-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/04/15 - 09:43
  • 490
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
در گفت وگو با نورنیوز مطرح شد:

برگزاری هفته فرهنگی ایران در مسکو نقطه عطفی در دیپلماسی فرهنگی

برگزاری موثر هفته فرهنگی ایران در روسیه و اقبال تحسین برانگیز و حتی در مواردی غیر قابل انتظار شهروندان، اهالی هنر و رسانه‌های روسی را نسبت به این رویداد فرهنگی می‌توان مشاهده کرد

 همان ابتدا به سراغ «تثبیت الگوها» نمی‌رویم، بلکه بسیاری از پدیده‌ها را خود می‌سازیم و خلق می‌کنیم.

نورنیوز: با توجه به مقدمه جامعی که ذکر کردید، رویکرد کنونی کشور در عرصه دیپلماسی فرهنگی را چگونه تفسیر می‌کنید؟ در این خصوص آیا نقاط قوت و ضعفی وجود دارد؟

غفاری: در دوران تحولی جدید که با محوریت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و معطوف به نگاه اصولی و عملیاتی دولت محترم نسبت به مقوله دیپلماسی عمومی شکل گرفته است، قطعا دیپلماسی فرهنگی از انزوا خارج شده و در حال جایابی صحیح خود در منطقه راهبردی و سیاست خارجی کشور است.

طبیعی است که هنوز این جایابی به صورت کامل صورت نگرفته و در مواردی نیز کند پیش می‌رود. با همه این اوصاف، ریل‌گذاری صورت گرفته و عزم سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی جهت ترویج این دیپلماسی پویا و انعکاس آن در نما و حتی زیربنای سیاست خارجی کشور ستودنی است. مسیر زیادی را در این خصوص پیش رو داریم اما ریل‌گذاری صحیحی در این خصوص صورت گرفته و نمادها و آثار دیپلماسی فرهنگی در حال نمایان شدن است.

برگزاری موثر هفته فرهنگی ایران در روسیه و اقبال تحسین برانگیز و حتی در مواردی غیر قابل انتظار شهروندان، اهالی هنر و رسانه‌های روسی را نسبت به این رویداد فرهنگی می‌توان مشاهده کرد. اینکه موسیقی ایرانی و صنایع سنتی و خلاق و نوین ما به این شکل مورد تحسین و اقبال قرار می‌گیرد نشان می‌دهد که ظرفیت بزرگی در حال احیاست.

دیپلماسی فرهنگی اکنون یک منظومه عملیاتی است نه فقط یک واژه و مفهوم زیبا! قطعا در آینده مناسبات جهانی جایی برای سخن گفتن از ظرفیت‌های بالقوه ما در عرصه دیپلماسی فرهنگی وجود ندارد مگر اینکه ما فرهنگ غنی خود را به ملت‌های دنیا عرضه کنیم. این وظیفه البته دشوار است زیرا ما در خلاء و از نقطه صفر وارد میدان نشده‌ایم. دشمنان روایت‌گری‌های مسموم، معکوس و هدف‌مندی را علیه تمدن و فرهنگ غنی اسلامی-ایرانی صورت داده‌اند زیرا به وضوح می‌دانند اگر این فرهنگ به صورت واقعی و ملموس به جهانیان عرضه شود، جایی برای ایران‌هراسی تصنعی باقی نخواهد ماند.

نورنیوز: هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دو شهر مسکو و سن پترزبورگ چگونه در حال برگزاری است؟ چه نکات قابل توجهی در این خصوص وجود دارد؟

غفاری: به استقبال فوق‌العاده مخاطبان گوناگون روسی در این خصوص اشاره کردیم، موضوعی که نشان می‌دهد فرهنگ و هنر ایرانی تا چه اندازه می‌تواند به خمیرمایه و نمادی برای ارائه تصویر واقعی از کشور عزیزمان به جهانیان تبدیل شود.

گرچه هفته‌های فرهنگی زیادی در طول حضور دولت‌ها و در سال‌های مختلف از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خارج از کشور برگزار شده است، اما برگزاری هوش‌مندانه، عزت‌مندانه و گسترده هفته فرهنگی ایران در روسیه نشان می‌دهد که نگاه تحولی در عرصه فرهنگ و دیپلماسی فرهنگی در حال ثمردهی است. از این رو برگزاری هفته فرهنگی ایران در روسیه را نه تنها نقطه عطفی در مناسبات تمدنی، تاریخی و فرهنگی دو کشور، بلکه باید نقطه عطفی در عرصه دیپلماسی فرهنگی کشور تلقی کرد.

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved