-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/10/06 - 15:21
  • 296
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

برگزاری نخستین دوره مسابقات کتابت قرآن کریم در هند + عکس

با همکاری انجمن خطاطان هند، مسابقات سراسری کتابت قرآن کریم با حضور و شرکت خوشنویسان با تجربه و جوان مسلمان هندی دوم و سوم دی‌ماه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در این دوره از مسابقات ۲۵ هنرمند خطاط صاحب نام از 10 ایالت هند در سه بخش سوره نویسی نسخ، سوره نویسی نستعلیق و نیز نظیره نویسی نسخ ایرانی با یکدیگر به رقابت پرداختند. این دوره از مسابقات به صورت دو مرحله‌ای و با ارسال آثار خوشنویسان و نیز امتحان حضوری پس از حضور هنرمندان برگزار شد.

فراخوان این دور از مسابقات از۱۰ شهریورماه 1402 منتشر شد و علاقه‌مندان تا ۲۴ آذرماه فرصت داشتند که آثار خود را از طریق پست الکترونیکی به دبیرخانه رایزنی فرهنگی ایران در دهلی‌نو ارسال کنند.

«احسان پورنعمان» رئیس مدسه کتابت قرآن کریم و استاد خوشنویس ممتاز ایرانی و استاد «مختار احمد خطاط» از بنگلور داوران این مسابقات بودند. هدف از برگزاری این مسابقات، گسترش فرهنگ کتابت قرآن کریم و خوشنویسی اسلامی، ترویج خط نسخ و نستعلیق ایرانی و هندی و حمایت از نسخه های فاخر قرآن کریم و کاتبان قرآن مجید بود.

از دیگر اهداف خانه فرهنگ ایران می‌توان به ارائه آموزش‌های لازم برای تربیت هنرمندان متعهد و جوان هندی با برگزاری کارگاه آموزش کتیبه نویسی توسط احسان پورنعمان، شبکه‌سازی گروه‌های هنری و ایجاد روحیه کار گروهی، گسترش هنر قرآنی و تقویت مناسبات و تعاملات علمی، فرهنگی، هنری و رسانه‌ای دو کشور برشمرد.

از برنامه‌های جانبی این رویداد برگزاری کارگاه خوشنویسی و کتیبه نویسی به همت استاد اعزامی از ایران احسان پور نعمان بود.

در این کارگاه، علاوه بر خطاطان با تجربه هند، تعداد زیادی از دانش آموزان دختر و پسر از مدارس مختلف شرکت کردند.

همچنین، رویداد کتیبه نویسی با هدف نوسازی کتیبه‌های حسینیه خانه فرهنگ کشورمان در دهلی‌نو برگزار شد و طی دو روز با مشارکت یک استاد هندی و استاد پورنعمان بیش از چهل متر کتیبه شامل آیات قرآن و احادیث پیامبر عظیم الشان (ص) به خط ثلث نوشته شد و جایگزین کتیبه‌های قدیمی گشت.

نمایشگاه قرآنی آثار خوشنویسان ایران و هند در محل خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران برپا شد. علاقه‌مندان از دیدن تنوع و گستردگی و قدرت هنرخوشنویسی قرآنی شگفت زده شدند و از خوشنویسان تمجید کردند. در این نمایشگاه حدود 80 اثر به نمایش گذاشته شد.

مراسم اختتامیه نخستین مسابقات ملی کتابت قرآن کریم هند سوم دی‌ماه با حضور و سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی پور، نماینده ولی فقیه در هندوستان، فرید الدین فریدعصر، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو، احسان پورنعمان داور ایرانی، مختاراحمد خوشنویس داور هندی، پروفسور اخترالوسع و سید فاروق در خانه فرهنگ ایران در دهلی نو برگزار شد.

در این مراسم، حجت‌الاسلام و المسلمین مهدوی پور نماینده ولی فقیه در هندوستان در سخنانی گفت: خوشنویسی از زمان صدر اسلام وجود داشته و تا امروز به یادگار مانده است و لذا در تاریخ اسلام این هنر بسیار مهم است.

نماینده ولی فقیه در هندوستان افزود: کاتبان قرآن مروج اخلاق اسلامی هستند. آنها با خط  زیبای خود معارف و اخلاق اسلامی را ترویج می‌کنند. وظیفه ما این است که پیام الهی را عمومی کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی پور خاطرنشان کرد: اگر به هر خانه‌ای در ایران وارد شوید یا به هر موسسه‌ای بروید، قطعا یک قاب  خوشنویسی خواهید دید.

فریدعصر در سخنان خود گفت: در حالی که بارها برنامه خوشنویسی در اینجا برگزار شده و این دومین برنامه بعد از تشکیل انجمن  خطاطان هند است؛ اما این اولین بار است که خانه فرهنگ ایران مسابقه کتابت قرآن کریم و کارگاه کتیبه نویسی قرآن را برگزار می‌کند.

رایزن فرهنگی ایران در دهلی نو گفت: هنر خوشنویسی ارتباط مستقیمی با قرآن کریم دارد و میراث قرآن کریم است. پس یک هنر ناب قرآنی و مهم ترین نمونه هنر قدسی است. بنابراین ترویج خوشنویسی نه تنها به حفظ رسم الخط عربی و فارسی و اردو کمک می کند بلکه یک کار دینی خالص نیز هست.

فریدعصر اظهار کرد: تلاش ما این است که هرساله مسابقه خوشنویسی قرآن مانند مسابقات حفظ و قرائت قرآن در اینجا برگزار شود و کسانی که در این مسابقات مقام کسب کرده اند به رویدادهای هنری ایران معرفی شوند.

مختار احمد، داور هندی از شهر بنگلور نیز در سخنان خود، گفت: خوشنویسان ایرانی در زمینه آموزش خوشنویسی  خیلی زحمت کشیده اند. با آنکه کامپیوتر در چند سال اخیر تاثیر بسزایی در تحولات خط نوشتاری داشته است. اما خطاطان ایرانی از این فرصت استفاده کردند و خوشنویسی را توسعه دادند.

پروفسور اختر الواسع گفت: من به خانه فرهنگ ایران تبریک می گویم که خوشنویسان هند را در اینجا جمع کرده است. وی افزود: هر وقت به ایران رفتم، هتلی ندیدم که نام آن با خط نستعلیق بر روی آن  نوشته نشده باشد.

قرآن کریم میراث ماست

دکتر احسان پور نعمان، داور ایرانی  توضیحات مفصلی در مورد هنر خوشنویسی ارائه و مخاطبان و خوشنویسان را با علائم نگارشی هنر خوشنویسی آشنا کرد.

وی درباره هنر خوشنویسی بر کرسی کلمات در خطوط مختلف توضیح دادو گفت: خوشنویسان همیشه باید با وضو کتابت کنند و  این هنر، یک هنر اسلامی است. قرآن کریم میراث ماست. باید آن را حفظ کنیم و به نسل‌های بعد منتقل کنیم.

در پایان از سوی داوران ایرانی و هندی برترین‌ها انتخاب و به پنج نفر لوح تقدیر و جوایز‌ نقدی اهدا شد. اسامی برگزیدگان عبارت است از:

محمد غوث الدین عظیم  (حیدرآباد): کسب مقام نخست نظیره نویسی نسخ ایرانی

عطاالله اسدی (ماهاراشترا):کسب مقام دوم نظیره نویسی نسخ ایرانی

شاذر احمد(بریلی): کسب مقام نخست سوره نویسی نسخ

ایوب اکرم(علیگره):کسب مقام دوم سوره نویسی نسخ

ظفر رضاخان(تونک راجستان): کسب مقام نخست سوره نویسی خط نستعلیق

انتهای پیام/

. .

. .

تصاویر

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved