-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1401/12/27 - 13:28
  • 372
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

برگزاری میزگرد «مقابله با اسلام هراسی» در سنگال

میزگرد «مقابله با اسلام هراسی» با حضور جمعی از شخصیت‌های علمی و فرهنگی ایران و سنگال در محل سفارت کشورمان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، میزگرد «مقابله با اسلام هراسی» با حضور دهشیری، سفیر کشورمان و زینال ظاهری، سفیر کشور کومور (رئیس دوره‌ای اتحادیه آفریقا) و احمد بن سعید جعفر، سفیر مالزی و جمعی از شخصیت‌های علمی و فرهنگی سنگال در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در سنگال برگزار شد.

دهشیری به موضوع قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد اشاره کرد که به پیشنهاد پاکستان و با حمایت کشورهای اسلامی، 15 مارس را روز مبارزه با اسلام هراسی تصویب کرد و بدین سبب به منظور گرامی داشت این روز و توسعه چهره مثبت و سازنده اسلام این میزگرد برگزار می شود.

وی افزود: ایران و عربستان روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته اند و ما این را به فال نیک می گیریم. ما معتقدیم که وحدت جهان اسلام می تواند توطئه ها را خنثی کند.

سفیر کشورمان در داکار در این میزگرد، انواع اسلام هراسی را به سه دسته پوپولیستی، رسانه ای و دانشگاهی تقسیم و بر ضرورت ترویج ایده مطابقت اسلام با جهان مدرن تاکید کرد. 

زینال ظاهری، سفیر کومور عنوان کرد: 15 مارس به مناسبت جریاناتی که در جهان معاصر که روزبه روز هم در حال افزایش است؛ روز مقابله با اسلام هراسی نامیده شده است.

وی ادامه داد : بیشترین نمود خشونت، نژاد پرستی، تهاجم علیه مسلمانان و نیز هجمه مستقیمی است که علیه اسلام صورت می پذیرد. بدیهی است که مسلمان نمی تواند در برابر چنین تهاجمی بی تفاوت باشد، بلکه باید از اسلام دفاع کند. 

ظاهری گفت: وظیفه مسلمانان این است که بر اساس آموزه های اسلام، گفتگو، صبر و شکیبایی طبق سفارش قرآن، در مقابل آن واکنش نشان دهند.  

وی افزود: از طرف دیگر باید در آغاز علیه ناآگاهی و عدم شناخت بین مسلمانان مبارزه کرد و سطح علم و دانش آنان را ارتقا داد. بایستی از تمامی ارزش‌های اسلامی که طی چهارده قرن در اختیار ما قراردارد،  بخوبی بهره ببریم و راهکارهای اساسی برای مبارزه با اسلام هراسی را بیابیم و بکار بگیریم. 

ظاهری در خاتمه بر ضرورت معرفی اسلام به عنوان دین صلح و گفتگو و شکیبایی تاکید کرد.

احمد بن سعید جعفر، سفیر مالزی نیز با تبیین این که در سال 2021، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، که مالزی یکی از اعضای آن است، گزارش داد که مسلمانان بیش از حد مورد هدف سخنان و جنایات ناشی از نفرت قرار گرفته اند و زنان و دختران مسلمان با انواع تبعیض و خشونت روبرو هستند. بسیاری از ما فکر می کنیم که اسلام هراسی پدیده جدیدی است که پس از حملات 11 سپتامبر ظاهر شد. با این حال، این امری ساده نیست.

وی افزود: اسلام هراسی را می توان ترس، تعصب، تبعیض یا خصومت نسبت به اسلام و مسلمانان تعریف کرد.

وی بر ضرورت اتخاذ راهبردی مبتنی بر ارتقای شناخت و آگاهی از اسلام و معرفی چهره صحیح و سازنده از اسلام تاکید کرد.

علیون بدرا بی، رئیس انجمن نویسندگان سنگال، در این میزگرد ضمن تشکر از ابتکار سفیر جمهوری اسلامی ایران در داکار و با اشاره به خاطرات از چهار سفری که به ایران داشت، ایران را کشوری دانست که رویکرد گشایش روابط با دیگران را پی می گیرد و در مبارزه با اسلام هراسی پیشتاز است.

وی با اظهار خرسندی از شرکت در میزگرد، ابراز امیدواری کرد که در ایام ماه مبارک رمضان، نشستی را در راستای اسلام هراسی در انجمن نویسندگان سنگال برگزار کند و از سفیر جمهوری اسلامی ایران برای ایراد سخنرانی دعوت خواهد کرد.

 در پایان، سخنرانان به سوالات خبرنگاران در زمینه صبر و شکیبایی و شیوه های مقابله با اسلام هراسی و جلوگیری از توسعه اسلام هراسی در جوامع و مسائل تونس و موضع رئیس جمهور سنگال در برابر آن، پاسخ مناسب ارائه کردند.

انتهای پیام/

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved