-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/02/29 - 10:53
  • 237
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

بزرگداشت حکیم عمر خیام و مختومقلی فراغی در قزاقستان

مراسم بزرگداشت حکیم عمر خیام و مختومقلی فراغی به همت رایزنی فرهنگی ایران در آستانه قزاقستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت سالروز بزرگداشت حکیم عمر خیام و به همت رایزنی فرهنگی ایران در آستانه، مراسم بزرگداشتی با حضور علی اکبر جوکار، سفیر ایران در قزاقستان، رخسانا جلیلوا، رایزن فرهنگی جمهوری تاجیکستان در قزاقستان، سامال تولبایوا، استاد برجسته و عضو هیأت علمی دانشگاه ملی اوراسیا، آیگیریم ایبرایوا، رئیس دانشکده علوم اجتماعی و معاون روابط بین‌الملل دانشگاه بین‌المللی آستانه و داناگل بابالیکوا، از اساتید دانشگاه دفاع ملی آستانه برگزار شد.

علی‌اکبر طالبی‌متین، رایزن فرهنگی کشورمان در آستانه در سخنانی، سالروز بزرگداشت حکیم عمر خیام نیشابوری فیلسوف، ریاضیدان، ستاره‌شناس و شاعر رباعی‌سرای ایرانی را تبریک گفت و به معرفی خیام و شرح مختصری در خصوص زندگی‌نامه او پرداخت.

وی گفت: خیام بیش از 26 اثر تألیف کرده است که از مهمترین آنها رباعیات خیام به زبان فارسی، عیون‌الحکمه، رساله معراجیه، رساله در علم کلیات و نوروز نامه است.

طالبی‌متین خاطرنشان کرد که خیام نه تنها شاعر بلکه ریاضیدان، موسیقی‌دان، ستاره‌شناس و فیلسوف بزرگی نیز بود اما بیشتر به عنوان شاعر معرفی شده است.

وی با اشاره به مخرب دانستن زهدفروشی و ریا برای انسان و جامعه از دیدگاه خیام، یکی از اصلی‌ترین مضامین رباعیات او یعنی ناپایداری دنیا را مورد اشاره قرار داد و گفت: شناخت و آشنایی عمیق ملت‌ها با آموزه‌های انسان‌های بزرگی همچون خیام لازم و ضروری است.

در بخشی از این مراسم، نگاهی نیز به زندگی و آثار مختومقلی فراغی شاعر بزرگ ترکمن و احیاگر زبان و ادبیات ترکمن‌ها صورت گرفت.

جوکار، سفیر کشورمان در قزاقستان، سخن خود را با قرائت یکی از رباعیات معروف خیام آغاز کرد و با برشمردن ویژگی‌های برجسته این شاعر پرآوازه که او را به یکی از اصلی‌ترین مفاخر ایرانی تبدیل کرده و باعث شهره جهانی او شده است، به شرح مختصری در خصوص ویژگی‌ها و مضامین اصلی رباعیات او پرداخت.
وی با بیان این مطلب که خیام اندیشه‌ای دارد که در رباعیاتش قابل جستجوست، آن را ناپایداری دنیا و حتمی بودن مرگ دانست و اشاره‌ای به بعد علمی خیام به ویژه در حوزه نجوم و ابداع تقویم هجری شمسی داشت.

جوکار تأکید کرد که خیام بدون شک یکی از بزرگ‌ترین مفاخر ما ایرانیان است و ما همواره به خاطر داشتن چنین شخصیت‌های برجسته‌ای در تاریخ میهن عزیزمان همواره بر خود می‌بالیم و بر ما لازم و واجب است تا هر ساله روز بزرگداشت مشاهیر کشورمان را هر چه باشکوه‌تر و سزاوارتر جشن بگیریم و به سهم خود و تا آنجا که در توانمان هست، آنها را به جهانیان معرفی کنیم ضمن آن که آموزه‌های آنها را که جز به درستی، راستی و نیکی رهنمون نیست، در زندگی به کار بندیم.

در ادامه این برنامه، مسابقه شعرخوانی برگزار شد که در آن کارت‌هایی که منتخبی از رباعیات خیام بر روی آنها نوشته شده بود، بین حاضران در مراسم توزیع شد و سپس به کسانی که بهترین خوانش را داشتند، جوایز نفیسی اهدا شد.

انتهای پیام/

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved