-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/11/21 - 08:07
  • 303
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

برگزاری جشنواره خوشنویسی بین‌المللی «معراج» در هند

جشنواره خوشنویسی بین‌المللی «معراج» با همکاری خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران و دانشکده مولانا آزاد هند برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، همزمان با چهل و پنجمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران و در آستانه مبعث پیامبر عظیم الشان اسلام(ص)، مراسم افتتاحیه جشنواره خوشنویسی بین‌المللی معراج با حضور محمدرضا فاضل، وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ ایران در بمبئی، مظهر احمد فاروقی، رئیس دانشکده مولانا آزاد شهر اورنگ آباد، مهندس واجد قادری، رئیس شعبه حزب جماعت اسلامی هند و جمع کثیری از اساتید خوشنویس، اساتید دانشگاه، دانشجویان و علاقه‌مندان به هنر خطاطی در محل دانشکده مولانا آزاد شهر اورنگ آباد برگزار شد.

این مراسم با قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز شد و در ادامه، مظهر احمد فاروقی، رئیس دانشکده مولانا آزاد گفت: هنر خوشنویسی به عنوان زبان هنری مشترک برای تمامی مسلمانان، دارای ارزش والایی است.

وی افزود: دانشکده مولانا آزاد با همکاری خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی در قالب تفاهم‌نامه‌ای که انعقاد شده، این جشنواره مشترک را برگزار می‌کند. در این جشنواره 22 خطاط سراسر هند حضور دارند و در بخش‌ا‌لملل علاوه بر حضور دو هنرمند از جمهوری اسلامی ایران هنرمندانی از کشورهای اندونزی، ازبکستان، بنگلادش، چین، ترکیه، سوریه، لبنان مصر، مراکش،  کویت، اردن، آثار خود را ارائه کرده‌اند.

مظهر احمد فاروقی اظهار داشت: دانشجویان، دانش آموزان و علاقه‌مندان در مدت برگزاری این جشنواره با حضور در کارگاه‌های خطاطی این هنر زیبا را آموزش می‌بینند.

فاضل، وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی نیز ضمن اظهار خرسندی از همکاری‌های گسترده خانه فرهنگ و دانشکده، بیان داشت: هنر خوشنویسی همواره برای مسلمانان ارزش ویژه داشته‌است و بزرگان دین با اهمیت دادن به این هنر و بهره گیری از آن، آثار بسیاری را به جا گذاشته‌اند که در نوع خود بهترین و کم نظیر است.

وی با اشاره به اهمیت فراگیری هنر خوشنویسی افزود: خوشنویسی یک هنر اسلامی و حامل فرهنگ و معنویت است. این هنر یکی از مورد احترام ترین اشکال هنر اسلامی به حساب می آید، زیرا باعث می‌شود روح و جان انسان پاک و جلا داده شود.

در روزهای برگزاری این جشنواره، بیش از دو هزار نفر از آثار هنری بازدید و در حدود هزار نفر در کارگاه‌های آموزشی ثبت نام و در آموزش‌های اساتید برجسته شرکت کردند. زوج هنری چیره دست ایرانی «مهدی ایرانی» و «مرجان ملتی» با آثار فاخر خود در این نمایشگاه حضور داشتند که آثار آنان توجه بسیاری از علاقه‌مندان و هنردوستان را به خود جلب کرد.

این جشنواره مورد توجه همه مدارس شهر اورنگ آباد واقع شد و بسیاری از آنان در کارگاه‌های آموزشی شرکت فعال داشتند. در پایان این کارگاه‌های آموزشی به هنرجویان گواهینامه شرکت تقدیم شد.

نمایشگاه گردان (کیوریتور) این جشنواره «یوسف حسین گوری» از هنرمندان برجسته هندی است که سابقه شرکت در سه دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در تهران و بیش از 50 نمایشگاه در کشورهای گوناگون را داشته است.

شایان ذکر است، این نمایشگاه (17 تا 19 بهمن‌ماه) در دانشکده مولانا آزاد شهر اورنگ آباد دایر بود و مورد توجه بازدیدکنندگان بسیاری قرار گرفت.

انتهای پیام/

 

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved