-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/11/23 - 07:01
  • 395
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

برگزاری سومین سمینار ایرانشناسی در اوگاندا

به همت رایزنی فرهنگی کشورمان در اوگاندا، سومین سمینار ایرانشناسی «ایرانشناسی؛ سلامت، آموزش، گردشگری، علم و فن آوری» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به همت رایزنی فرهنگی کشورمان در اوگاندا و با هدف تشریح ظرفیت‌های گردشگری ایران در حوزه‌های مختلف، سومین سمینار ایرانشناسی «ایرانشناسی؛ سلامت، آموزش، گردشگری، علم و فن آوری» در سالن کتابخانه مرکزی دانشگاه اسلامی اوگاندا ( IUIU ) وابسته به سازمان همکاری اسلامی(OIC) پردیس خواهران برگزار شد.

در این مراسم، سفیر لیبی، سفیر سودان، معاون سفیر هند، معاون سفیر اتیوپی، رایزن سیاسی آفریقای جنوبی، رایزن فرهنگی سومالی، رایزن فرهنگی سودان جنوبی و رایزن فرهنگی تانزانیا حضور داشتند.

سفیر و رایزن فرهنگی کشورمان، کارشناس سیاسی سفارت ایران، رئیس دانشگاه اسلامی المصطفی(ص)، اعضای جنبش پان افریکن، اعضای انجمن دانشجویان مسلمان اوگاندا، اساتید دانشگاه و حدود 300 نفر از دانشجویان دانشگاه‌های اسلامی اوگاندا (IUIU)، اسلامی المصطفی(ص)، اسلامی دعوت، کامپالا، کیامبوگو، بین المللی کامپالا، موبز، ماکرره، منگو، و مؤسسه علوم بهداشتی هند نیز در این مراسم حضور داشتند.

کلیپ معرفی ظرفیت‌های گردشگری ایران در ابعاد مختلف به زبان انگلیسی از طریق ویدئو پرژکتور به نمایش درآمد که مورد استقبال شرکت کنندگان قرار گرفت.

سپس مراسم به طور رسمی با پخش سرود ملی دو کشور آغاز شد و پس از آن، عیسی لوییمبازی کاتونگولو، کارشناس رایزنی فرهنگی و سفیر جوانان آفریقا به عنوان مجری سمینار، توضیح مختصری درخصوص این سمینار و اهمیت برگزاری آن ارائه داد.

وی گفت: سمینار ایران شناسی به دنبال ایجاد بستری مناسب برای دانشجویان و اساتیدی است که علاقه عمیقی به ایران و تاریخ و فرهنگ غنی آن دارند. این سمینار همچنین به دنبال این است که در سراسر جهان تصویری جامع از تمدن ایرانی ارائه داده و در این زمینه با ایران شناسان خارجی همکاری کند.

کاتونگولو اظهار داشت: مواردی که در این سمینار مطرح می شود، برای افرادی که دوست دارند زیبایی ها و ظرافت های ایران را مطالعه نمایند، بسیار مفید است. ایشان به دانشجویان توصیه کرد که همیشه تلاش کنند تا ارزش‌های ناب فرهنگی خود را حفظ کرده و مانند ایران به سمت فراگیری علم و دانش بروند.

آدم سبیالا؛ استاد دانشگاه اسلامی المصطفی(ص) و رئیس جمعیت شیعه اثنی عشری اوگاندا طی سخنانی با اشاره به فرارسیدن ایام الله دهه مبارکه فجر انقلاب اسلامی ایران و مطابقت آن با آیات ابتدایی سوره مبارکه فجر، گفت: انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 از روز ورود امام خمینی(ره) به ایران تا روز پیروزی انقلاب اسلامی 10 روز طول کشید که به همین مناسبت آن را دهه مبارکه فجر می نامند.

خانم مدینه نابوکرا سبیالا؛ رئیس دانشگاه اسلامی اوگاندا (IUIU) - پردیس خواهران طی سخنانی گفت: پردیس خواهران دانشگاه اسلامی اوگاندا، تنها مؤسسه آموزشی ویژه خواهران در صحرای آفریقاست. مردم ایران در حوزه علمی بسیار پیشرفته هستند و فرهنگ و توسعه را در همه ابعاد زندگی خود در اولویت قرار می دهند. ملت‌های مسلمان فقط از طریق آموزش می توانند تغییرات و تفاوت های قابل توجهی در ابعاد مختلف زندگی خود ایجاد نموه و خود را از بند وابستگی آزاد نمایند.

سپس حجت الاسلام والمسلمین روح الله دهقانی؛ رئیس دانشگاه اسلامی المصطفی(ع) به معرفی پیشرفت‌ ها و دستاوردهای علمی ایران پرداخت. وی با تعریف مفهوم پیشرفت علمی در منظومه انقلاب اسلامی، آن را متفاوت از مفهوم مصطلح پیشرفت خطی غربی و در نسبت با استقلال، آزادی و معنویت تعریف کرد.

رایزن فرهنگی کشورمان ضمن تبیین میراث فرهنگی کهن ایرانیان، موقعیت جغرافیایی ایران را در جهان بی نظیر و منحصر به فرد خواند و برخی از ظرفیت های گردشگری ایران از جمله گردشگری سلامت، گردشگری آموزشی و گردشگری تفریحی برشمرد.

مجید صفار، سفیر ایران با ابراز همدردی نسبت به مردم مظلوم فلسطین و اشاره به فجایع غزه، از کشور آفریقای جنوبی به دلیل ایستادگی در برابر جنایات رژیم آپارتاید صهیونیستی تقدیر و تشکر کرد و اقدام آفریقای جنوبی را نماد انسانیت و احترام به حقوق بشر دانست.

در پایان سمینار، تعدادی از دانشجویان سؤالاتی را در حوزه های مختلف گردشگری ایران مطرح کردند که عیسی لوییمبازی کاتونگولو؛ کارشناس رایزنی فرهنگی و سفیر جوانان آفریقا به سؤالات آنها پاسخ داد.

سفیر و رایزن فرهنگی کشورمان، رئیس دانشگاه اسلامی المصطفی(ص) و دیپلمات‌های خارجی شرکت کننده در مراسم با حضور در دفتر خانم مدینه نابوکرا سبیالا؛ رئیس دانشگاه اسلامی اوگاندا (IUIU) - پردیس خواهران با ایشان دیدار و ضمن امضاء دفتر یادبود دانشگاه در خصوص نحوه گسترش همکاری‌های فرهنگی، علمی و دانشگاهی بحث و گفتگو کردند.

انتهای پیام/

 

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved