزار شد.

در این برنامه که با تلاوت قرآن کریم آغاز شد، خالق‌نیا، نماینده فرهنگی هرات در این نشست تخصصی به معرفی شخصیت و آثار حکیم نظامی (شاعر پرآوازه زبان فارسی) پرداختند.

سخنرانی منیر (رئیس انجمن ادبی هرات)، ولیشاه بهره (مدیر فرهنگسرای بهره) و سخنرانی علمی خانم استاد نیک سیر بخش‌های بعدی این نشست تخصصی بود.

در ادامه با شعر خوانی و ارائه مطالب علمی از تعدادی از اساتید و دانشجویان زبان ادبیات فارسی شرکت‌کننده در مراسم ادامه پیدا کرد.

پخش کلیپی در خصوص حکیم نظامی گنجوی از بخش‌های دیگر این برنامه بود.

منیر، رئیس انجمن ادبی هرات به نقش و جایگاه شعر نظامی و سبک ایشان اشاره و توجه به غنای ادبی و تصویرسازی نظامی گنجوی و همچنین، بررسی ویژگی‌های کتاب مخزن الاسرار اشاره کرد.

وی ضمن خواندن بخشی از اشعار مخزن الاسرار و تبیین ویژگی‌های ادبی به واقع حکیم نظامی را فردی تأثیرگذار در حوزه زبان و ادبیات فارسی در قرن ششم تلقی کرد.

منیر اظهار داشت: وجود شاخصه‌های عمیق در حوزه تصوف اسلامی از دیگر ویژگی‌های شعر نظامی محسوب می‌شود.

سخنران بعدی، ولیشاه بهره بود که با نگاهی عرفانی به موضوع علاقه و عشق بی مانند حکیم نظامی به حضرت محمد(ص) پرداخت و با خوانش اشعاری صحبت‌های خود را به پایان رساند.

خانم نیک سیر با اشاره به موضوع استفاده از غم و اندوه در اشعار حکیم نظامی با تکیه بر اثر خسرو و شیرین، سخنرانی خود را ارائه کرد.

انتهای پیام/

 

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved