-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/08/19 - 20:48
  • 475
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
در دیدار اسماعیلی با وزیر فرهنگ ازبکستان در حاشیه جلسه سران اکو در تاشکند مطرح شد؛

برگزاری روزهای فرهنگی ایران و ازبکستان در سال 1403 ( 2024)/ همکاری در برگزاری جایزه بین‌المللی گوهرشاد

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با آزادبیک نظربیک‌اف، وزیر فرهنگ ازبکستان در حاشیه شانزدهمین اجلاس سران اکو در تاشکند دیدار کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدار از آزاد بیک نظربیک‌اف دعوت کرد تا از جمهوری اسلامی ایران دیدن کند. وزیر فرهنگ ازبکستان در سخنانش، اظهار داشت که بی صبرانه منظر دیدار از ایران است زیرا در دوره‌های پیشین ایران و آسیای مرکزی نقش مهمی در احیای تمدن و فرهنگ جهان داشته اند.

اسماعیلی در این دیدار با اشاره به پخش فیلم‌های سینمایی ایران در سینماهای ازبکستان، در چارچوب "پانزدهمین جشنواره فیلم تاشکند در مهر ماه 1402" ، بر ادامه نمایش فیلم های سینمایی دو کشور تاکید کرد.

با توجه به پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و موافقت وزیر فرهنگ ازبکستان، مقرر شد در سال 1403- ۲۰۲۴ روز‌های فرهنگی ایران و ازبکستان، در شهرهای دو کشور، برگزار شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به توافقات ایران و ازبکستان درباره خواهرخواندگی بین شهر‌های مختلف دو کشور، گفت: تقویت این امر بسیار با اهمیت بوده و بر این اساس، اجرای برنامه‌های فرهنگی مشترک بین شهرهای سمرقند، اصفهان، بخارا و همدان موجب شناخت متقابل دوکشور از یکدیگر خواهد شد.

اسماعیلی درباره همکاری بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا (همدان) با بنیاد مردمی ابن سینا (ازبکستان) نیز گفت: بوعلی سینا میراث بزرگ تمدن ایرانی اسلامی است که در بخارا متولد و در همدان مدفون است. در این چارچوب بود هیات ده نفری از استادان فلسفه ایرانی و از جمله جناب آقای دکتر خسرو پناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و آیت الله طه محمدی رییس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا ایران در دوازدهمین کنفرانس بین المللی فلسفه بوعلی سینا در بخارا (5تا 6 آبان 1402) شرکت داشتند.

وی ادامه داد: "جایزه بین‌المللی گوهرشاد" و همکاری در این زمینه از دیگر موضوعات مهم برای همکاری مشترک ایران و ازبکستان است. آقای آزادبیک آمادگی خود را برای مشارکت در «جشنواره بین‌المللی گوهرشاد» به صورت دوجانبه و بین المللی اعلام کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با وزیر فرهنگ ازبکستان مهر ماه در حاشیه اجلاس وزرای فرهنگ کشور‌های اسلامی در قطر نیز دیدار و گفت‌وگو نموده اند. که در آن جلسه نیز دو طرف بر گسترش روابط فرهنگی تاکید داشتند.

این دیدار با هماهنگی و حضور امیرسعید کرمی، رایزن فرهنگی کشورمان در تاشکند برگزار شد. محمدمهدی اسماعیلی به همراه رئیس جمهور صبح پنج‌شنبه برای شرکت در اجلاس سران اکو وارد ازبکستان شد.

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved