-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/10/13 - 17:19
  • 169
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

برگزاری نمایشگاه متون ایران باستان در کتابخانه ملی اسپانیا

آنگونه که در توضیحات مربوط به این نمایشگاه آمده است، مهمترین اثری که در این نمایشگاه عرضه می شود، کتاب «عجایب المخلوقات و غرائب الموجودات» اثر ذکریای قزوینی است.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کتابخانه ملی اسپانیا اعلام کرد از روز 8 فوریه سال 2024 (19 بهمن ماه) نمایشگاهی را برگزار می کند که عنوان آن هست «ایران، در کتابخانه ملی اسپانیا». همانگونه که از نام نمایشگاه مشخص است، این کتابخانه قصد دارد شماری از اسناد و کتاب های گنجینه خود را که به تمدن ایرانی و تاریخ غنی آن مربوط هستند را برای عموم به نمایش بگذارد.

آنگونه که در توضیحات مربوط به این نمایشگاه آمده است، مهمترین اثری که در این نمایشگاه عرضه می شود، کتاب «عجایب المخلوقات و غرائب الموجودات» اثر ذکریای قزوینی است. عجائب المخلوقات و غرائب الموجودات (شگفتی‌های آفریدگان و موجودات) کتابی است در زمینه هیئت و جهان‌شناسی و علم‌الاشیا و شگفتی‌های عالم خلقت. قزوینی این کتاب را نخست به زبان عربی نوشت و سپس خود نسخه‌ای فارسی از آن تدوین کرد. تاریخ نوشتن "عجایب‌المخلوقات" را به سال ۶۷۸ هجری قمری مطابق با ۱۲۸۰ میلادی گزارش کرده‌اند.

 در توضیح اثر و نمایشگاه مذکور در وبسایت کتابخانه ملی اسپانیا آمده است «این کتاب به بررسی شگفتی های آفرینش در جهان بینی ایران باستان می پردازد. از جمله، این متن موجودات عجیب و غریب مثل اجرام آسمانی خورشید، ماه، ستارگان، صور فلکی و ساکنان عالم بالا که فرشتگان هستند را توصیف می کند و به بررسی پدیده های طبیعی، شهاب سنگ ها یا عناصر چهارگانه شامل: آتش، هوا، آب و خاک می پردازد. متن با مینیاتورهایی به تصویر کشیده شده است که در ظرافت، جزئیات و بیان خود شگفت‌انگیز هستند، که به خوبی شگفتی‌های گفته شده را منعکس می‌کنند».

همچنین گفتنی است کتابخانه ملی اسپانیا تقویمی را از سال 2024 میلادی تهیه کرده است که در طراحی آن از نقاشی و ها و طراحی های این کتاب استفاده شده است. بر اساس اعلام این کتابخانه، نسخه خطی موجود در کتابخانه ملی اسپانیا (BNE, RES/273) توسط شاهوردی کرمانی در سال 1660 نسخه برداری شده است.

 

https://www.bne.es/es/colecciones/manuscritos/manuscritos-alfabetos-no-latinos/criaturas-maravillosas-seres-prodigiosos

 

 

 

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved